Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Skåne

Armeringsdistans i betongsula - smartaste sättet?

Hej

Till hösten ska jag gjuta en sula som är 540 mm bred och 200 hög. Är det nån som vet det smartaste sättet att distansera armeringsjärnen, jag ska ha 3 st längsgående 12 mm järn. Det finns ju färdiga distanser i plast, det går att använda rostfri tråd att "hänga" dem i, sen har jag hört dem som fyller upp till hälften med betong, vibbar, och sen lägger i resten av betongen....

Nån som har gjutit en sula och armerat den? Tack för erfarna tips....

2.    länk #2
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Små klossar av markisolering ca 50x50 mm har jag sett användas

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2009

ja, det är oxå en idé, tack för svaret förresten.

gäller ju att armeringen löper så fritt som möjligt bara, ju mindre volym distansen bygger desto bättre....

att "hänga" järnen verkar mest bökigt, risken finns ju oxå att upphängningen smäller mitt av när betongen åker ner i formen,,,,

inte helt enkelt att lösa det här verkar det som, och jag vet inte om det finns plastdistanser som bygger 100 mm i höjd, som jag måste ha för att centrera järnen....

4.    länk #4
    cheetah1
    Gäst
    Ja, ska du ha ett lager armering ska du ju helst ha det närmare ytan än botten.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Oct 2007

Åk till bygghandlen. Det finns klossar i alla storlekar, både plast och betong kloss! Eftersom jag bygger broar och armerar så vet jag detta!!!

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Detta är väl förstavalet att palla upp armering http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20950.aspx

Protte

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42