Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-09, 15:55
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2009
Län: Åland
|
Isolera 1800-tals källarväggar
Tänker bygga dusch och bastu i en oinredd källare från 1898 och funderar på en lösning till väggarna som är stenar av röd granit. Har dränerat huset och tänkte då isolera utifrån men eftersom väggen bara va blandade stenar under marknivå blev det inget av det. Jag har förstått att man helst inte ska isolera inifrån men jag har nog inget val.
Tanken som jag har är att använda plåtreglar och isolera med cellplast eller mineralull och gips på det, borde man använda humidboard? I bastun blir det troligtvis alpanel. Nackdelen med den konstruktionen är att det bygger ut så förskräckligt eftersom att väggens högsta punkt skiljer sig VÄLDIGT mycket från den lägsta. Skulle gärna putsa stenväggarna direkt men det lär väl bli för dyrt att värma upp. Väggarna är ca 80-90cm tjocka men jag antar att röd granit inte har riktigt samma u-värde som mineralull ![]() Skulle det annars va idé att mura en vägg innanför i leca eller liknande? vad tror ni? /Kenneth |
|
2010-09-22, 09:38
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2009
Län: Åland
|
Ingen som ha varit med om nåt liknande projekt förut?
Jag ha läst lite och funderat, tror det blir att mura en vägg i lättbetongblock vid stenväggens högsta punkt. Då blir det en varierande luftspalt bakom, är det fördel att ha en luftspalt där eller kan man isolera det med någon form av lös isolering? Vad är lämpligt till det, lecakulor eller finns det nåt bättre? /Kenneth |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|
| Taggar | |
| stenvägg | Tagmoln |