Vi bor i en enplansvilla med betongplatta på marken (kedjehus, vår garage och grannens är vägg i vägg). Nu har det visat sig att vi har fått fukt i huset. Efter att arbetarna varit här och sköljt dräneringer visade sig att på ena sidan av huset(där garaget är) har dräneringsrör ingen lutning. Den ska ju luta så att vattnet kan rinna igenom, men det gör det inte hos oss utan all vatten samlas under huset och det sprider sig vidare. Efter att ha pratat med många firmor har vi fått för svar att det är omöjligt att fixa eftersom rören ligger UNDER huset och är omöjliga att komma åt utan vi får riva halva huset för att få upp röret.
Jag undrar nu om någon där ute har råkar ut för samma problem???? I så fall vad har ni gjort? Några tips?:(
Nu börjar vintern komma mer och mer så det känns akut att fixa det innan snön kommer.
Tacksam för svar.

Redigerat:
Usch vilket tråkigt läge!

Vad jag har förstått så kan man ha dränering som går under huset, även om det vanligaste är att dräneringsslangarna ligger utanför huset i nivå strax under golvet. Kan du inte komplettera med en ny dränering som ligger utanför huset, med rätt lutning?

/Erik

det blir lite svårt eftersom det rör sig om den sidan där grannen har sin garage, och det finns ju ingen mellanrum där jag kan gå igenom med nya rör, eller?
är inte klok på detta...:S

Om du har en svacka på röret så kan du ju göra hål i golvet där och bygga en pumpgrop där du kan placera en pump och pumpa bort vattnet. Då blir det ett mycket mindre ingrepp än att lägga om hela röret.

det har vi också funderat på men frågan är ju hur stort problemet är och var den ligger exakt...vi kan ju börja göra hål men om det rör sig om större bit så är det lätt hänt att vi gör hål i hela garaget...och det är stort...

Om ni ringer nån lokal rörsaneringsfirma eller liknande så kan de komma och filma i röret med slangkamera. Den mäter samtidgt hur långt in den åker så då får ni ju rätt så lätt reda på var problemet ligger.

Hej det måste väl gå att trycka ett rör av plast eller rostfritt under plattan om det inte är berg eller stora stenar om de inte klarar av att hålla fallet utan dom kommer djupare på andra sidan får du väl sätta en brunn med pump i, försök att hitta en firma som sysslar med sådant, de gör det under vägar så det ska inte vara nåt problem , men vad det kostar har jag ingen aning om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.