Som nybliven villaägare som man e så tänkte jag fixa iordning en slänt som idag är täckt med ogräs och göra en stenslänt ist. Jag tänkte börja med att gräva upp allt skit ca 10cm ner så att man får upp de mesta rötterna, jämna till , lägga duk sen lägga dit med snygga stenar.. vad ska man ha för material under duken ?? Sättsand el grus ? Material på duken dvs under och mellan stenara??

Kanske låter dumt men man är som sagt ny på detta..

Fråga nr 2 : Ska sätta byggtimmer/slipers mot en idag ful cementmur som är ca 40 cm hög.. Hur fäster man timmret, i backen (grusgång) el mot cementmuren???? Lösning på detta tas gärna emot..

Tacksam för svar

på alternativ två så har jag ett förslag på alternativ lösning.

din cement(betong troligen) mur är ju stark i sig så du behöver ju egentligen inte styrkan från timret utan bara en snyggare yta om jag förstår dig rätt.
Har jag rätt så kan du plugga och skruva fast stående läkt tex 28X45 (klyvd 28X95) tryckvike. Sen skruvar du 22X95 tryckvirke liggande längs muren istället.
Dels blir det mycket lättare att bygga. Fäster du det i muren så blir det garanterat stadigt och som lite bonus så finns det plats för ett antal Öl i budgeten istället för byggtimret :)

Sättsanden kommer att regna bort. Kolla på 2-4 eller 4-8 flis, hur du tycker att det ser ut. Det materialet fyller tomrummet mellan stenarna, ser rent och snyggt ut och kommer, eftersom det är mångkantigt, låsa fast bättre och på så vis bättre mostså erosion.

Under duken behöver du inte göra något speciellt. Rafsa bara till din handschaktade yta så att den blir hyfsat plan.

Ett varningens ord. Blommor och rötter är förjävliga på att växa och duken är därför ingen garanti mot ogräs. Du kan bli tvungen att rycka ogräs ändå. Ju djupare ner du schaktar och ju renare du håller från jord och sand mellan stenarna, desto mindre risk för ogräs blir det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.