Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Stockholm

Panik Ångest - Grunden lutar!

Jag och min sambo har för första gången i vårt liv lyckats spara ihop till instatsen till en radhus i Stockholm. Kontrakt är skrivet och tillträde i augusti. Renoveringbehov såklart och lite fukt här och där. Rätt händig och kan snickra och göra badrum enligt konsten alla regler
    Sedan 3 nätter tillbaka har jag panik attacker, då vi fik tillåtelse att föra över isolering och annat byggmatrl till radhuset så vi slipper ha det i lgh:n. Då märker jag till min fasa att hust lutar. 1cm/m. Det var som om någon drog ner mig till djupet. Alla som bor i sthlm vet att visningarna går utan och det fanns många andra saker att tänka på. Bla. alla fönster måste bytas osv. så vi märkte inte lutandet. Visst vi fick ett riktigt bra pris så vi har lånat en hel del till renoveringen. Samma standard på huset gick för 400.000kr mer veckorna innan. Vet inte om det lutande. Tidigare ägare är en tant som är väldigt gammal och är sjuk så hennes barn sålde huset med friskrivning de hade gjort besiktning på huset och som sagt så visade sig att det var fukt lite här och där och det är okey. Det var och är en botanisk trädgård på framsidan och baksidan Radhuset är sista huset i en länga så det är ett hörnradhus med gjuten sula tror jag och träreglar ovan på det med tegel utanför träkonstruktionen. Det är ett vinkel radhus som ett atrium radhus eller vad det kallas och vi fastnade för den öppna planlösningen mm. Härlig innergård
    Nu till min fråga.
    Hur i gudarna skall jag åtgärda detta fel. Skall jag sala på träreglarna i stommen och sala ner taket lite för att det skall komma i våg? Eller skall jag ta dit nån firma som kan resa huset lite. Huset är byggt 1969 så det är väl inte så konstigt att det har sats sig lite med tanke på att det är radhus och kanske inte så mycket kärlek när de byggde husen snabbt"
    Mer än ett radhus har vi inte råd med i sthlm. Vi är norrlänningar och just nu känner jag som normalt är den som alla håller i när det stormar som värst att jag håller på att tappa fotfästet totalt. Så lite tips och åsikter hur vi skall göra. Det känns som om att det inte kommer att sätta sig mer och att vi skall sala på träreglarna men tänk om inte? Är det någon som ev vet någon firma i stockholm som lyfter husgrunder och inte skriver " tack för att vi fick fista Dig. välkommer åter när Du läkt ihop?
    Har läst at vissa borrar ner genom sulan inni från och vissta lägger regler under huset utifrån.
    Vi är enorm tacksama för stöd och råd som vi kan få från Er. Vi alla vet hur mkt ens fösta hus kan betyda.
    mvh Christer och Susanne

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Är det bara bottenplan som lutar? Eller är väggar, övervåning m.m också lutande pga grunden.

3.    länk #3
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Innan du får för mycket panik, ring någon firma som kan det och har lösningar.
    Uretek och Triodev är två firmor som pysslar med sånt, pröva där först.
    Mvh//Janne

4.    länk #4

Nej jag tror inte att väggar lutar. Om Du tänker att Du kommer in i en lång korridor 5 m bred och 15 m lång så lutar tak och golv till höger. Man ser att taket lutar för det finns en bred dörr 2 m och på vänster sida så är det 30 cm upp till innertaker och på höger sida är det kanske 27cm upp till innertaket. lägger man en kula så rullar den till höger. Men det finns inga sprickor i teglet mer än 5-6 st hål i foger och inga sprickor i tapeter eller innerväggar. Allt är som bara skevt så att säga...suck

5.    länk #5

Uretek lyfter de grundar på små radhus eller gör de bara jätteprojekt? Nån som har en kvalifiserad gissning vad sånt kan kosta?

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Huset kanske är byggt snett? Om det inte finns några sprickor någonstans så låter det ju inte som att huset satt sig utan det snarare är byggt slarvigt från början? Så det första du bör göra är ju att ta dit någon som är "expert" och kan avgöra om den sättning som finns nu är något som skett en gång och nu står stadigt och därmed inte behöver åtgärdas mer än visuellt när du renoverar.

7.    länk #7

Min sambo envisas att huset är byggt snett med hänvisning till att det inte finns sprickor i väggarna. Men vem i sthlm är expert på det? Tips? Räcker det med att han tittar på utsidan och in genom fönster? Har ju inte nyckel osv...Hur man man själv se på utsidan om det satt sig? Jag har sån jäkla ångest. Hoppas ingen annan på detta forum har haft det som jag.

8.    länk #8
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Ta det lungt. Är det bara kosmetiskt kommer det inte kosta många extrakronor att renovera iom att ni skulle renovera ändå. Blir kanske en större renovering än vad som var tänkt, men vafan, 99% av alla här inne inkl mig själv brukar alltid överskrida budgetar så det skriker om det.

9.    länk #9

Jo jag har inga problem att lägga ut lite extra för att fixa till det kosmetiska. Sala på golvreglarna och takreglarna nedåt. lite 145x45 eller vad den nu är i golvreglarna. Men fan på väggen är enorm och det känns som om huset ha satt sig. Man kan väl ändå inte bygga 1cm /m snett för 40 år sedan. Huset kanske satte sig då? Bara det inte sjuker mer så att man får lyfta huset om 10 år och då blir inner golvet snett åt andra hållet för man fixat till det.
    Fy ändå vad illa man mår. Vem skall man kontakta i sthlm området för att kolla om huset satt sig?

10.    länk #10
    cheetah1
    Gäst
    1cm/m, har du mätt upp det? Det är extremt mycket, samma som 10 promille, vilket är en hyfsad uppförsbacke.. Ditt 5 meter breda hus skulle alltså vara 5 cm högre i ena änden än andra? Det är nog inget du får fram genom att titta på en dörr. Jag föreslår en laser.

11.    länk #11

Nej jag har inte mätt med laser. Sen kan nog innertaket luta mer en golvet. Dörren vara sne osv. Men en kul rullar på rätt bra tycker jag.

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Har huset satt sig borde du kunna se det på utsidan. Det är ju tegelväggar, så ta dit ett pass och kolla om dessa är rakt murade. Prata med grannarna också, de kanske har lite historik.

13.    länk #13

Jo jag har varit där med passet. Murstenarna lutar 1.5 cm på 2 meter och grannarnas lutar 0.5 cm på 2 meter. Så deras hus har inte sjunkit så mkt men de sitter ju ihop på två sidor. Vår är ju gavel. Men om det sjunkit för 20-30-40 år sedan så gör det ju inte så mkt då det kanske sjunkit färdigt 1 gång, då salar jag ju på träbjälklagret. Men det är ju det jag inte vet?......suck

14.    länk #14

Vad tror Ni? Skall jag lita på att huset satt sig för länge sen och bara räta upp golvet inifrån med nya träreglar i golvet och hoppas att det inte sjunker mer? Ännu en sömnlös natt inatt

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Vad är det för fel på tipset "Ta dit en firma som jobbar med sånt" ?
    Eller helst flera så du inte åker på någon som bara vill ha jobbet (brukar vara omvända problemet iofs).

Eller lägg ett par tusingar på at ta dit en oberoende besiktningsman, jösses har inte firman som besiktigade huset något ansvar, friskrivningsklausul till trots (den gäller väl säljaren?).

Onödigt att gå omkring och vara orolig när det räcker med att lyfta luren och boka en tid!

/A

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42