Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2004

några frågor om schakt/återfyllnad

Ja, fick lov av bygglovsnämden att schakta/återfylla även innan min bygglovsansökan kommit in för att underlätta/skynda på arbetet lite, så nu har jag några funderingar...

Jag kommer troligen behöva gräva ner ca 1m och sen återfylla med sprängsten, marknivån ska höjas kanske 0,5m vilket kommer göras med makadam...

Men ska man då lägga markduken redan under sprängmassorna tillsammans med dränering? Finns det inte stor risk att man mosar dräneringen med sprängmassorna då?
    Ska man sen då även lägga markduk innan makadamet så det inte ramlar ner mellan sprängmassorna?

Kan man schakta nu och sen eventuellt vänta med återfyllnad? Då kommer ju tjälen kunna gå ner, och vatten samlas i schakten, om man inte på direkten lägger dräneringen och kopplar på den. Kanske kan lägga nåt som skyddar från tjälen också?

Tanken med att schakta nu är för att kunna jaga sprängmassor billigt/gratis istället för att behöva betala fullt för lastbil osv, om nån ändå ska dumpa kan ju jag ta emot... Annars kommer det ju kosta en del med 150kubik spräng... Plus att man då kan lägga dräneringen kanske över hela tomten och få den att torka upp lite mer.

Hur stora sprängstenar kan man som störst använda sej av förresten?

Det var nog allt för nu....

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2004

Re: några frågor om schakt/återfyllnad

Hej!

Många frågor på samma gång. jag har skrivit spaltmeter om precis såna här frågor här på forumet, så leta runt lite där jag har skrivit så hittar du detaljerade svar.

Några små påpekanden bara. Geoduk ska du ha på shaktbotten, dvs i skarven mellan två olika material. Har man inte geoduk så kommer lagrena att sakta men säkert "flyta ihop" med varandra och i det här fallet eliminera dess nytta.

Du ska inte bygga upp nivån med makadam!!! Makadam är stenkross utan stenmjäl i, tex 8-16 eller 16-32. Bärande lager görs med samkrossmaterial, tex 0-18, 0-35 eller 0-150. Anledningen är att makadam aldrig packar sig ordentligt och binder sig. Makadam änvänder du däremot till det kapilärbrytande skiktet (mminst 15cm) under isoleringen.

Du kan ha geoduk under makadamen om det är stora hålor. Jag rekommenderar istället att du byter ut de översta ca5 cm av (grovt) stenmaterial till 0-35 som på så sätt "tätar av" ytan och ger en tät yta. Det är bättre eftersom problemet är borta! Med geoduk har du bara tagot bort symtomen men inte orsaken.

Dräneringen lägger du i makadamen. Se mer om det i tidigare trådar här på "Grund och markarbeten". Kring dräneringen lägger du självklart tillräckligt fin makadam så att den inte skadas. 8-12 eller 8-16 är lagom.

Du bör återfylla i samband med att du gräver schakten. Visst går det att ha den öppen men som du skriver så riskerar man en rad problem. Har du räknat in grävarens flytt- och etableringskostnader?

3.    länk #3

Hej Magnus.
    Jo jag har sett att det återkommer en del frågor som liknar mina ibland, och jag brukar läsa dem alla, men jag är osäker på om jag kan nyttja dem just i mitt fall, därav min tråd.
    Men som sagt, för att få ett förtydligande...
    1: Gräva 1m ner i backen
    2: lägga geoduk
    3: Fylla med sprängmassor? Det är här jag är lite osäker nämligen.
    4: Ny geoduk ELLER samkross?
    5: Makadam

Om det är så här du menar att jag ska göra så känns det som det kunde bli 1meter som det står vatten i teoretiskt?

Pkt 3 ovan, på Schaktfirman lät det som jag återfyller till ursprungsnivån med sprängmassorna och sen lägger bärande lagret och avjämningen med makadamet på detta (+0,5m)

Men om jag ska lägga dräneringen i makadamen kommer den som sagt väldigt högt upp och jag har som en stenkista under som kan samla vatten, och bör jag inte lägga en geoduk precis under dräneringen för att vatten som kommer ner genom marken inte ska rinna ner i min "stenkista"?

Ps, grävarens framkörningsavg vet jag att den inte är så kul, men att köpa 150 kubik sprängsten kostar en del när man lägger på lastbilens kostnad. Om man däremot kan samordna med någon som spränger och ändå måste köra iväg och tippa så kunde man säkert halvera denna kostnad!? Behöver jag grävaren när jag återfyller?
    Visst kanske det underlättar sen när man ska gräva för avloppet efter packning, men då kan man köra traktor med grävaggregat istället, tror jag känner en som kan låna en sån gratis nämligen.

4.    länk #4

Men sååå jobbig kan väl inte min fråga varit så ingen ids bekräfta/dementera mitt tänk?

5.    länk #5

hjälp?

6.    länk #6

*snyft*

7.    länk #7

Finns det verkligen ingen snäll person som orkar förklara?

8.    länk #8
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Hej,

Kan inte så mycket om ämnet för frågan men, men 2 detaljer tror jag att jag kan kommentera.

moken skrev:
    Hej Magnus.
    Men om jag ska lägga dräneringen i makadamen kommer den som sagt väldigt högt upp och jag har som en stenkista under som kan samla vatten, och bör jag inte lägga en geoduk precis under dräneringen för att vatten som kommer ner genom marken inte ska rinna ner i min "stenkista"?
    Geoduken hindrar inget vatten från att rinna nedåt. Det är en genomsläpplig duk vars uppgift är att hindra sand och lerpartiklar från att flytta in i ditt dränerande skikt. Tanken är att man lägger det under, över och på sidorna av dräneringslagret. Annars kommer man efter några år att ha fått in ex. lera ibland småstenarna. Den leran tätar exffektivt så att vatten inte når frma till dräneringen. Att man dessutom skall ha det i schaktbotten har jag inte riktigt begripit, men läst på flera ställen. Kan det möjligen vara så att om det inte ligger i schaktbotten så riskerar man "lervandring" upp i bärlagret (Spränsten i ditt fall), och om då stenaran "byter plats" med leran kanske det kan bli sättningar, som sagt vet ej.

Vad gäller dränderingens placering så tycker jag det låter underligt om den skulle ligga i eller över marknivå, borde den inte ligga frostfritt?

Ang. behov av grävare medan du återfyller, är det inte lite vanskligt att tro att det som tippas hamnar "rätt", blir det inte i princip en eller flera högar runt kanten och tomt mitt i, sedan är det ju också fråga om massorna behöver vibreras (vet ej om det gäller sprängsten) på plats, då får man nog inte lägga på allt på en gång det behöver läggas i skikt.

9.    länk #9

m, tycker som du hemmapularen, att lägga dräneringen så grunt i marken och sen ha en meter stenkista under? Känns konstigt.
    Sprängmassorna kommer behöva vältas sägs det, vet inte om det räcker med att lastbilen som tippar kör över några gånger(Står så ibland har jag läst)
    Hur bra dom kan sprida det när dom tippar vet jag inte riktigt, tänkte att man kanske kan få dom att tippa succesivt och rulla framåt för att sprida det någorlunda, och sen tar man dit nån grävare igen efter sprängmassorna levererats för sista utjämning.
    För att ha en grävare ståendes på tomten i flera timmar medan man väntar på massor om man nu beställer så lär kosta även det...
    Vill hålla nere kostnaden...
    Särskilt som man är varslad nu

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42