Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Hej, läst din tråd med att dränera själv. Jag håller precis på att avsluta min dränering. Har ett suteränghus från -75, platta på mark med utstickande sula runt om. Använde mig av dubbla 100mm isodränskivor enl. instruktionen från tillverkaren. Vi valde att gå ut hårt med att handgräva vilket jag ångrar djupt. En rejäl minigrävare är definitivt att föredra. Jag har nog stött på alla problem man kan få och projektet har tagit lång tid, mest pga att mitt arbete tagit mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Mycket att göra på jobbet innebär mindre tid och ork hemma.
    Inriktningen var bara att isolera och titta på ett hörn där vi hade fuktpåslag på nederdel av vägg. När jag börjat gräva insåg jag att den befintliga dräneringen låg alldeles för högt upp och sulan sög fukt från omgivningen. Det var också återfyllt med sand/jord i vilken fukten var kvar. Visserligen bättre än lera och jord men jag ville ha ordentligt med grus mot grunden.
    Att sänka dräneringen innebar massor med arbete då vi hittade allt från stora stenbumlingar till fast berg. En bergborr och snigamit har löst dom problemen, men vilket arbete.
    Nu har jag bostadsutrymmen i källarplan och valet av isodrän var inte svårt. Att endast ha platon skulle väl vara ok i ett oanvänt källarutrymme men ska du värma upp det är ju isoleringen att föredra. Isodrän eller Pordrän spelar väl mindre roll då det är samma princip. Vet inte vad Pordrän kostar men jag gav 135kr/m2 + moms.
    Idag använder väl dom flesta dubbelväggiga dräneringsrör vilket blev en förbättring från min lilla slang som låg från början.
    Jag har också valt att återfylla med grus vilket kan diskuteras. Instruktionen från Isodrän säger ju att man kan återfylla med jordmassor, men jag vill inte riskera något. Ska också ha plattor runt om huset och då är ju underarbetet för det redan klart så att säga. Grus är dyrt och det har blivit några kubik. Jag har använt 8-18 och betalade 147kr/ton + moms. Jag har mark som lutar mot huset och på detta sätt behöver jag aldrig oroa mig för att få vatten mot grunden.

Funderar du över något så hjälper jag gärna till. Känns som jag gjort alla misstag som går att göra och kan jag hjälpa någon annan att undvika det är det bara kul.

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Örebro

OK då kör vi på det men varför använder du plastfolie? Jag tänkte köra med membran som man stryker på eller ska man använda sån asfaltsmatta eller vad det heter? Mycket läcker naturligtsvis neråt men om man lägger in golvvärme i källare så höjer man nu marken med isolering osv...så man hamnar ovan klacken om du förstår vad jag menar?

//Aramix

Jag isolerar klacken också med dubbla lager. Med plastfolie mellan lagren på klacken slipper man gummiasfalt och även klacken får möjlighet att andas. Har du tänkt lägga golvvärme invändigt så finns det nog möjlighet för mycket värme att sticka ut genom sulan om det är oisolerad utvändigt. En del läcker så klart nedåt i alla fall, men det blir i alla fall inte sämre om man isolerar klacken också.

3.    länk #18

Hej! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, varför uppfinna hjulet på nytt.
    Grävare är fixad och det är skönt för jag var väl bara några protester från frun från att börja handgräva. Hur många kvm2 isodrän gick det åt? Hur många löpmeter vägg har du? Det är ju svårt att veta innan man har grävt och veta djupet. Jag har några mil för att handla material till så det är väl bra om man slipper åka flera gånger. Så hrä tänkte jag gå till väga:
    1. Grävning och rensning
    2. Blästra/Slipa bort gammal asfalt
    3. Laga sprickor och klägga på membran
    4. Fiberduk och dräneringsrör /Isolera klacken/sulan mäta ut högsta punkten
    5.Klä in resten av väggarna med drän
    6.Återfylla massorna och skapa fall mot sockel

Använde du asfaltsmatta eller strök du med pensel i nederkant?

Finns väl andra moment som man har i huvudet men komplettera gärna om jag har missat något viktigt. Som vanligt så dyker man på problem som man inte känner under resans gång.

//Daniel

Hej, läst din tråd med att dränera själv. Jag håller precis på att avsluta min dränering. Har ett suteränghus från -75, platta på mark med utstickande sula runt om. Använde mig av dubbla 100mm isodränskivor enl. instruktionen från tillverkaren. Vi valde att gå ut hårt med att handgräva vilket jag ångrar djupt. En rejäl minigrävare är definitivt att föredra. Jag har nog stött på alla problem man kan få och projektet har tagit lång tid, mest pga att mitt arbete tagit mer tid i anspråk än vad jag räknat med. Mycket att göra på jobbet innebär mindre tid och ork hemma.
    Inriktningen var bara att isolera och titta på ett hörn där vi hade fuktpåslag på nederdel av vägg. När jag börjat gräva insåg jag att den befintliga dräneringen låg alldeles för högt upp och sulan sög fukt från omgivningen. Det var också återfyllt med sand/jord i vilken fukten var kvar. Visserligen bättre än lera och jord men jag ville ha ordentligt med grus mot grunden.
    Att sänka dräneringen innebar massor med arbete då vi hittade allt från stora stenbumlingar till fast berg. En bergborr och snigamit har löst dom problemen, men vilket arbete.
    Nu har jag bostadsutrymmen i källarplan och valet av isodrän var inte svårt. Att endast ha platon skulle väl vara ok i ett oanvänt källarutrymme men ska du värma upp det är ju isoleringen att föredra. Isodrän eller Pordrän spelar väl mindre roll då det är samma princip. Vet inte vad Pordrän kostar men jag gav 135kr/m2 + moms.
    Idag använder väl dom flesta dubbelväggiga dräneringsrör vilket blev en förbättring från min lilla slang som låg från början.
    Jag har också valt att återfylla med grus vilket kan diskuteras. Instruktionen från Isodrän säger ju att man kan återfylla med jordmassor, men jag vill inte riskera något. Ska också ha plattor runt om huset och då är ju underarbetet för det redan klart så att säga. Grus är dyrt och det har blivit några kubik. Jag har använt 8-18 och betalade 147kr/ton + moms. Jag har mark som lutar mot huset och på detta sätt behöver jag aldrig oroa mig för att få vatten mot grunden.

Funderar du över något så hjälper jag gärna till. Känns som jag gjort alla misstag som går att göra och kan jag hjälpa någon annan att undvika det är det bara kul.

4.    länk #19

Hej! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, varför uppfinna hjulet på nytt.
    Grävare är fixad och det är skönt för jag var väl bara några protester från frun från att börja handgräva. Hur många kvm2 isodrän gick det åt? Hur många löpmeter vägg har du? Det är ju svårt att veta innan man har grävt och veta djupet. Jag har några mil för att handla material till så det är väl bra om man slipper åka flera gånger. Så hrä tänkte jag gå till väga:
    1. Grävning och rensning
    2. Blästra/Slipa bort gammal asfalt
    3. Laga sprickor och klägga på membran
    4. Fiberduk och dräneringsrör /Isolera klacken/sulan mäta ut högsta punkten
    5.Klä in resten av väggarna med drän
    6.Återfylla massorna och skapa fall mot sockel

Använde du asfaltsmatta eller strök du med pensel i nederkant?

Finns väl andra moment som man har i huvudet men komplettera gärna om jag har missat något viktigt. Som vanligt så dyker man på problem som man inte känner under resans gång.

//Daniel
    Om du ska lägga isodrän eller något annat mot väggen ska du inte ha någon tätning på väggen. Jag lade skivorna rätt mot väggen efter att ha tagit bort asfalten med roterande stålborste på vinkelslip. Det mest sketna och otrevligaste jobbet du kan tänka dig.
    Enkel stående på sulans ytterkant och dubbla sluttande skivor på ovankanten av sulan. Jag lade i en byggplast mellan skivorna enligt instruktionen men endast på en vägg där jag har fall mot huset från berget.
    Från sulan sluttar marken ner mot dräneringen.
    Gällande platonmatta så har jag läst att man kan lägga den utanför isodränskivorna om det är stort fukttryck mot huset.

Jag har ca 30 löpmeter vägg med fullhöjd (ca 2-2,5m) och hittills använt ca 110 m2 isodrän, 120 m2 fiberduk, 46 ton 8-18 grus. Det har också gått åt div böjar och rör för dagvattnet då det blir lite annan placering om du lägger 200mm skivor på väggen. Det blir mer än vad som var tänkt från början

Jag la inte på någon asfalt på sulan utan vill att fukten ska kunna vandra ut från plattan.

Det är rätt tänkt att försöka få allt på plats innan du börjar. Det är inte kul att få avbryta när man har flyt i arbetet och det helt plötsligt saknas en böj till dagvattenledningen.

Ska se om jag kan lägga ut lite bilder. Har dom på en server och den vill inte vara med just nu. Återkommer.
    //Jasse

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004
    Inloggad
    OK då kör vi på det men varför använder du plastfolie? Jag tänkte köra med membran som man stryker på eller ska man använda sån asfaltsmatta eller vad det heter? Mycket läcker naturligtsvis neråt men om man lägger in golvvärme i källare så höjer man nu marken med isolering osv...så man hamnar ovan klacken om du förstår vad jag menar?

//Aramix
    Hej,
    Om man kör dubbla lager isodrän på och bredvid sulan så lägger man en plasfolie mellan dem och en liten bit upp på väggen. Detta ersätter asfalt på sulan eftersom vatten ovanifrån rinner på folien ner till rören. Dessutom kan sulan torka bättre eftersom den inte är tät av asfalt. Titta på isodräns monteringsanvisning för hus med utstickande sula så ser du hur plasfolien skall monteras.
    Pordrän rekommenderar asfalt på sulan, men jag kör efter isodräns anvisningar.

6.    länk #21

Gäller det även om man använder ett lager Isodrän? Enligt instruktionerna på isodrän så är det plastfolie mellan lagren på dränen. Men du använde bara plastfolie längst ner ingen förstärkning?
    Ja att blästra eller ta bort asfalt har jag hört från källa att det är härligt att skrubba bort från kroppen i efterhand

Platon har jag lagt ner helt även fast jag en grym offert, ingen rekomenderar platon på en "vanlig" kåk. Men alla sa som du nämner att man han har högt vattentryck mot fasaden så är det bra att ha platon.. Bilder skulle vara grymt hittade lite på isodräns hemsida men dom var så lågupplösta...

Vad har du använt för dräneringrör? Räcker det med byggmax grejer eller är det inget att ha?

Om du ska lägga isodrän eller något annat mot väggen ska du inte ha någon tätning på väggen. Jag lade skivorna rätt mot väggen efter att ha tagit bort asfalten med roterande stålborste på vinkelslip. Det mest sketna och otrevligaste jobbet du kan tänka dig.
    Enkel stående på sulans ytterkant och dubbla sluttande skivor på ovankanten av sulan. Jag lade i en byggplast mellan skivorna enligt instruktionen men endast på en vägg där jag har fall mot huset från berget.
    Från sulan sluttar marken ner mot dräneringen.
    Gällande platonmatta så har jag läst att man kan lägga den utanför isodränskivorna om det är stort fukttryck mot huset.

Jag har ca 30 löpmeter vägg med fullhöjd (ca 2-2,5m) och hittills använt ca 110 m2 isodrän, 120 m2 fiberduk, 46 ton 8-18 grus. Det har också gått åt div böjar och rör för dagvattnet då det blir lite annan placering om du lägger 200mm skivor på väggen. Det blir mer än vad som var tänkt från början

Jag la inte på någon asfalt på sulan utan vill att fukten ska kunna vandra ut från plattan.

Det är rätt tänkt att försöka få allt på plats innan du börjar. Det är inte kul att få avbryta när man har flyt i arbetet och det helt plötsligt saknas en böj till dagvattenledningen.

Ska se om jag kan lägga ut lite bilder. Har dom på en server och den vill inte vara med just nu. Återkommer.
    //Jasse

7.    länk #22

OK men någon förstärkning måste jag ju ha eller? Jag kör med enkla skivor ej dubbelt. Har kollat bådas installationsanvisningar och förstår dom olika principerna.

Hej,
    Om man kör dubbla lager isodrän på och bredvid sulan så lägger man en plasfolie mellan dem och en liten bit upp på väggen. Detta ersätter asfalt på sulan eftersom vatten ovanifrån rinner på folien ner till rören. Dessutom kan sulan torka bättre eftersom den inte är tät av asfalt. Titta på isodräns monteringsanvisning för hus med utstickande sula så ser du hur plasfolien skall monteras.
    Pordrän rekommenderar asfalt på sulan, men jag kör efter isodräns anvisningar.

8.    länk #23
    Magnus Ladulåss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009

Gäller det även om man använder ett lager Isodrän? Enligt instruktionerna på isodrän så är det plastfolie mellan lagren på dränen. Men du använde bara plastfolie längst ner ingen förstärkning?
    Det beror på hur mkt sulan sticker ut. Bara att se i Isodräns instruktion:

Om sulan sticker ut lika mkt som tjockleken på en skiva eller mindre kan man köra med enkla skivor och asfalt längst ned (fig 6) men det rekommenderas två skivor med plast mellan och ingen asfalt för bättre uttorkning (fig 5).

Om sulan sticker ut mer än tjockleken på en skiva ska det enligt instruktionen alltid vara dubbla lager (och plast mellan dessa) längst ned (fig 5) även om man i övrigt bara har ett lager.
    Senast redigerad av Magnus Ladulås 2010-09-08 14:17

9.    länk #24

Ja att blästra eller ta bort asfalt har jag hört från källa att det är härligt att skrubba bort från kroppen i efterhand

Platon har jag lagt ner helt även fast jag en grym offert, ingen rekomenderar platon på en "vanlig" kåk. Men alla sa som du nämner att man han har högt vattentryck mot fasaden så är det bra att ha platon.. Bilder skulle vara grymt hittade lite på isodräns hemsida men dom var så lågupplösta...

Vad har du använt för dräneringrör? Räcker det med byggmax grejer eller är det inget att ha?
    Plastfolie gäller bara om du har två liggande skivor om jag har läst rätt. Vi har ju två Magnusar med oss i tråden och dom har skrivit om samma sak.

Vet inte vad det är Byggmax har men det funkar säkert alldeles utmärkt. Kolla bara så att dom är dubbelväggiga. Mina är inköpta lokalt av fristående företag och om jag inte missminner mig är det Pipelife som är tillverkare.

Bifogar lite bilder före och efter. På före bilden kan du se hur högt dräneringen låg (man ser slangen till vä om grön plastpåse) och hur blött det var i massorna som ligger mor grunden. Du kan också se berg eländet som är anledningen till att slangen lades på den höjden. På bilden efter har jag lagt ut dräneringen och börjat ställa upp enkelskivan på kanten av sulan.
    På närbilden kan se hur sulan är isolerad (den övre skivan sticker ut) och hur jag tagit bort asfalten

Kör hårt
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Grund 7 (1).jpg
Visningar:	62
Storlek:	72.0 KB
ID:	42510  

Namn:	Isodrän på sula 1.jpg
Visningar:	50
Storlek:	87.2 KB
ID:	42512  

10.    länk #25
    Inloggad
    Här en bild som visar hur folien ligger. Min sula sticker ut ganska långt (ca 30cm).
    Om man tittar noga på bilden så ser man att det ligger ett lager pordrän under folien också.

Namn:	012.jpg
Visningar:	64
Storlek:	34.4 KB
ID:	42524  

11.    länk #26
    Magnus Ladulåss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009

Här en bild som visar hur folien ligger. Min sula sticker ut ganska långt (ca 30cm).
    Om man tittar noga på bilden så ser man att det ligger ett lager pordrän under folien också.
    Wow vilken sula... stans största?

12.    länk #27

Tjusigt, kunde du behålla dagvattenledning på plats under tiden? Mina kopplingar var som fnöske och sprack allihop.

13.    länk #28

Då så allt beror på sulan helt enkelt och förhoppningsvis ingen flytmembran.

Fiberduk klass 2 är det standard nu för tiden eller är det specialsortiment?

Det är satans trist med sten och berg men man har väl inget val oftast.

Vad många frågor som kommer upp i huvudet men många säger att man löser det under tiden.

Plastfolie gäller bara om du har två liggande skivor om jag har läst rätt. Vi har ju två Magnusar med oss i tråden och dom har skrivit om samma sak.

Vet inte vad det är Byggmax har men det funkar säkert alldeles utmärkt. Kolla bara så att dom är dubbelväggiga. Mina är inköpta lokalt av fristående företag och om jag inte missminner mig är det Pipelife som är tillverkare.

Bifogar lite bilder före och efter. På före bilden kan du se hur högt dräneringen låg (man ser slangen till vä om grön plastpåse) och hur blött det var i massorna som ligger mor grunden. Du kan också se berg eländet som är anledningen till att slangen lades på den höjden. På bilden efter har jag lagt ut dräneringen och börjat ställa upp enkelskivan på kanten av sulan.
    På närbilden kan se hur sulan är isolerad (den övre skivan sticker ut) och hur jag tagit bort asfalten

Kör hårt

14.    länk #29

Håller med vilken jättesula men du hade väl en 70-tals kåk eller minns jag fel? Grymt att ni lägger ut bilder det underlättar en hel del.

15.    länk #30
    Inloggad
    Wow vilken sula... stans största?
    Nja, nog för att den är stor (storleken räknas), men den ser ju inte direkt mindre ut med 20cm pordrän runt om. Den sticker ut ca 30 cm från väggen och är gjuten liksom som ett upp och ner vänt T. Nederdelen är ca 12-15 cm tjock bara, och sedan är det gjutet ca 20 cm upp mitt på i samma tjocklek som väggen. Ovanpå det har de murat med betonghålsten "suggor". Huset är byggt -51 och står på lera i mjuk och fin konsistens så han som byggde huset kanske tog i lite extra. Han drev tydligen byggfirma själv.
    För övrigt så är det en snackis i området om "huset som välte". Tydligen hade de grävt upp runt hela huset på en gång och huset sjönk ner i ena ändan så att huset blev stående ordentligt lutande. Nu står det ett nytt fint hus där. Det kanske är så man skall göra?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42