Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götaland

Fyllnad under plint

Hej experter,

Jag bygger en friggebod på tomten.
    Den står i en sluttande del där jag frilagt berget med mycket grävande.

I ena hörnet har jag lyckats leda vidare en kanal för dränering.
    Dock så är berget ojämt vilket resulterar i fickor med vatten i som inte rinner bort.
    I några av dessa kommer plintarna stå som jag tänkte gjuta direkt mot berget.

Frågor:

1. Kan jag gjuta en plint mot berget och sedan lita på att den kan stå omgiven av vatten utan risk för "sprängning" från vatten när det fryser till is.

2. Ett annat alternativ kunde vara att fylla groparna med något så att vattnet rinner vidare, men vad skulle det vara? Plinten kommer ju stå där.

Tacksam för svar. Jag är ny på detta,

mvh Jonas

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Betong är fint att fylla gropen med
    Blir ett fint underlag till plinten också.

Det finns lite olika recept så se till att blanda betong som är lämplig för undervattensjobb så bör du vara trygg. Köper du färdigblandad från en betongstation så tala om för dem just hur dina förutsättningar är så kan de plocka fram en bra blandning också

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götaland

Tack

Det låter bra. Skall se till att välja betong med omsorg.,

Tack!
    mvh Jonas

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Då kommer jag med ett tipps till på en gång.

Se till att borra ned hål i berget under plintarna som du kan slå ned armeringsjärn i. Dessa kommer ju se till att din plint sitter som hmm berget

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson