Elarbetsansvarig
m.m.
|
2005-07-03, 21:42
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jun 2002
Län: stockholm
|
En käller blir till. (länk till bilder)
Hej alla glada.
Så efter en lååånnnng och kall vinter med uppehåll har jag (vi) äntligen kommit i gång med murningen. Nu är källaren klar och bilder finns ÄNTLIGEN på hemsidan. Texten håller jag på och filar på. Kommer "inom kort" http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/start.html Kolla efter senaste uppdateringen. Said (som börjar med andra delen av grunden i morgon) P.S: Jag har ett tips till er som funderar på att lägga upp en hemsida där andra kan följa ert byggande. Avsätt en dag i veckan för uppdatering av hemsidan på er tidsplan. Det tar mer tid än man tror MEN det blir MYCKET intressantare för lästarna/besökarna med jämna och korta uppdateringar än en uppdatering per år. Fråga mig. Jag vet ![]() |
|
2005-07-03, 23:03
|
|
|
Senior medlem
Medlem: okt 2004
|
Re: En käller blir till.
Det ser trevligt ut! =)
Jag bara undrar hur ni har gjort för att få varje skift i våg och rätt linje? Även hörnen... Ofta spikar man upp hörnprofiler inför gjutningen å spänner snören för varje skift... Ni kanske har gjort på nåt annat sätt.. |
|
2005-07-04, 00:09
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jun 2002
Län: stockholm
|
Re: En käller blir till.
En sak som jag lärt (bland många andra ) är att man överskattar sin egen intelligens ibland.Står det i nästan alla beskrivningar att man ska göra på ett sätt, gör man klokast i att följa dessa till punk och pricka. Om man får en snilleblixt och tror att man kan klara sig utan en del av beskrivningen eller att en "förenklad egenverision" fungerar bättre, är det dax att dra i handbrommsen (eller nödbrommsen) Om den "förenklade egenverision" hade fungerat hade den GIVETVIS funnis i tryckt form. Jag är inte den första som murar så det troliga är att någon men mer erfarenhet hade kommit på den. ELLER?? Ett exempel av ovanstående: Jo det där med snöre och hörnprofiler har jag läst om ett oändligt antal gånger. Men det verkar ju jättekrångligt tyckte jag. Jag har ju 10 hörn och hålla på och spänna snören överallt är bara jobbigt. Sagt och gjort. Murningen började och det gick bra i början med endast ett vattenpass. Min snilleblixt var denna: [center]VARNING. ICKE FUNGERANDE SNILLEBLIXT Så länge stenen hamnade i våg med föregående sten var det lungt... [/center] Stenarna hamnade i våg runt om, men det måste varit en otrolig tur (vill inte kalla det skicklihet eftersom jag var ganska förvånad själv).MEN det där med rät linje var det LITE sämre med. Men även där kanske jag ska säga att det var mer tur än skicklighet att det inte var mer differans än det är. Så svaret på din undran är: Ja jag använde hörnprifiler och snören EFTER ett par skift. Ville inte lita på turen längre. Jag har en hel del kvar att mura och tydligen en hel del kvar att lära. Men det har vi väll alla. Men INTE hörnprofiler och snöre för det lärde jag mig av att inte använda.Said |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|