Jag har stått och slitit med snigeldynamit och har lite erfarenheter som jag tänkte dela med mig av. Jag skulle gräva ner en elkabel på tomten och i mitten av diket stötte jag på berg som gick upp till 10 cm under markytan. Har nu insett följande: Det finns olika märken av snigeldynamit och de är INTE lika bra. Prövade med Demex från Maxit (inköpt på K-rauta). Mer eller mindre värdelöst. Knappt något hände och svårt att blanda ihop. Prövade också Snigamit från Bendoff och det fungerade hur bra som helst. Hörde också att Snigamiten är något som proffsen brukar använda.
När man skall "spränga" en kanal insåg jag också att det inte funkar om man försöker få berget att sprängas uppåt. Det måste finnas åtminstone en sida fri så berget kan tryckas ut någonstans. Insåg också att man måste luta borrhålen rejält. När man borrar är det lätt att bara borra rakt ner men det funkar inte alls när man är nere i "urberget". Snett och mot fallriktningen måste det vara.
Jag har tidigare prövat att borra med Cobra och det var fruktansvärt jobbigt. Nu körde jag med tryckluftsborr (bergborrpaket) hyrd på Cramo och det gick bra, om än ingen dans på rosor. Insåg också att det inte funkar att borra så att två hål korsas. Då nyper borrstålet fast på en gång.
Hålen jag borrade var 35 mm breda och 50 cm djupa. Har förstått att snigeldynamit kräver minst 30 mm hål.
När man blandar snigeldynamiten är det superviktigt att man blandar med exakt rätt vattenmängd. Jag undrar dock fortfarande vad man gör när man hällt ner snigeldynamiten och den fått verka några timmar. Är det bra eller dåligt att hälla på mer vatten? Om man är för snabb med extra vatten kan man få en blow out (massan sprutar ut ur hålet) men om det gått något dygn och det börjat spricka lite men inte tillräckligt, skall man hälla på ytterligare vatten?
Som slutord; passa Er för Demex och välj Snigamit. Borra i prydliga rader (för sprickbildning) och borra "snett" och inte rakt ner!
När man skall "spränga" en kanal insåg jag också att det inte funkar om man försöker få berget att sprängas uppåt. Det måste finnas åtminstone en sida fri så berget kan tryckas ut någonstans. Insåg också att man måste luta borrhålen rejält. När man borrar är det lätt att bara borra rakt ner men det funkar inte alls när man är nere i "urberget". Snett och mot fallriktningen måste det vara.
Jag har tidigare prövat att borra med Cobra och det var fruktansvärt jobbigt. Nu körde jag med tryckluftsborr (bergborrpaket) hyrd på Cramo och det gick bra, om än ingen dans på rosor. Insåg också att det inte funkar att borra så att två hål korsas. Då nyper borrstålet fast på en gång.
Hålen jag borrade var 35 mm breda och 50 cm djupa. Har förstått att snigeldynamit kräver minst 30 mm hål.
När man blandar snigeldynamiten är det superviktigt att man blandar med exakt rätt vattenmängd. Jag undrar dock fortfarande vad man gör när man hällt ner snigeldynamiten och den fått verka några timmar. Är det bra eller dåligt att hälla på mer vatten? Om man är för snabb med extra vatten kan man få en blow out (massan sprutar ut ur hålet) men om det gått något dygn och det börjat spricka lite men inte tillräckligt, skall man hälla på ytterligare vatten?
Som slutord; passa Er för Demex och välj Snigamit. Borra i prydliga rader (för sprickbildning) och borra "snett" och inte rakt ner!
Hej!
Vill inte knäppa dig på näsan men jag har använt en del olika fabrikat och märkte ingen större skillnad. Demex fungerade utmärkt för mig. Vad jag tror är viktigare för resultatet än fabrikatet är åldern. Ungefär som cement, blir inte bra av att vara lagrat för länge!
Vill inte knäppa dig på näsan men jag har använt en del olika fabrikat och märkte ingen större skillnad. Demex fungerade utmärkt för mig. Vad jag tror är viktigare för resultatet än fabrikatet är åldern. Ungefär som cement, blir inte bra av att vara lagrat för länge!
Kollade faktiskt det där med åldern och såg på hinkarna att Demexen som jag använt hade tillverkningsdag i sept 2007 (dvs. över två år gammal). Det kanske var åldern som gjorde skillnaden. Hur gammal kan snigeldynamit vara och ändå ha full kraft kan man undra.
Har provat ett par olika märken utan att märka nån skillnad, dock verkar vattenmängden va väldigt kritisk. Man måste blanda med visp och hålla exakt rätt mängd vatten även om det verkar torrt i början så kommer det efter en stund.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Snigeldynamit brukar bestå av 90% osläckt kalk (kalciumoxid) och 10% cement, så det där med olika fabrikat känns inte relevant. När det blandas med vatten bildas kalciumhydroxid (vanlig trädgårdskalk) som kristallint tar större plats än kalciumoxid. Molekylkraften är det som spräcker berget. Cementen håller rörelsen i schack. Det knôr sig mot borrhålsväggen, som en göteborgare skulle ha sagt.
Min farfar oxh hams bror bruka spräcka sten med ren CaO, men det var rätt farli enligt honom. Förr i tiden fick lantbrukarna sin kalk oslâckt som man sedan släckte på gårdsplan under ungarnas jubel. Det var ju rena vulkanen.
Min farfar oxh hams bror bruka spräcka sten med ren CaO, men det var rätt farli enligt honom. Förr i tiden fick lantbrukarna sin kalk oslâckt som man sedan släckte på gårdsplan under ungarnas jubel. Det var ju rena vulkanen.
Som fråga till Johan: Vet Du om åldern på snigeldynamiten kan spela roll? Jag använde som sagt 20 kg Demex med exakt vatteninblandning (jag var mycket noga med att ta exakt rätt vattenmängd). Inget hände, inte ens efter drygt en vecka. Jag borrade upp hålen igen (vilket var ett h-vete eftersom borrstålet lätt nyper fast) och borrade också några nya hål. Denna gång använde jag Snigamit (återigen med rätt vatteninblanding) och då började berget spricka redan efter en 7-8 timmar och fortsatte att spricka upp under 1-2 dygn, då allt var färdigsprucket. Det var inga temperaturskillnader i luften utan det enda som skilde åt var fabrikatet på snigeldynamiten och - som jag förstod i efterhand - tillverkningsdatum (Demexen var två år gammal).
Jag sniglade en massa med Demex och 20mm SDS borr - fungerade hur bra som helst och att använda en vanlig borrhammare gjorde hanteringen och kostnaden lägre.
Om jag minns rätt var det ett år som gällde i hållbarhet men jag har för mig det gällde öppnad förpackning.
Om jag minns rätt var det ett år som gällde i hållbarhet men jag har för mig det gällde öppnad förpackning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Jag har kört med Finjas snigeldynamit och där finns ingen bäst före vad jag kan se.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Det verkar vara VÄLDIGT olika resultat med snigeldynamit. En del är jättenöjda medans andra har fått slita... Kan det bero på att det är olika sorts sten eller att man har olika förväntningar?
Jag har en stor sten på tomten, men jag blir inte riktigt klok på om det är rätt metod med snigeln...
Jag har en stor sten på tomten, men jag blir inte riktigt klok på om det är rätt metod med snigeln...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Först måste man ta reda på om det är "klyv" i stenen och i vilken riktning.Gallianoman skrev:
Jag hade en liten 20cm klack som skulle bort, men i och med att stenens vindlingar var värre en "Fallens dagar" i Trollhättan, sprack stenen 5m i rakt motsatt riktning. Storsläggan fick ta resten.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Hur "tar man reda på det" då? 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Ahhh, man stirrar ut den... ungefär som att stirra upp en gädda?
Jag bumpar denna tråden lite. 
Jag måste få ner en stor bumling ca 1,5 m3, i småbitar och kruxet är att den befinner sig i en damm. Stora delar, ja i princip hela stenen befinner sig under vattenytan.
Planen är att tömma dammen till en viss del så jag kan borra hålen och sedan köra på snigeldynamit. Någon som har gjort liknande "extremt våta arbete" med snigeldynamit?
Sedan hörde jag att när farfar var ung så "sprängde" man sten genom att banka i torkade grenar av tex sälg och pil. För att sedan vattna dessa och få "sprängkraft" på det sättet.
Finns det någon som testat detta i modern tid?
Det låter ju onekligen riktigt manligt att göra så!
Jag måste få ner en stor bumling ca 1,5 m3, i småbitar och kruxet är att den befinner sig i en damm. Stora delar, ja i princip hela stenen befinner sig under vattenytan.
Planen är att tömma dammen till en viss del så jag kan borra hålen och sedan köra på snigeldynamit. Någon som har gjort liknande "extremt våta arbete" med snigeldynamit?
Sedan hörde jag att när farfar var ung så "sprängde" man sten genom att banka i torkade grenar av tex sälg och pil. För att sedan vattna dessa och få "sprängkraft" på det sättet.
Finns det någon som testat detta i modern tid?
Det låter ju onekligen riktigt manligt att göra så!