Hej!
Jag undrar hur man går till väga för att dränera ett hus med källare och en tillbyggnad, som har krypgrund. En del av källarväggen ligger ju under krypgrunden. Hur kommer man åt att gräva där? Och finns det inte risk att man underminerar krypgrunden?
Tänkte precis starta en liknande tråd här, vi får hjälpas åt att hitta info om detta
Jag har också en krypgrund där en källare finns (se bild). Min tanke är att dränera källardelen med Isodrän eller Optidrain och krypgrundsdelen med vanlig platonmatta, har dock ej fått bekräftat om man kan göra så? Verkar råda många delade meningar om detta...Dräneringsrören blir nog Ess-Drän omslutet av makadam och fiberduk, lika bra att göra det riktigt från början.
Jag undrar också om undermineringsriskerna? Det är lergjord hela vägen där jag bor. Jag har köpt en minigrävare och har grävt cirka 5 löpmeter i dag. Jag har grävt ned till sulan men det samlas mycket vatten (ca 20-30cm ovanför sulan) och funderar på hur man avleder detta vatten på bästa sätt, har köpt en dräneringspump och funderar på om jag ska gräva ned en ansamling en bit från huset med en större hink och pumpa ur vattnet till diket vid vägen.
Forumgud
Medlem: Feb 2006
Län: Dalarna
Ja står inför samma projekt, dränering av hus med källare och krypgrund.
För att göra det hela lite mer spännande lär det grävas under farstun som står på plint, samt riva trallen på altanen men spara taket över den.
Jag kommer till 99.9% att leja bort arbetet, kommer förhoppningsvis en och kollar på jobbet imorrn eller fredag.
Väcker denna gamla tråd. Är det någon som vet vart man kan köpa Ess-drän? Har letat över halva internet utan framgång. Ringer tillverkaren imorgon om inte annat. // Jonas