Junior medlem
Medlem: Jun 2004
Län: Västernorrland
Uppfyllnad under grunden
Jag kommer att behöva höja marknivån ca 1,5 m för att huset skall hamna i rätt nivå.
Tomten är lite sluttande ner mot vattnet och marken består i princip av gammal sjöbotten.
På platsen vi skall fylla upp står idag en gammal stuga (som vi kommer att flytta) på plintar.
Bygget blir ett 1 ½ plan med en betongplatta som är ca 108m2
Några funderingar kring markhöjningen:
Behöver jag först ”skala av” översta lagret innan jag börjar fylla upp? Som det ser ut nu ligger det lite av under stugan runt plintarna, i form av singel, lera, jord stenar etc.
Vad kan jag fylla upp med för typ av massa? Vissa rekommenderar ”fyllnadsgrus” andra säger att det räcker med ”fyllmassor”. Jag har även funderat på sprängsten eftersom jag möjligen kan få tag i det gratis?
Geoduken, vart hamnar den? Jag får för mig att den måste hamna ovanpå fyllnadsmassorna innan makadammen?
Dräneringen, på vilket djup skall den hamna? Skall den ner under makadam-lagret (som troligen blir ca 20cm), eller måste den ännu längre ner i uppfyllnadsmassorna?
Har läst ett par trådar som berör detta, men har inte hittat ett klockrent svar (Möjligen kan det bero på att jag inte hunnit lära mig att leta på rätt sätt..)