Hej alla!!!

Har läst runt lite här och försökt att kolla hur alla andra gör!

Vi har köpt en gammal gård där huset är mycket gammalt och litet. Det ska byggas ut men det första vi har tagit tag i är dräneringen.
Vi har hafft grävare där som grävt upp runt hela huset och vi har beställt singel som vi ska använda.
Nu har jag sett att det är många här som anväder Mackadam, då undrar jag vad som är skilnaden på Mackadam och Singel????

Är även nyfiken på vad ni har betalat för ett "lass" singel?

Samma sak - olika namn.

Generellt kallar man de finare fraktionerna, typ 4-8 och upp till 8-12, för singel och de grövre, 8-16 och upp till 16-32, för makadam.

Makadam/singel kännertecknas av att de inte innehåller något stenmjöl utan är enbart "stenar".

Magnus, hur skiljer man på 8-16 kross och "runt" singel (som väl är natursten)? Jag trodde att den skillnaden låg i begreppen makadam kontra singel.

Det är väl kross-varianten man brukar ha under grunder eftersom den packar bättre?

/Micke

Ja precis. Jag anser att man alltid bör ha bergkross så fort det handlar om "markkonstruktion", alltså använd endast naturgrus för dekoration!

Det finns säkert de som kallar naturgrus för singel och kross för makadam. Jag har knappt använt naturgrus för annat än dekoration, och då har det tydligt framgått att det är just naturgrus.

Tack för svaren!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.