Hejsan.
Planerar att dränera övre kortsida på huset. Ligger nära en väg och har framförallt problem med vatten vid snösmältning.
Ska jag lägga dränering där måste jag fortsätta runt hela långsidan för att nå slänten (få avrinning).

Funderingen är att det är början av dräneringen vattnet finns, resten av sträckan är relativt torr. Ska man växla av dräneringen till vanliga släta markavloppsrör?

A Dra dränering hela vägen, ev vatten i början av slangen kanske "försvinner" ner där det är torrt (typ infiltration). Separat system för dagvatten.

B Dela upp dräneringen i delsträckor och dra parallella markavloppsrör (också för dagvatten). Kan medföra att stopp i dagvatten trycker ut vatten bakvägen i dränering (infiltration).

C Joxa med brunnar.

Skiss på förslag B
Delsträcka 1 Delsträcka 2 Delsträcka 3
Dränering ========\ ========\ ========\
dagvattenledning \__________\__________\_____> Utlopp

Går det förstå? :-/

Hälsningar Flurken

Dränera hela huset annars får du problem, du skjuter så att säga problemet framför dig om du bara dränerar delar.

Visst, visst... :)
Grundfrågan är i alla fall om man gör en tabbe om man "delar" upp dräneringen i flera sektioner (hela sträckan är fortfarande dränerad). Fördelen borde (?) vara att man slipper belasta delar som är torra med fukt som kommer från andra delar av dräneringen. Nackdelen att det blir mer komplext och kanske aningen dyrare.

Hälsningar Flurken

Jag håller också på med dränering nu runt ett utbygge. Jag är inte säker på att jag förstod exakt hur du tänkt.
Så här ska jag göra:
Runt hela grunden lägger jag dräneringsrör.
Till avrinningen från dessa funderade jag precis som du om jag skulle ha markavloppsrör eller dräneringsrör.
Jag har bestämt mig för dränerings rör hela vägen, ca 12m i en liten slänt från huset.

Tanken är den att allt vatten kanske inte hittar in i dräneringsröret utan rinner bredvid i det grusfyllda diket. Med dräneringsrör hela vägen finns det ju då möjlighet att sipra in i röret senare.
Om det sedan längre bort istället skulle sippra ut ur röret som en infiltrationsbädd så spelar det ingen roll.
Jag kommer inte ansluta dräneringen till någon brunn utan vattnet får ta vägen vart det vill. Har det bara kommit 12m från huset så lär det inte rinna uppför slänten igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.