Jag driver ett betongpumpföretag, som pumpar och levererar betong + formsättning armering och gjutning. Det är det jag kan, och därför, som i ditt fall så är jag väldigt väl insatt i hur mycket jag ska ta betalt för betongtransporter - beroende på körsträcka (schackttransporter kostar lika mycket.
I ditt fall rör det sej om 26 vändor för en 3-axling och det hinns med på en dag.
3-axlingen kräver ca: 550 kr/tim = 4500 kr + moms för inlejd schacktbil 8 tim.
Eftersom lastning ingår på ett grustag och du ändå får betala för grävmaskinen som lägger ut massorna på din tomt, så tycker jag att det är rimligt att du erbjuder byggaren att bara betala för transporten dvs: 4500 kr + moms = 5625 kr för grannens deponimassor. för att visa din goda sida.
Hade det varit "rena" massor ex.vis taktegel, betongpannor eller betongkross/rester då hade du även fått betala en "tontaxa" för massorna - men det är inte aktuellt i ditt fall.
Stå på dej och vik dej inte för byggarens skitsnack. Kräver byggaren betalt för deponimassorna, då gör du ett motkrav att alla deponimassor som levererats till din tomt, ska bort från tomten och ersättas med krossprodukter. Du får då räkna med att betala exakt samma dvs: 350 kr/ton + moms inkl.transport (1 - 5 mil) och det vill inte byggaren gå med på - han gör ju vad som helst för att slippa deponiavgiften för grannens massor.
Som sagt....stå på dej!!
Ps. Man kanske ska ge sej in i schacktbranschen, det verkar vara riktigt lönsamt - både äta kakan och ha den kvar för försäljning och äta den igen...... Har du kollat med grannen om dom har fått betala till byggaren för att bli av med massorna? Ds.
I ditt fall rör det sej om 26 vändor för en 3-axling och det hinns med på en dag.
3-axlingen kräver ca: 550 kr/tim = 4500 kr + moms för inlejd schacktbil 8 tim.
Eftersom lastning ingår på ett grustag och du ändå får betala för grävmaskinen som lägger ut massorna på din tomt, så tycker jag att det är rimligt att du erbjuder byggaren att bara betala för transporten dvs: 4500 kr + moms = 5625 kr för grannens deponimassor. för att visa din goda sida.
Hade det varit "rena" massor ex.vis taktegel, betongpannor eller betongkross/rester då hade du även fått betala en "tontaxa" för massorna - men det är inte aktuellt i ditt fall.
Stå på dej och vik dej inte för byggarens skitsnack. Kräver byggaren betalt för deponimassorna, då gör du ett motkrav att alla deponimassor som levererats till din tomt, ska bort från tomten och ersättas med krossprodukter. Du får då räkna med att betala exakt samma dvs: 350 kr/ton + moms inkl.transport (1 - 5 mil) och det vill inte byggaren gå med på - han gör ju vad som helst för att slippa deponiavgiften för grannens massor.
Som sagt....stå på dej!!
Ps. Man kanske ska ge sej in i schacktbranschen, det verkar vara riktigt lönsamt - både äta kakan och ha den kvar för försäljning och äta den igen...... Har du kollat med grannen om dom har fått betala till byggaren för att bli av med massorna? Ds.
Det blir inte så lönsamt om man är ärlig som vi hade förväntat oss när vi skrev på kontraktet. Det vi hade avtalat var att vi skulle få gratis alla deras överblivna schaktmassor men endast till tomten. Om fyllnadsmassor inte skulle räcka till husgrunden så skulle vi köpa extra fyllnadsmassor i form av kvalite material. Priset 350kr/ton hade överraskad oss extremt mycket speciellt med tanken på att man kan köpa speciel material i vår kommun för 104kr/ton inkl transport och moms. Och de vill ha 350kr/ton för byggrester...
Det blir intressant att se hur det slutar... Tack för all feedback. Jag hör av mig om du vill veta hur det hade gått.
Vänliga hälsningar
Det blir intressant att se hur det slutar... Tack för all feedback. Jag hör av mig om du vill veta hur det hade gått.
Vänliga hälsningar
Det där med volymformler för att padda makadam är fullständigt utanför mitt kunskapsområde, det enda jag vet är att, när man tycker att man paddat marken i 2 timmar, då fortsätter man padda i 2 timmar till.Saeve skrev:Tusen tack! Det var det vi misstänkte, känns riktigt skönt att få det bekräftat. Är det rimlig uppskattning också att om man har 1m3 (kubikmeter) material av ovan nämnda blandning makadam blandat med grus/sand i förhållandet 4:1 så blir det bara 70% kvar volymmässigt dvs 0,7m3 efter att man har packat det ordentligt?
Skulle vara intressant att lära sej, om någon på forumet kan förklara volymformler på packad makadam.
Ser jag fram emot!Saeve skrev:Det blir inte så lönsamt om man är ärlig som vi hade förväntat oss när vi skrev på kontraktet. Det vi hade avtalat var att vi skulle få gratis alla deras överblivna schaktmassor men endast till tomten. Om fyllnadsmassor inte skulle räcka till husgrunden så skulle vi köpa extra fyllnadsmassor i form av kvalite material. Priset 350kr/ton hade överraskad oss extremt mycket speciellt med tanken på att man kan köpa speciel material i vår kommun för 104kr/ton inkl transport och moms. Och de vill ha 350kr/ton för byggrester...
Vänliga hälsningar
Du kommer få hundra olika svar vad man kan göra och vad som borde gå bra.Saeve skrev:Hej Tyresö
Vår huslev. har grävt ett hål på 1.4m där husgrunden skall vara. De har fyllt upp med "restmtrl" från ett annat bygge, dvs byggrester. Ex. blandning av tegel, takbetongplattor, grus och sand. Är detta OK som fyllnadsmassor för husgrund? Översta delen är makadam direkt under isolering. Tacksam för snabbt svar.
Sävve
Jag gjorde i ordning under mitt blivande hus. Ställde liknande fråga och fick en otrolig variation på svar. Det två i branschen jag litar på mest och som inte har något ekonomiskt intresse i mitt bygge sa samma sak. Det går säkert bra som du gör men jag ville inte chansa så jag köpte 0-90 och hyrde en 700kg padda så gjorde jag i ordning under mitt hus. Nu behöver jag inte fundera på om det borde gå bra.
Om du går på den blandningen du blev erbjuden se till att någon paddar detta NOGA. Fyll 30-40cm, padda, fyll 30-40cm osv osv osv.
Hej!Suhagg skrev:Du kommer få hundra olika svar vad man kan göra och vad som borde gå bra.
Jag gjorde i ordning under mitt blivande hus. Ställde liknande fråga och fick en otrolig variation på svar. Det två i branschen jag litar på mest och som inte har något ekonomiskt intresse i mitt bygge sa samma sak. Det går säkert bra som du gör men jag ville inte chansa så jag köpte 0-90 och hyrde en 700kg padda så gjorde jag i ordning under mitt hus. Nu behöver jag inte fundera på om det borde gå bra.
Om du går på den blandningen du blev erbjuden se till att någon paddar detta NOGA. Fyll 30-40cm, padda, fyll 30-40cm osv osv osv.
Jag blev inte erbjuden denna blandning!
Jag blev lite lungnare först men nu känns det som att det är ju livets största affär. Varför ska man ta några risker?
De har använt 550kg padda och jag fick svar att de paddar 4-6 gånger :S. Vad de menade med det vet jag inte. Någon som har lust att förklara?
Hej TyresöTyresö skrev:Det där med volymformler för att padda makadam är fullständigt utanför mitt kunskapsområde, det enda jag vet är att, när man tycker att man paddat marken i 2 timmar, då fortsätter man padda i 2 timmar till.
Skulle vara intressant att lära sej, om någon på forumet kan förklara volymformler på packad makadam.
Fick följande svar från vår markentreprenör på frågan ovan:
De använder följande formel 1m3 x 1,5t/m3 x 1,6 vilket innebär:
1m3- kubik meter av material
1,5t/m3- densitet av material när man köper dvs icke paddat
1,6 - "faktor" för paddning
Och med det menar han att för att få paddat 1m3 material som har vanligtvis densitet 1,5t/m3 måste man köpa 2,4 ton av detta material. Är det fysiskt möjligt att 2,4 ton av material som har vanligtvis densitet 1,5t/m3 packa ner till volym 1m3? Jag är ingen expert på byggmaterial men det låter orimligt för mig. Hoppas att de som kan, svarar på detta.
Han har nog missupfattat begreppet densitet eftersom densitet är molekyltäthet och jag är inte helt säker på att man kan komprimera molekyler.Saeve skrev:Hej Tyresö
Fick följande svar från vår markentreprenör på frågan ovan:
De använder följande formel 1m3 x 1,5t/m3 x 1,6 vilket innebär:
1m3- kubik meter av material
1,5t/m3- densitet av material när man köper dvs icke paddat
1,6 - "faktor" för paddning
Och med det menar han att för att få paddat 1m3 material som har vanligtvis densitet 1,5t/m3 måste man köpa 2,4 ton av detta material. Är det fysiskt möjligt att 2,4 ton av material som har vanligtvis densitet 1,5t/m3 packa ner till volym 1m3? Jag är ingen expert på byggmaterial men det låter orimligt för mig. Hoppas att de som kan, svarar på detta.
Det han menar är att massornas volym (opaddade) är 1,5 m3/ton - precis som 1 m3 betong väger 2,3 ton. Så visst kan det nog stämma att det går att padda ihop 2,4 ton schacktmassor till 1 m3, eftersom det är luften i schacktmassorna som man paddar ur.
Och om man då paddar ihop 2,4 ton schacktmassor till 1 m3, då är marken lika kompakt som en betongplatta (2,3 ton/m3).
Är det så dom har gjort.....då djä----r har du en kompakt husbotten som är hård som betong.
Det gick braTyresö skrev:
Vi krävde också och ska få packningsprov och utvärderings kontroll.
Du ser! Han försökte, men det gick inte. Vågkvittona + transport får du ju betala och då är allt i sin ordning. Skönt att det ordnade sej.Saeve skrev:Det gick braKontentan av möte var att vi endast ska betala för det som husleverantören kan redovisa signerade vågkvitton för. Jag ska anstränga mig nu att hårdgranska dem om det verkligen blir bevis på schaktmassor som köptes och transporterades till min tomt.
Vi krävde också och ska få packningsprov och utvärderings kontroll.
Du kommer bli en bra prisförhandlare schacktentreprenör när du blir stor......
Nja, så vackert är det nog inte... förstår att du är ironisk...:STyresö skrev:Han har nog missupfattat begreppet densitet eftersom densitet är molekyltäthet och jag är inte helt säker på att man kan komprimera molekyler.
Det han menar är att massornas volym (opaddade) är 1,5 m3/ton - precis som 1 m3 betong väger 2,3 ton. Så visst kan det nog stämma att det går att padda ihop 2,4 ton schacktmassor till 1 m3, eftersom det är luften i schacktmassorna som man paddar ur.
Och om man då paddar ihop 2,4 ton schacktmassor till 1 m3, då är marken lika kompakt som en betongplatta (2,3 ton/m3).
Är det så dom har gjort.....då djä----r har du en kompakt husbotten som är hård som betong.
Men de ville få betalt för det fina scenario... Tror verkligen inte att man kan padda ur HELA luften men som sagt-har ingen erfarenhet. Nu måste jag övertyga mig själv för att kunna sova lungt att de verkligen hade ansträngt sig vid paddningen av nämnda tidigare blandningen dvs tegel, takpanor + grus/sand.
Verkar vara ett sjukt överpris...Vi betalade 340kr per ton för bergskross, inkl transport, utläggning och packning. Men då skulle ju massorna transporteras ca 5 mil enkel resa också, inte från granntomten....
Klicka här för att svara