Jag överväger att dränera våran grund inom en snar framtid då jag ska inreda källaren helt och hållet och vill då ha en bra grund att utgå ifrån.
Vi har inga fuktproblem i dagsläget men då vi bor "sjönära" och det har varit översvämningar när ån ökar så har det kommit in vatten i flertalet hus, dock inte vårat vad jag vet.

Men det man kan konstatera är att dräneringen inte fungerar som den ska då dagvattenbrunnen var snustorr efter regn och detta beror nog på kraftiga sättningar i huset (10cm lägre i ytterkant kontra mitten) varpå bakfall eller dylikt i dränering.Hängrännorna är därför avledda från ordinarie dränering och leds istället ut på gräsmattan ett par meter ut från huset.

Så vilka val ska man göra? Jag ska som sagt inreda källaren och ska isolera väggarna i kommande biorummet men behövs det i övriga ytterväggar om man använder isodrän? Nu vill jag nog göra detta ändå för att kunna smälla upp gips överallt för att få rena och släta väggar, i dagsläget är det bara puts överallt.

Platonmatta har jag lagt en gång i tiden men det känns ju väldigt "billigt" och så måste jag väl då använda mig av dränerande återfyllning? Vid isodrän har jag fått för mig att det kvittar, eller har jag fått det om bakfoten?

Vad kostar det per meter/kvadratmeter i material? Grävning utföres i egen regi med egen grävmaskinist samt maskin för billig penning.
Vad ska man tänka på när man väljer dränering? Speciella rör osv?
Bra inköpsställen?

Tacksam för utförliga svar d^_^b

Många frågor där...
Först och främst; vad är det som kan inträffa vid översvämning? Vad är det som har hänt grannarna? Tränger det upp vatten baklänges upp genom golvbrunnar (beror isåfall på att avloppsrören är ihopkopplade med dagvattennätet på något sätt; inte bra). Är det ytvattnet från bäcken som stiger och rinner ner för garageinfarter etc? Eller är det grundvattennivån som stiger över nivåerna för vad dränering och dagvattenledningar klarar? Kort sagt; är det något du kan lösa bara genom att ha en bra dränering själv, eller är det ett större problem?

Sedan: hur gammalt är huset och hur är källargolvet konstruerat? Är det bra kapillärbrytande material under golvet? Att bara dränera runt grunden hjälper en del, men väggar och golv kan fortfarande suga upp mycket vatten bara med hjälp av kapillärkraften.

Finns det tid, pengar och resurser så vore ju det allra bästa att gräva upp och dränera om (plus nytt dagvattenavlopp för stuprören), och samtidigt isolera källarväggarna på utsidan. Invändigt bilar man upp golvet, gräver ut, lägger nya avlopp, kapillärbrytande makadam och 20 cm cellplast innan man gjuter nytt golv med golvvärme.

Jag är alltid lite sunt skeptisk till begreppet "inreda källare". Om man inte ser till att källaren är torr (från sidorna och underifrån) så är det bästa att låta en gammal källare vara just källare. Putsade väggar, klinkergolv och inget organiskt i kontakt med golv eller ytterväggar. Det finns mycket man kan ha en gammal källare till utan att "inreda" den; tvättstuga, pannrum, badrum, verkstad, matkällare...

Tack för bra svar, får återkomma med svar på frågorna gällande vad som sker vid översvämning.

Jag ska lägga in golvvärme i större del av källaren frågan är bara vilket alternativ jag ska välja. Antingen blir det till att gräva upp och gjuta med markisolering etc, eller så lägger jag platonmatta med mekanisk avledning av fukt och sedan ROTskivor ovanpå det.
Det är en kostnadsfråga men även en tidsfråga. Första alternativt kräver mest jobb helt klart, och jag har hört av en granne som har gjort liknande sak att det är jävligt mycket jobb. Jag får åtminstone in en liten minigrävare i källaren genom garaget (som ska omvandlas till vardagsrum/bio/bar etc) men det är fortfarande mycket jobb.

Och ja, källaren måste inredas då huset endast är 95kvm per våning och trots att det bara är jag och tjejen och en unge på några månader så får jag klaustrofobi i så små hus. Vår näst senaste lägenhet var på 130kvm och då börjar det likna något, därför vi även funderar på ett större utbygge.
Visst, vi skulle ha köpt ett stort hus från början men det finns inga centralt i den prisklassen, och här har vi drömläge på alla sätt och vis istället.

Får du in en liten grävare skulle jag inte tveka! Jag har bilat upp och grävt ur drygt hälften av min källare (40 kvm av 71) och det jobbigaste var just att kärra ut materialet. I mitt fall ca 20 ton som skulle ut. Jag fick iaf in en skottkärra och hade lite hjälp, hade jag varit tvungen att bära ut det i hinkar hade jag nog tvekat...

Som sagt så är det även en kostnadsfråga... Frågan är i vilken ände man börjar räkna ut priset på det hela, någon som vet vilka skivor man ska använda sig av för golvvärme? Så satans dyrt, 400-420:-/kvm...

Om du gjuter nytt golv så gjut in vattenburen golvvärmeslang i betongen. Inga speciella skivor alls då, bara vanlig cellplast under betongen. Som jag nämnt i annan tråd så har jag kommit upp i ca 90 000 kr för min källare hittills (omdränering ca 20 löpmeter, isolering med pordränskivor, byte alla avloppsstammar, grävt ur 40 kvm källare, isolerat och gjutit nytt golv med golvvärme, samt klinker på detta. Då har jag gjort mycket själv (bara köpt in grävning, inkoppling/provtryckning golvvärmeshunt, samt betongpumpning), men å andra sidan valt ruggigt dyr klinker (27 000:- av de där 90 000 är klinkerkostnad, så där kan man snåla in om man vill).

Självklart gjuter jag in golvvärmen, jag var nog lite otydlig där. Skivorna är endast tänkta att användas om jag ska strunta i att gjuta om golvet utan istället bara lägga platonmatta och sen skivor på det.
90 000:- låter ju klart överkomligt, men jag ska som sagt ha lite större ändå och kommer hamna högre upp.
Golv hos mig blir nog heltäckningsmatta i bio/vardagsrum och sen klinker i relax och sedvanligt ekgolv i övriga utrymmen så det blir inga större kostnader direkt.
Hur gjorde du med betongen, beställde du en pumpbil som kom ut eller blandade du själv i källaren? Det är väl där en stor del av kostnaden ligger, men jag ska ta och begära in en offert på vad en pumpbil kostar.
Att bila upp golvet är gjort i en handvändning med en Hilti 805:a då plattan är så sjukt tunn, det märkte jag när jag bytte stammarna i tvättstugan och bilade upp för att lägga ner nytt. Tydligen inte så noga förr i tiden, inte speciellt mycket dränerande under heller men trots detta inte mycket fukt.

Jag beställde betongbil + pumpvagn och lät pumpa in drygt 4 kubik. Har inte räkningen framför mig, men tycker mig minnas att själva betongen gick på ca 8000 kr och resten (pumpvagn + två man i knappt 2 timmar) ca 7000 kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.