Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2008
Län: Östergötland
Gjuta plintar i en form av cellplast?
En bekants bekant (farliga källor ) pratade om att bygga gjutformen i cellplast när man ska göra plintar så får man en isolering på köpet när det är klart. Men jag tycker det verkar tveksamt att isoleringen kan göra nåt bra när den ligger mot sidorna på plinten. Om det trycker på utanför plinten och isoleringen så kommer det väl trycka på isoleringen och därmed plinten?
Nu har jag en hel del cellplast över, men hade snarare tänkt lägga det platt på marken runt plintarna.
så klart blir det mera yta. som kan röra sig. men cellplasten sitter ej som limmad mot gjutningen. får du rörelse så kommer cellplasten röra sig först.
men jag ser ingen direkt fördel med att isolera plintarna.
Forumgud
Medlem: Sep 2006
Län: Stockholm
Vilka fördelar skulle du få med den metoden ?
Plintar brukar man väl lägga ett lager ovanpå (tjärpapp ) som skiljer bjälklag från betong så du borde ju inte få ngn fuktvandring från plint till bjälklag iaf ?
Och för att undvika att behöva gräva så långt som frostfritt så är det ju isolering av marken, inte plinten, som gäller - dvs som du tänkte: Lägga ut cellplast omkring plinten för att isolera marken och minska risken för tjälskjutning...