Gjuta igen gammal grund

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-09-07, 22:37
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2007
Län: Gävleborg
Gjuta igen gammal grund

Jag ska gjuta igen en gammal grund som jag har grävt ur och lagt i makadam och cellplast på det. Sedan så blir det armeringsdistanser och en 6mm armeringsmatta. Utrymmet som ska gjutas igen är cirka 5x2m. 2x2m kommer att bli badrum. Min fundering är hur man ska göra med gjutningen. Hur tjock behöver plattan vara, räcker t.ex 8cm? Den ska hålla för en bergvärmepump. Är det enklast att gjuta plattan slät först och göra fallet efteråt? Bör man gjuta badrumsdelen 2cm lägre för att inte störas av tröskelhöjden? För mig som inte har hållit på så mycket med gjutning, så verkar det enklast att gjuta en slät platta över hela ytan och flytspackla fallet efter man monterat väggen mot badrummet.

2010-09-12, 09:04
Citera |  #2

Fullvärdig medlem

Nu lutar det åt att jag gjuter 8cm i badrumsdelen och 10cm i den andra delen. Gör sedan fallet med spackel efteråt. Golvvärmeslangen som är 20mm ska visst täckas av 30mm betong (inkl. klinker säger en del). Så 8cm betong, spackel och klinker borde fungera. Golvvärmeslangen kommer att monteras på armeringsnätet som hamnar 4-5cm från isoleringen.

2010-09-12, 10:27
Citera |  #3

Gudfader

Medlem: okt 2006
Min erfarenhet av flytspackel är att det är lättare att göra fallet i betongen, lägg ut avdragsbanor så att golvet lutar åt rätt håll (mot golvbrunn (fäst golvbrunnen så den inte flyter upp som en båt)).

8-10 cm är en bra tjocklek.

Du lägger väl slangen UNDER armeringen så armeringen hamnar mitt i och med mycket betong ovanpå slangen. (Proffset som gjöt grannens platta lade ut slang på isoleringen och nät direkt på, inga distanser.)

Protte

2010-09-12, 16:41
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Jag tänkte lägga golvvärmeslangen över armeringen, men man kan ju fundera på saken. Jag ska ut med PEX RIR också, som jag tänkte lägga under armeringen, men man kan ju lägga den i isoleringen om man vill, fast det blir lite krångligare.

Senast redigerad av sa3afc 2010-09-12 17:07.

2010-09-12, 17:24
Citera |  #5

Gudfader

Medlem: okt 2006
Med vattenrören i betongen får man först alltid ljummet vatten. Bra eller dåligt?

Med värmeslangen underst KAN man tillåta att skruva X cm ner i betongen.

Protte

2010-09-12, 17:42
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Kallvattnet har jag dragit längre ner mellan isoleringslagren. Det är bara varmvattnet som blir ovanför. Att kunna skruva ner i betongen någon cm är ju en fördel förstås.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons