Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Ett husföretags säljare skulle då inte jag lita på ett endaste dugg. Precis som du skriver så vill de bara sälja ett hus. Grunden ingår aldrig i huspriset. Mark- och grundarbetena till ett suterränghus är dyrare än för ett hus på platt mark. 250' låter alldeles för lite. Det är knappt en standardvilla på bramark klarar sig på det.

Om du läser lite trådar här på forumet så kommer du att märka att den största besvikelsen hos husköpare är att mark-o grundarbeten nästan alltid går på mycket mer är vad hussäljaren tror. För mig framstår hussäljare ungefär som mäklare, dvs. lita aldrig på uppgifter du får, dubbelkollaa alttid.

Det enda raka måste vara att ta kontakt med en grundentreprenör som har kunskaperna.

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010
    Län: Norrköping

Låter 250k i markarbeten alldeles för lite =(
    Hur mkt kan det kosta egentligen?

Ev finns möjligheter att bygga etagehus istället, tror ni att det skulle medföra lägre markarbets-kostnader?

3.    länk #18
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Hej! Tack för ditt inlägg, kul med lite positiva tongångar med
    40k är ju en överkomlig kostnad om det stannar där.

Hur långt ner till fast mark vet jag inte, men det står såhär:
    0,0 - 0,02 mull
    0,2 - 0,4 gråbrun lerig gyttja
    0,4 - 1,4 brun/grå/rostfärgad lerig silt med inslag av sand- och gruskorn
    1,4 - 2.0 gråbrun lera/silt med inslag av sand- och gruskorn

Antar att det är vad som finns på de första 2 meterna?

Något mer kan jag nog inte utläsa, det ska finnas en karta där det står var erhållna stopp uppkommit vilket jag antar är hur långt ner de borrat. Men jag kan inte se vad det står då texten är oläsbar i princip.
    Det torde finnas skrivet vilket bolag som genomförde undersökningen ,kan du inte kontakta dom direkt för ev mer info ?

/K

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2010
    Län: Norrköping

Det torde finnas skrivet vilket bolag som genomförde undersökningen ,kan du inte kontakta dom direkt för ev mer info ?

/K
    Fick äntligen tag på de som gjorde den geotekniska undersökningen.
    Förutom tabell-formen som jag redan publicerat i tråden så fanns en sida där det redovisades hur långt de borrat osv.
    Problemet var att vid borrningen så framkom att efter 1,5m ner i marken så blev grunden mkt lösare, det är av den anledningen som man klassade marken som "dåliga grundförutsättningar".
    Han menade på att så länge man inte gräver längre ner än 1,5m så ska det inte vara några problem, och att man helt enkelt anpassar huset efter de förutsättningarna.

Men frågan är, hur lätt är det att anpassa ett soutterräng-hus efter de förutsättningarna, dvs att man inte får gräva djupare än 1,5 meter på en tomt som sluttar uppåt från gatan sett?
    Sedan så har de ju enbart gjort en mätpunkt på tomten, det kan ju skilja sig en del.

Han sa även angående "kraftigt flytbenägen jord" så gäller detta det översta lagret, detta lagret ska bort i vilket fall, anledningen till att de varnar för att första lagret är flytbenägen är så att markentreprenörerna ska vara lite försiktiga när de kör sina maskiner, speciellt om de har regnat.
    När det lagret jord är borta så är det inga problem för mitt framtida hus menar han på.

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

Hej!

Svårt läge!

Vad händer det om plattan sätter sig efter 5 år t ex, hur åtgärdas det?

6.    länk #21
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Glöm tomten, Östergötland är stort så varför lägga ett par miljoner på att bygga en kåk på ett gungfly??

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42