Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: kronoberg

Har inte läst allt men svarar på dina frågor utifrån min erfarenhet:

Mina funderingar:

1. Är det praktisk möjligt att göra alla markarbete med en 1,5 tons bandgrävare eller skulle det ta orimligt lång tid?
    # Jag körde 50% av mitt arbete för hand och det sista sedan med en 1.8 tonns grävare och min trädgårstraktor. Tog ett par dar men helt klart värt det. la 1 dag med grävaren typ inkl grävning av avlopp.

2. De priser jag har tagit fram i kalkylen är delvis sådana jag hittat på nätet men också uppskattningar. Verkar de rimliga eller finns det pengar att spara på något?
    Jag körde utan isolering. Så jag pröjsade bara för betong + armering.

4. Räcker det med att säga att man vill ha vibrationsfri betong eller ska man specificera ytterligare? Vilken kvalité skall det vara till dessa lasterna och dimensionerna?
    #Jag sa Vibbfri till min verkstad där det bara kommer vara bilar i. Så fixade de resten.

5. Har jag överdrivit dimensionerna på armeringen?
    jag körde med 6150.

6. Har jag helt missat något i kalkylen som jag behöver för bygget (sloda och dräneringsrör undantaget)?
    #Sloda kan man bygga själv. 2 trädbitar typ. Sedan är det inte fel att ha dragbalk eller liknande om man vill ha lite fall och ha gjutit in glidrör eller liknande. Se till att vara minst 2 pers. fler om ni inte gjort det innan och tänk på att det tar en hel del tid.
    Se till att ha fixat så du har en helikopter. Slipar du ytan sedan efteråt så får du fin platta direkt.

7. Övrigt?
    Bara kämpa på. Vattna vattna vattna och åter vattna. Har du presenningar lägg det över.
    Var nogrann med armering och dylikt. vi svetsade all våran armering. Men som sagt jag hade ingen isolering under.

Jo just det. jag göt platta på 136m2. vi var 2 man. började 8 på morgonen och vid 4 på eftermiddagen var vi klara inklusive att ha kört med helikoptern. Betongen kostade drygt 25 000 inkl moms. och totalt på hela plattan inkl material kostade det 35000:-

Sedan tog de 2 veckor så var väggarna och taket uppsatt
    Senast redigerad av danielr112 2010-09-09 17:25

2.    länk #17
    Munkakvarns avatar
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Jönköping

Tack för svaren. Det har gett mig en hel del. Diskussionen om glättning fick mig att inse att jag behövde läsa mer om hur man gör det. Nu tror jag att jag har grepp om det mesta inför bygget. Finns bara tre små funderingar kvar.

1. S80 eller S100 cellplast. Gärna med matematisk förklaring.

2. Armeringens dimensioner. 10mm på kanten + 5150 över ytan eller 12mm +6150. Gärna med matematisk förklaring.

3. Vid utläggningen av betongen. Kan det vara en smart lösning för jämnheten att använda en 6m lång rätbräda som dras över hela grunden, med stöd från kantelementen, direkt efter att man slodat?

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

3. Vid utläggningen av betongen. Kan det vara en smart lösning för jämnheten att använda en 6m lång rätbräda som dras över hela grunden, med stöd från kanelementen, direkt efter att man slodat?
    Ja...ta en lång bräda och med en man på varje sida dra den längs kanten med en sågande rörelse (som om ni skulle såga av plattan med brädan som såg alltså) samtidigt som ni flyttar brädan långsamt framåt. Gör detta minst en gång, gärna två så får du en platta som är jämntjock hela vägen.

4.    länk #19
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

1) Spelar ingen roll, båda duger.

2) Armering är billigt och det är ryggraden i betongen. Har du riktigt bra markförhållanden (t ex morän) så går det nog bra med den klenare varianten, men jag skull valt det grövre alternativet.

3) Det lämpligaste för detta ändamål är en vibrobalk.

5.    länk #20

1)

3) Det lämpligaste för detta ändamål är en vibrobalk.
    Om man bortser från den lilla detaljen att man inte får vibrera SKB eftersom den riskerar att separera då....

6.    länk #21

Ops, sorry, "tänkte inte på det"...

7.    länk #22

Ops, sorry, "tänkte inte på det"...
    Vi vet ju faktiskt inte om TS tänker använda sig av SKB. Om han inte gör det är ditt förslag givetvis överlägset....

8.    länk #23

Men man bör vara medveten om att om man använder en planka på 6m så blir det oundvikligen lite svikt och därmed inte riktigt perfekt. Plattan blir lite lägre på mitten om man inte lyckas hålla upp plankan på mitten och får hjälp av en laser...

9.    länk #24
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Kanske är bra att den är lite lägre mot mitten där man har en golvbrunn som avtinad snö kan rinna ner i.

Min absolut nygjutna är 2 cm lägre i mitten.

Protte

10.    länk #25

Men man bör vara medveten om att om man använder en planka på 6m så blir det oundvikligen lite svikt och därmed inte riktigt perfekt. Plattan blir lite lägre på mitten om man inte lyckas hålla upp plankan på mitten och får hjälp av en laser...
    Egentligen vill jag inte kommentera det där för det börjar låta som om jag bara vill hacka på injonil så fort han skriver något, och så är verkligen inte fallet, men....det finns alltid ett men....

I teorin har injonil helt rätt, men i praktiken (min erfarenhet baserar sig på 12 år inom prefabindustrin) så gör de här sågande rörelserna att den hög betong man flyttar framför sig centreras mer och mer, så problemet brukar snarare bli att det blir för högt i mitten trots allt. Och en stabil planka på högkant sviktar inte så mycket....

11.    länk #26
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Min erfarenhet av vibrerande plankor är att om det ligger lite för mycket bruk framför plankan så flyter det upp bakom plankan och blir högre än man tånkt sig.

Protte

12.    länk #27

Min erfarenhet av vibrerande plankor är att om det ligger lite för mycket bruk framför plankan så flyter det upp bakom plankan och blir högre än man tånkt sig.

Protte
    En helt korrekt iakttagelse...man måste se till att hela tiden se till att det inte samlas för mycket framför.....

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42