Har fått pris på gjutning av platta på mark. Plattan är 155 kvm. Han står för isolering 300mm samt för armeringsjärn. Jag står för schaktning och kross m.m. Sedan ska rörkillarna ha för golvvärme. 230 000:- för gjutning. Hur känns det? Är det rimligt tycker ni?

H
Du menar att han ska stå för betong, järn, isolering och inget annat??
Isolering, cellplast går på c:a 30000, betong på c:a 20000 samt järn kanske för 10000 blir c:a 60000:-
Han vill nog inte ha något jobb. Det är skyhögt över vad det ska kosta.

Tyresö
Utgår ifrån att priset är ink. moms och i priset ingår en betongpump.
Entreprenörens vinstmarginal är då ca: 100 - 130.000 kr. Entreprenören kommer inte att ta jobbet om han har en vinstmarginal på mindre än 30.000 kr ink moms, och det är upp till dej att förhandla om priset.

Jag vet inte hur stor konkurrensen och prissättningen är i Kalmar, men här i Stockholm är konkurrensen stenhård med pressade priser och jag har räknat efter Stockholmspriser.

Du får klämma han lite på pulsen och se hur gärna han vill ha jobbet. Kan du få ner priset till 90.000 kr ink moms, då gör du en bra affär - 230.000 kr ink. moms, känns lite i överkant, och det finns helt klart marginal att kapa.

Redigerat:
H
Vet inte vilka priser ni kör med i Stockholm men jag fick hemkört 8 m3 betong utpumpat med betongpump samt att han även körde med sloda. Detta betalade jag 10 000:- för och det 2009. Han gjorde bara det, allt annat var redan klart.

Tyresö
hokanp skrev:
Du menar att han ska stå för betong, järn, isolering och inget annat??
Isolering, cellplast går på c:a 30000, betong på c:a 20000 samt järn kanske för 10000 blir c:a 60000:-
Han vill nog inte ha något jobb. Det är skyhögt över vad det ska kosta.
Du har glömt räkna in arbetskostnad för formsättning, betongtransport, lossningstid och betongpumpkostnad.

Jag tycker också att det är i överkant. Känns dyrt men han har väldigt bra referenser. Han skrev också in lasergjutning med helikopterslipning men det gör väl alla?

Tyresö
hokanp skrev:
Vet inte vilka priser ni kör med i Stockholm men jag fick hemkört 8 m3 betong utpumpat med betongpump samt att han även körde med sloda. Detta betalade jag 10 000:- för och det 2009. Han gjorde bara det, allt annat var redan klart.
8 m3 levererat, pumpat och klart för 10.000 kr ink moms? Och att pumpföraren dessutom slodade ytan?

Om du som privatperson fick dom priserna med fakturabetalning, tror jag inte ett dugg på!
Det där var inget annat än ett "vänsterjobb med rostfri betalning" och även då är priset alldeles för lågt för att det ska låta trovärdigt.

H
Allt utom formsättning ingår i mina priser. Formen hade jag själv satt med grundblock. Transport på 1 timme, betongpump samt lön till chauffören ingår.

H
Tyresö skrev:
8 m3 levererat, pumpat och klart för 10.000 kr ink moms? Och att pumpföraren dessutom slodade ytan?

Om du som privatperson fick dom priserna med fakturabetalning, tror jag inte ett dugg på!
Det där var inget annat än ett "vänsterjobb med rostfri betalning" och även då är priset alldeles för lågt för att det ska låta trovärdigt.
Ja det var på faktura! Tror att de idag tar runt 1500:/m3 för betong. 1000:- för pump/timme.

Tyresö
Marksten skrev:
Jag tycker också att det är i överkant. Känns dyrt men han har väldigt bra referenser. Han skrev också in lasergjutning med helikopterslipning men det gör väl alla?

Lasergjutning eller dragbansgjutning är bara 2 olika sätt att gjuta. Helikopterslipning är att han slipar ytan med en motordriven glättningsmaskin.

Hur entreprenören jobbar är helt ointressant, du ska bara bry dej på att betala för färdigslipad platta.

Mikael_L
Jag vet inte var hokanp får tag i så billig betong ifrån.

Jag fick 13 kbm i somras till en ca 100kvm platta, räkningen slutade på 28900:- inkl moms.
Då var allt inräknat, lossningstid och sånt.
Ingen specialbetong, vanlig 28/35 S4, lossning med ränna, dvs ingen pump osv osv.

Alla tre prisuppgifterna från de tre närmaste betongstationerna hamnade (misstänkt!) nära varandra.

Så jag skulle räkna med att TS behöver betong för ca 45'.

Vidare gick vår cellplast (inkl kantelement och cellplastspikar mm) på ca 29' inkl moms, för 100 kvm platta.
Armering + distanser gick på ca 13' inkl moms för 100 kvm platta.

Allt är upphandlat i form av offerter från några stora aktörer, och bästa pris vann.
Jag har givetvis jämfört med vad Byggmax eller någon närliggande järnhandel kunde erbjuda, de var inte i närheten.

Så jag tror detta är ungefär de priser som privatpersoner kan nå.

dvs material för dryga 70' (exkl golvvärmen) för 100 kvm platta.

Har du fått pris på 230' för att sätta form, armera och gjuta en 155 kvm platta (inkl material) så tycker jag det verkar rätt normalt. Det blir ca 1500:-/kvm, och såvitt jag förstått har priser för helt färdiga (nyckelfärdiga :)) plattor börjat hamna på 2000:- / kvm och uppåt...

Redigerat:
H
Jag har väl tur som bor på rätt ställe i Sverige:):)

Tyresö
hokanp skrev:
Ja det var på faktura! Tror att de idag tar runt 1500:/m3 för betong. 1000:- för pump/timme.
Ink. moms??? Då har vi helt andra priser i Stockholm!

Om vi ska ta priserna ink. moms, så kostar en betongpump i Stockholm:

Etableringsavgift/framkörning: 2400 - 5000 kr, beroende på storlek på pump.

Timtaxa: 1100 - 2500/timme

taxa/antal pumpad m3: 55 - 90 kr

Om det behövs betongslang: 25 - 80 kr/m använd slang, beroende på slangdiam.

Hyra vibbra 600 kr

Om kunden inte ordnar med pumpurspolningsplats på bygget, tillkommer 1000 kr - 2000 kr beroende på pumpstorlek.

Det här är ca-priser ink. moms för betongpumpning i Stockholm, så har du betalat 1000 kr/tim, rakt av ink. moms - då förstår du säkert varför jag ifrågasätter priset du fick.

Jag har hört priser på ca. 1700-1800:- kvm med golvvärme. Nu är det 1500:- kvm utan golvvärme. Hur mycket kostar det att lägga ner slang till golvvärme kvm_?

Tyresö
Marksten skrev:
Jag har hört priser på ca. 1700-1800:- kvm med golvvärme. Nu är det 1500:- kvm utan golvvärme. Hur mycket kostar det att lägga ner slang till golvvärme kvm_?
Montera slingorna till golvvärme brukar vara löpande timtaxa 360 - 400 kr/tim + moms.

Vissa företag har m2-priser, men att lägga slingor tar sin tid och mycket strul kan uppstå, så det är ganska chansartat att ge ett m2-pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.