Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götaland

Bygga hus ovanpå en dagvattentrumma ?

Vi har blivit erbjudna att välja en kommunal tomt bland flera val. Den tomt som vi tycker har bäst läge och är ljusast har en nackdel . Mitt över tomten har det tidigare funnits ett dike där kommunen nu har lagt ner en dagvattentrumma och därefter fyllt igen diket. I änden på trumman har man satt en brunn för att avleda dagvattnet från angränsande diken i området.

Eftersom trumman går mitt på tomten undrar jag kan man bygga huset (platta på mark) ovanpå röret eller måste man dra om röret? Finns det några risker att ha röret liggande under huset? Ska man välja en annan tomt pga dagvattenröret?

2.    länk #2
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

Välj en annan tomt, tycker jag.

3.    länk #3
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Jag hör ett obeskrivligt dån av alla världens varningsklockor.
    Välj en annan tomt, det där drar bara med sig en massa elände.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götaland

Efter en del funderande har vi valt en annan tomt utan rör och med bra markförhållanden. Markförhållandena får väga tyngre än väderstrecken av soljuset på tomten !

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42