Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jämtland
    Blogginlägg: 1

Ytvatten från grannens tomt

Hjäpl!!!

Grannen har av kostnadsskäl sparat en massa berg på tomten. Alla vi andra i området har sprängt eller knackat berg för att tomterna ska se bra ut och hamna på bra nivåer. För att bli av med vatten har han ordnat en svag lutning ner på min tomt (med den lilla jord han har kvar). Igår när det regnade ganska kraftigt forsade vatten ner mot min tomt. Jag har ett svagt dike med dikesbotten ca 2m från huset. Lutnigen är ca 5-10cm på dessa 2m.

Kan det vara riktigt att det är mitt problem att ta hand om allt hans vatten? Jag antar att problemet kan bli ännu större till våren när snösmältningen kommer igång.

2.    länk #2
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Hjäpl!!!
    Kan det vara riktigt att det är mitt problem att ta hand om allt hans vatten? Jag antar att problemet kan bli ännu större till våren när snösmältningen kommer igång.
    Det borde logiskt sett vara ditt problem. har du valt att spränga bort massa berg så kan du ju inte gnälla på grannen som har valt att bevara detta.
    .......or oatävööööööööö

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Titta i juridik delforumet där frågan har varit uppe några varv men minns jag rätt så är man skyldig att hantera sitt eget vatten på sin egen tomt.

4.    länk #4
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Man får inte leda in sitt vatten på grannens tomt men om grannen har grävt en grop o bosatt sig i så kan man naturligtvis inte ställas till svars. Och som jag tolkar TS så har han valt att sänka nivå på sin tomt medans grannen valt att låta den stå kvar.
    .......or oatävööööööööö

5.    länk #5

Man får inte leda in sitt vatten på grannens tomt men om grannen har grävt en grop o bosatt sig i så kan man naturligtvis inte ställas till svars. Och som jag tolkar TS så har han valt att sänka nivå på sin tomt medans grannen valt att låta den stå kvar.
    Jag har inte sprängt en massa bara knackat bort ett antal bergsknallar. Ett flertal av grannarna har sprängt inklusive min granne som sparat berg. Han har sprängt för huset och valt att lägga om massor i stället för att bygga upp material över berget. Jag har således "Bara" valt att flytta ca 0,5m från ena sidan tomten till andra sidan.

Spontant känns det som att man måste ta tillvara på sitt eget vatten! I princip skulle jag kunna bygga en vall på min tomt annars för att leda tillbaka vattnet.

6.    länk #6

Titta i juridik delforumet där frågan har varit uppe några varv men minns jag rätt så är man skyldig att hantera sitt eget vatten på sin egen tomt.
    Tack för tipset!

Förövrig har jag ännu inte lyft frågan helt med granne så han kanske inte kommer bry sig. Tänkte det kan vara bra att förbereda sig på vad man ska säga samt vad som gäller när jag tar upp det med honom.

7.    länk #7

Jag har inte sprängt en massa bara knackat bort ett antal bergsknallar. Ett flertal av grannarna har sprängt inklusive min granne som sparat berg. Han har sprängt för huset och valt att lägga om massor i stället för att bygga upp material över berget. Jag har således "Bara" valt att flytta ca 0,5m från ena sidan tomten till andra sidan.

Spontant känns det som att man måste ta tillvara på sitt eget vatten! I princip skulle jag kunna bygga en vall på min tomt annars för att leda tillbaka vattnet.
    Flummigt svar ser jag.
    Det jag menar är att grannen har sparat berg på tomten men har sprängt fram berget och lite omkring där huset står. Det är därför det rinner så lätt ner på min tomt. Det är således han som har ändrat tomten så vattenavrinningen mot min tomt uppstått.

8.    länk #8
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

Jag har haft frågan uppe på det praktiska planet. Dvs jag har fysiskt arbetat med att rätta till liknande problem för byggherrars räkning. Fastighetens dagvatten är fastighetsägarens ansvar. Man är skyldig att hantera sitt dagvatten på ett av de sätt som kommunen där man bor föreskriver. Kommunerna brukar inte vara så pigga på att släppa till sitt dagvattensystem och kräver oftast lokalt omhändertagande. Om grannen vägrar ge med sig kan en sådan här fråga i det extrema leda till tingsrättsbeslut och handräckning av kronofogdemyndigheten, som anlitar en markentreprenör för att konstruera dagvattenhantering på grannens bekostnad.

9.    länk #9

Jag har haft frågan uppe på det praktiska planet. Dvs jag har fysiskt arbetat med att rätta till liknande problem för byggherrars räkning. Fastighetens dagvatten är fastighetsägarens ansvar. Man är skyldig att hantera sitt dagvatten på ett av de sätt som kommunen där man bor föreskriver. Kommunerna brukar inte vara så pigga på att släppa till sitt dagvattensystem och kräver oftast lokalt omhändertagande. Om grannen vägrar ge med sig kan en sådan här fråga i det extrema leda till tingsrättsbeslut och handräckning av kronofogdemyndigheten, som anlitar en markentreprenör för att konstruera dagvattenhantering på grannens bekostnad.
    Tack för intressant information. Jag har pratat med min kvalitetsansvarige som också har jobbat på kommunen som byggnadsinspektör i 20 år. Han säger att det är min granne som måste ta hand om sitt eget dagvatten. Nu har jag tagit upp det med grannen som lovat att ordna det. Han ska både dränera och ordna en lutning från min tomt. Kanonbra!!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42