Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

Gamla tegelrör + plaströr

Jag håller på att gräva upp golvet i källaren och har stött på ett problem.
    Mitt i utgrävningen så går det ett vad jag tror e ett rör för dagvatten men e inte hundra.
    Kan jag dra om detta och skarva ihop med ett plaströr?
    Det går inte att gräva upp hela för det går under källaren i huset.
    Har ni nåt förslag?

Har grävt i 3 dagar nu så det e ganska iriterande att stöta på detta dessutom så läcker fanskapet.

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: May 2010
    Län: västra götaland

Beror ju på hur mycket vatten det rinner och var det rinner. Håller själv på och dränerar vilket visserligen är utanför huset. Jag har också gamla tegelrör två stycken som ligger parallelt som dräneringsrör. De går dels in under huset (då bara hälften är källare och hälften är krypgrund) men där de kommer fram kommer jag skarva. Det blir väl kanske inte helt tätt men eftersom det bara är dräneringsrör gör det inte så mycket enligt allt tips jag fått. Dräneringsrören är ju ändå fulla av håll. Men i ditt fall är det väl kanske viktigare att det är tätt och då är det väl enklast att testa med en kort rör del för att se om det blir tätt. det brukar ju finnas, böjar, skarvar etc som är billiga att testa med.

3.    länk #3
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

Gorson

Tack för svar
    Jag antar att det blir till att prova mej fram.
    Men jag vill nog ha det helt tätt ändå det känns bättre.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson