Hej!

Har varit och kollat på ett hus och har precis samma problem som http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/157604-sprickor-i-sockeln.html

Två saker gör dock mitt fall lite annorlunda.

1: Huset är en kombination av platta på mark och torpargrund, 50/50, och det finns samma typer av sprickor på båda delarna av huset.

2: De är alla av samma sort som länken jag visade förutom en, för vilken jag bifogat en bild.

Hur ska jag tolka detta, vad ska man göra åt detta?

Tack på Förhand

• PA290035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Det finns färdiga koncept för att lösa problemet, men du kommer drabbas av hjärtstillestånd när du får höra hur dyrt det är med pålning/rikta betongplattan och bila ur och armeringsförstärka sprickan och gjuta - förutom att återställa ytskikten på golvet invändigt.

Det kan vara värt att "grotta" i det om ditt försäkringsbolag är med och betalar, men om du ska finansiera reparationen själv, då får du ett stort hål i plånboken.

Jag kan inte ge dej något konkret råd vad du ska göra, annat än att du kan fråga ditt försäkringsbolag vad dom har att säga.

Utgår ifrån att du förstår att skadan inte repareras med att blanda lite "Husfix" och spackla.

Tack återigen för ett snabbt och konstruktivt svar Tyresö

Ja jag inser att skadan inte kan repareras med lite Karlsons klister eller likande.

Huset är dock 40-50 år gammalt och har används som bageri men stått tomt i över ett år nu.

Så jag undrar om det ens är värt att möda sig någon energi åt det hela, jag har inte fått något grepp om vilka typer av skador dessa sättningar medför?

Är det så kritiskt att man måste genomföra reparationen även om man får ett bestämt nej från försäkringsbolaget?

Eller kan man vänta tills huset delat sig i två och bara bygga två nya ytterväggar? >_<

Tyresö
Säger försäkringsbolaget nej, då är det inte så mycket att göra. Troligtvis blir inte skadan värre, men att börja bygga om det till ett bostadshus, är ungefär som att börja svetsa rost på en gammal Volvo 142 - visst går det - men om man inte har all kunskap och utrustning och gör hela jobbet själv, då blir det väldigt dyrt.

H
Är inga problem med lite sprickor och lite sättningar. Problemet är om det fortfarande spricker och sjunker. Gör det så är det inget att satsa på. Vilket hus med källare har inte sprickor. Har sprickor i varje hörna i källaren men det växer inte. Svårt för dig att se om det rör sig eller inte. Är du osäker så köp inte.

Haha, jaa vi får se vad försäkringskassan säger så får jag väll utgå ifrån det ;) Satt och kollade på sprickan och är den inte lite stor för att bara vara en spricka, Armeringen i betongen borde väll förhindra att så stora sprickor bildas?

/Avle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.