Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2004

Re: Armeringsrekommendationer

Ett "normalgarage" armeras med matta och förstärkingar i balkarna. Armera med 6mm matta, 15x15cm rutor. I balkarna tar du två 12mm järn uppe(ovanpå mattan) och två i botten.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Förstår inte riktigt vad som menas i balkarna, har du lust att hjälpa mig att fatta magnus???

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Oct 2004

svartjobbarn skrev:
    Förstår inte riktigt vad som menas i balkarna, har du lust att hjälpa mig att fatta magnus???
    Självklart. Jag menar kantbalkarna i plattan, dvs de kraftigare delarna av plattan där väggarna ska stå. Man brukar ju ha kantbalkar längs plattans ytterkant och där eventuella ärande innerväggar ska stå. Oftast i villa- och garageplattor gör man kantbalkarna 20cm tjocka (jfr plattans stjocklek på 10cm) och kanske 30-40cm breda, liteberoende på.

Jag har skrivit om detta förut och då bifogat en talande bild från www.dorocell.se. Jag orkar inte leta upp den nu igen, men sök här eller gå in på den hemsidan så ser du.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42