Jag har en fundering angående gjutning av platta med den nya lättflytande betongen

-behör den vibreras?
-får man en fin yta utan att glätta , köra helikopter mm?
-hur förankras isoleringen ? och hur noga är det, måste det vara helt tätt så att ingen betong rinner under isoleringen?

Är det självkompakterande betong du menar?

Vi gjöt vår källare med en självkompakterande k40. Ingen vibrobrygga eller helikopter utan enbart en hammagjord sloda. Resultatet är OK för ett källargolv men ingenting att lägga ett parkettgolv på.

Det är nog ingenting som slår en vibrobrygga. Om man då tjänar ngt på att välja en självkompakterande betong vet jag inte.

/Jögga

jorwes skrev:
Är det självkompakterande betong du menar?

Vi gjöt vår källare med en självkompakterande k40. Ingen vibrobrygga eller helikopter utan enbart en hammagjord sloda. Resultatet är OK för ett källargolv men ingenting att lägga ett parkettgolv på.

Det är nog ingenting som slår en vibrobrygga. Om man då tjänar ngt på att välja en självkompakterande betong vet jag inte.

/Jögga
Hur pass skabbig yta blir det eftersom du säger att man inte bör lägga parkett på?
Man lägger ju ändå en dämpmatta mellan parkett o plattan, men den kanske inte kan tjäna syftet för detta?
Hur mkt skiljer det sej i pris på billigare betong som måste vibbras och denna som inte behöver göras det med?

Jag har gjutit platta med vibbfri och är helnöjd, gjorde en egen slodda av ett 110-ror med skaft och gungade upp ytan så den blev slät som ett salsgolv, kan rekomendera något att dra av med för att få nivån plan.

vad är en slodd?

hur förankrade du isoleringen så att den inte flöt upp?

Gjorde också en egen sloda av ett 110 avloppsrör. Fungerade hur bra som helst.
Vårt problem var att när vi fått två laddningar med cmentbilen så gick ngt transportband sönder och det tog ett tag innan vi kunde fortsätta. Därav en ganska så ful kant. Annars gick det hur bra som helst.
Rekommenderar att du har ngt att dra av med så att du får rätt nivå. Vi hade placerat ut pinnar med nivåmarkering för att veta ung höjd. Fungerade sådär men det belv ngn centimeter hi eller dit.
Har man vär rätt mängd betong är det relativt enkelt att få en fin och slät yta.

Vi hade inga problem med att isoleringen flöt upp. Var noga med att använda stora skivor (inga småbitar) samt att underlaget är plant (inga glipor mellan grus och isolering där betongen kan krypa in). Börja med att fylla på isoleringen så att den pressas ned.

/Jögga

Det är inga problem att gjuta med vibbfri betong, bara lite annat tillvägagångssätt.

Jag har själv varit med och gjutit ett 20-tal husplattor med denna betong och tycker den är fantastisk! Ingen vibrering krävs och det räcker gott och väl att sloda ytan för att få en tillräckligt bra yta för att lägga klinkers eller parkett på.

Jag var på ett bygge av ett villaområde som betongare och där var det standardmässigt att parkett och klinkers lades direkt på den slodade betongytan. Om det blev några ojämnheter i plattan så kördes ytan över med en "häxa", dvs en betongslip dagen efter gjutning.

Värt att tänka på är att den här betongen brinner snabbare än vanlig betong och således bör man vara med i svängarna när det sätter igång. När ni lägger ut betongen så tänk också på att ha en ordentligt tilltagen raskant, minst 2 meter, för den här betongen är som filmjölk.

Hur mycket skiljer det i pris på denna modell respektive "vanlig" betong? är den lösa att föredra? det bökiga med den "vanliga" betongen tycker jag är ju just avvägning och slipningen så att den blir slät, men det kommer man helt ifrån då eller?, hur funkar det att göra ett fall mot en brunn då den är så pass lättflytande, är den som flytspackel i konsistens?

Sloda? Görs det när betongen är våt? Om inte helikoptern behövs för ytjämnhet så behövs ändå någon slags slipning för att få bort skorpan när btg har torkat. Annars kan ju klinkerfix inte fästa ordentligt?

LB skrev:
Sloda? Görs det när betongen är våt? Om inte helikoptern behövs för ytjämnhet så behövs ändå någon slags slipning för att få bort skorpan när btg har torkat. Annars kan ju klinkerfix inte fästa ordentligt?
Betongen slodas när den är blöt ja... På de byggena jag har varit på så har klinkerfixen i princip lagts direkt på betonggolvoet sedan. Vi körde i och för sig över plattan med en häxa först, men den tar ju bara bort de högsta stenarna.

Hör med golvläggaren!

Jag gjöt min första betongplatta med vibrationsfri betong igår, och måste säga att det är det smidigaste jag varit med om.

Hade endast en "lätt" sloda som jag lånat av en kompis som jobbar med det...

Mitt resultat kan man utan problem lägga klinkers på direkt.

Mvh
Eklundh

Eklundh skrev:
Mitt resultat kan man utan problem lägga klinkers på direkt.
Under förutsättning att det inte har bildats ett cementskinn på betongen, ja. Fast det har det troligen.. Då behöver den bearbetas lite för att få bort den svaga ytan.

Blir det skinn även på SKB?

Antagligen blir det inte skinn i alls lika stor utsträckning som en vibrerad betong, men de (två) gånger jag använt SKB så har ytan blivit märkbart svagare än själva betongen i sig.

När jag tänker efter kan det i och för sig kanske vara en bieffekt av vattningen i stället, det vill säga raka motsatsen till cementskinn.. Men en svagare yta blev det i vilket fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.