6 427 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Kostnader utöver huspris
Hej!
Är det någon här som har kolla på ungefär vad saker och ting kostar vid ett husbygge. Om vi säger att vi har tomt och huset NF inkl grund och markarbete.
Det jag undrar över är alltså diverse anslutningskostnader mm. Tomten ligger ute på landsbyggden vilket innebär att vi måste borra egen brunn osv. Förstår om ingen kan ge några exakta priser, men på ett ungefär??
/Madde
Är det någon här som har kolla på ungefär vad saker och ting kostar vid ett husbygge. Om vi säger att vi har tomt och huset NF inkl grund och markarbete.
Det jag undrar över är alltså diverse anslutningskostnader mm. Tomten ligger ute på landsbyggden vilket innebär att vi måste borra egen brunn osv. Förstår om ingen kan ge några exakta priser, men på ett ungefär??
/Madde
Man brukar väl säga att ett nytt hus på ca 180 kvm kostar 2,5 - 3,5 milj + tomt. Åtminstone i Stockholmstrakten. I mitt fall med 200 kvm 1,5 planshus hamnar vi på ca 3,2 milj + tomt, och då har vi hög standard och har räknat med alla utgifter.
Det som drog iväg för oss var mark och trädgårdsjobben. Grovplaneringen hamnade på ca 150 000 kr och nu har vi tagit in offert på finplanering av tomten och den ligger på ca 150 000 kr om vi lejer för allt, stenläggning, asfalt, gräsmatta, växter, altan mm. Sedan beror det ju på hur mycket man gör själv.
Klicka här för att svara