Hej, jag har skapat en tråd som handlar om mitt tillbygge i ekonomi-delen, men nu behlver jag få svar på en fråga som jag frågade om där, men som egentligen hör hemma här.

Jag har en tegelvilla med källare som jag ska bygga ut med 24kvm. Tanken är att lägga en ny platta på marken, dvs lite lägre nivå än golvet i huset i allmänhet. Villan är en -56:a och har därmed obefintlig dränering runt huset. Så småningom kan det tänkas att jag inreder källaren, och därmed blir tvungen att dränera huset.

Jag är ju fullt medveten om att smidigt hade varit att dränera hela huset när man har allt i trädgårn, maskin-vis. Men just nu försöker jag hålla nere kostnaden på mitt tillbygge så gott det går.

Frågan är därmed:
Kan man förbereda den biten av marken som jag inte kommer komma åt senare pga plattan, för påkoppling av dräneringssystem. Det handlar om ungefär 6m fasad. Jag vill ju inte göra mitt tillbygge med platta, för att senare om några år inse at man skulle ha dränerat den väggstumpen när man hade chansen.

Eller om ni har någon annan erfarenhet av dylika problem?

Upptäckte en liknande situation. Ska gjuta betonggolv på en del av en tillbyggd krypgrund med full ståhöjd.

Det går ju att förbereda med att lägga dränrör under nivån på befintlig grundsula på bara de 6 metrarna. Gäller dock att ha ruggigt bra koll på höjd och lutning så det passar med framtida dränering runt resten av huset.

Brainstormar lite. Vad kan ge större frihet så man kan dra vanliga 110 dränrör genom det i framtiden? En "dränerande trumma" längs den befintliga grundsulan i form av:

ett 232 mm dräneringsrör
en halv 400 mm vägtrumma som ligger som ett valv mot makadamet
en 400 mm vägtrumma som man perforerat på undersidan och kan fylla halvvägs med makadam

fler lösningar ??

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.