Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-08, 11:51
|
|
|
Nykomling
Medlem: aug 2007
Län: Jönköping
|
Betongplatta till garage
Jag är i färd med planeringen av nästa års projekt, ett dubbelgarage om 48 kvm med en gjuten betongplatta avsedd för personbil och lite förråd. Efter ett flertal timmars läsande, framförallt här, har jag kommit fram till följande lösning när det gäller grunden. Jag skulle vilja ha lite synpunkter och då främst svar på lite frågor. De skall tilläggas att jag aldrig har gjort sånt här tidigare så jag kanske har fått allt om bakfoten. I min bifogade kalkyl är inte priset för maskinarbete medräknat eftersom jag inte bestämt mig än för om jag ska köpa eller hyra utrustningen. Golvvärme är inte heller inkluderat även om det ingår i ritningen. Har inte bestämt mig för hur jag ska värma stället än.
Mina funderingar: 1. Är det praktisk möjligt att göra alla markarbete med en 1,5 tons bandgrävare eller skulle det ta orimligt lång tid? 2. De priser jag har tagit fram i kalkylen är delvis sådana jag hittat på nätet men också uppskattningar. Verkar de rimliga eller finns det pengar att spara på något? 3. S100 eller S80 cellplast (S200 på kantelement)? Någon som kan konstruktionslära får gärna matematiskt visa varför det ena skulle vara att föredra. 4. Räcker det med att säga att man vill ha vibrationsfri betong eller ska man specificera ytterligare? Vilken kvalité skall det vara till dessa lasterna och dimensionerna? 5. Har jag överdrivit dimensionerna på armeringen? 6. Har jag helt missat något i kalkylen som jag behöver för bygget (sloda och dräneringsrör undantaget)? 7. Övrigt? Tacksam för svar Senast redigerad av Munkakvarn 2010-09-08 13:36. |
|
2010-09-08, 17:43
|
|
|
Nykomling
|
"C25/30 räcker säkerligen"
Verkar vara en standard som flera kör med. Men jag ringer och kollar vad de säger. "En laser kanske är värt att hyra/låna också, ingen stor kostnad, men underlättar mycket." Tack. Det hade jag glömt bort även om jag nog hade kommit på att det behövs redan innan jag försöker avväga med vattenpasset. Har ni några tips på en prisvärd köplaser som funkar till ändamålet? Efter lite snabbsurf hittade jag dessa. http://www.jula.se/horisontell-laser-360-lzr4-124632 http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=58832 Någon som har provat dem till ändamålet och fått det att fungera eller är det så illa att man måste ha riktiga bygglasrar för 5-siffriga belopp? |
|
2010-09-08, 19:46
|
|
|
Moderator
Medlem: jan 2004
Län: Västernorrland
|
S100 tycker jag blir bra under plattan. Jag är inte säker på om du behöver s200 i balken heller (ska du ha tegel kanske?)
Jag har gjort plattor med en 149:- laser från biltema, dock dog den i år så det fick bli två mycket avancerade erättare. Snöre för linjerna och slangvattenpass för höjderna. garanterat inga märfel med det passet ![]()
2010-09-09, 06:10
|
|
|
Nykomling
|
Kantelementen är förfabricerade med S200. Byggnaden blir en normal träkonstruktion så förmodligen hade S100 varit fullt tillräckligt men har inte sett några sådana kantelement till salu.
Slangvattenpass hade jag aldrig hört talas om innan. Det verkar ju jättebra och billigt, särskilt om en proffslaser är alternativet, även om det tar något längre tid att arbeta med. Tackar för den. Någon som har svar på övriga frågor ( 1-3, 5-7)? |
|
2010-09-09, 07:10
|
|
|
Senior medlem
Medlem: sep 2009
Län: Halland
|
När man köper ett komplett grundpaket i din storlek (alltså, isolering, kantelement och armering) så brukar de hamna på mellan 20 000 och 25 000. Sen tillkommer betong, frågade precis en av våra montagearbetsledare och de sa att betongpriserna brukar ligga mellan 1500 och 1800 kr per m3, kan säkert vara regionala skillnader på det. Därefter tillkommer markarbetet. De materialpriser du har angivit för makadam är antagligen utan transport, ja skulle tro att du lätt kan få betala det dubbla om du ska ha det hemkört. Även om man gör allt arbete själv så tror jag att 1000kr/m2 platta är en ganska så god gissning på vad det faktiskt kostar....
|
|
2010-09-09, 13:19
|
|
|
Forumgud
Medlem: feb 2006
Län: Dalarna
|
Har du tillgång till 1.5tons grävare, eller ska tjänsten köpas in i nån form?
Isåfall är det kanske värt att ta hem nån med större maskin på en gång? Om jag minns rätt så landade jag på dryga 1000:-/m2 på min garageplatta ink golvvärme, dränering och avloppsrör, då gjordes allt själv och grävning/balkutställning/gjutning till kompispriser. Dränering och avlopp, ser ingen sådan post? |
|
2010-09-09, 14:01
|
|
|
Nykomling
|
"Har du tillgång till 1.5tons grävare, eller ska tjänsten köpas in i nån form?
Isåfall är det kanske värt att ta hem nån med större maskin på en gång?" Jag överväger att köpa en bandgrävare på 1,5-3 ton och nyttja den till en del annat arbete med trädgården under ett års tid och därefter sälja den igen. Främst därför jag undrar om det är praktiskt möjligt att bara ha en 1,5 ton om man ska göra det själv. Det skall tilläggas att det sannolikt inte finns större stenar i backen. Väljer jag att hyra istället så kommer jag definitivt att ta en större. "Dränering och avlopp, ser ingen sådan post?" Tänkte sätta mig ikväll och räkna på vad jag kommer behöva. Det är dock en relativt billig historia. "betongpriserna brukar ligga mellan 1500 och 1800 kr per m3" "De materialpriser du har angivit för makadam är antagligen utan transport" De priser jag har i kalkylen var baserat på information från forumet så jag ska kolla med leverantörerna i närområdet. Sannolikt är de något lågt beräknade. Transport på makadamen hade jag faktisk glömt. Tackar för den. "När man köper ett komplett grundpaket i din storlek (alltså, isolering, kantelement och armering) så brukar de hamna på mellan 20 000 och 25 000." Här har jag kontrollerat priserna i kalkylen med återförsäljare, främst fabriksförsäljning, och fått priserna bekräftade. Det som jag dock inte är nöjd med är priset på de vanliga cellplastblocken. Måste gå att hitta betydligt billigare. Någon som har lite svar kring fråga 1, 5 och 7 eller andra synpunkter eller idéer? |
|
2010-09-09, 14:46
|
|
|
Forumgud
Län: Uppsala
|
Jag skulle inte rekommendera självkompakterande betong för garageplatta eftersom du antagligen vill använda betongen som ytskikt.
Man ska inte riva och glätta SKB vilket resulterar i en alltför dålig finish och du blir tvungen att hyra en dyr diamantslip för att få den yta du vill ha. |
|
2010-09-09, 15:05
|
|
|
Senior medlem
|
Struntprat...Vi använder uteslutande SKB i våran väggproduktion (och i alla andra produkter förutom HD/F bjälklag också) och det går alldeles utmärkt att riva och glätta denna, det är ingen skillnad mot SKB och "vanlig" betong när det gäller sådant. |
|
2010-09-09, 15:20
|
|
|
Senior medlem
|
Eller så var det helt enkelt så att betongfabriken inte var så bra på att tillverka ordentlig SKB och ville inte ha några problem hos kund. Vi producerade närmare 28 000 ton SKB förra året så jag tror att vi vet vad vi pysslar med. |
|
2010-09-09, 15:33
|
|
|
Forumgud
Län: Uppsala
|
Mycket möjligt! Vid leverans var den som tillverkat receptet med eftersom det var lite nytt för dom med SKB. De var tydliga med att det inte skulle rivas eller glättas, det var alltså inte bara så att det inte skulle behövas. Färdig Betong, Vedyxa, 2009.
|
|
2010-09-09, 16:06
|
|
|
Senior medlem
|
Det är snarare så att du måste riva och glätta SKB om du vill ha någon som helst vettig yta på den. Den ser väldigt fin ut när den är nygjuten men låter man den ligga så får man en glasaktig yta med stentoppar från ballasten som tenderar att flyta upp lite. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|