Fullvärdig medlem
Medlem: Feb 2010
Län: Skåne
Ja det är nog mögel. Köp en avfuktare, så är problemet tillfäligt löst. Är takrännor och stuprör i skick så att regnvattnet hamnar där det skall ? Om så är fallet så skall du nog dränera om på sikt.
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2004
Län: Västra Götaland
Mögel växer sällan på sten (ser ut som stenvägg?).
Jag gissar på saltutfällning. Det beror i så fall på fukt som kommer ut genom väggen, drar med sig salt, och avdunstar. Dock beror det på fukt, och det kan behöva åtgärdas om ni vill ha det som bo-utrymme. Finns där bara sten så är det inget farligt.
Nykomling
Medlem: May 2009
Län: älfsborg
Okej då hoppas jag på salt då.En avfuktare är nu inställd så jag hoppas den gör nåt bra.
Är inte läge för drenering just nu så vi hoppas på att köpa lite tid
Tack för svaren
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Stockholm
Du behöver inte gissa, peta loss lite och lägg i ett glas vatten. Löser det sig är det salt, löser det sig inte är det mögel. Och om det löser sig kan du för säkerhets skull också smaka lite på resten och se om det smakar salt eller ej. Jag tycker iaf att det ser ut precis som saltutfällningar.
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2004
Län: Västra Götaland
Det är inte säkert att en avfuktare gör att det inte blir saltutfällningar. Eftersom fukten kommer genom betongen och avdunstar på insidan blir det snarare större avdunstning på insidan om det är torrare i luften.
Salt är å andra sidan inte farligt, så kör på med avfuktaren du. Det blir säkerligen bättre klimat i alla fall.