Jag har en grund på ca 100 m2 / 140 m3 med för hög fuktighet och mögel som har spritt sig under sommaren. Ser ut som om man stänkt mjöl på blindbottenskivorna.
Jag har i princip bestämt mig för att täta ventilerna och installera en sorptionsavfuktare typ Acetec PD-250 på egen hand.
Frågan är vad jag ska göra med befintligt mögel? Jag ser tre alternativ:
1) Ingenting alls. Möglet dör när fuktigheten sjunker.
2) Fungicidbehandling: Har fått prisuppgift på 5000 kr från två olika firmor.
3) Fotokatalytisk rening: Trygghetsvakten, Ljungby Fuktkontroll m.fl. säljer en apparat som jobbar med en kombination av fotokatalytisk rening och en liten mängd ozon. Den heter AirSteril.
Är det någon som har erfarenhet av AirSteril eller liknande. Funkar det eller är det bluff? Någon som har ett annat förslag?
Jag valde alternativ 3. Köpte en AirSteril AS350 från Ljungby Fuktkontroll samtidigt med Acetec-avfuktare. Den har gått ett par veckor nu. Om den gör någon nytta? Tja, det är väl bara att hoppas...
Fullvärdig medlem
Medlem: Dec 2009
Län: Västra Götaland
Nedan en färsk forskarrapport från IVL och Lunds Universitet med experiment på en rad metoder att få bort mögel, allt från uttorkning, fungicidbehandlingar, ozon, ånga och mer drastiska (och desperata?) metoder som att bränna ihjäl mögelskiten med öppen eld.
Ingen av metoderna lyckades helt och man drar därför slutsatsen att det enda helt säkra är att byta ut det påväxta byggnadsmaterialet.
Ozon lyckades väl mittemellan bra bland metoderna. Den bästa produkten, på de mögelsorter som testades, var Alg o Mögelbort Proffs som f ö förbjuds den 31 dec av Kemikalieinspektionen så det gäller att skynda sig.