2 053 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hål i grunden ???
Hejsan. Att man gör hål i en husgrund ( krypgrund med full ståhöjd ) för ventilation det förstår ju vem som helst men NU har vi i samband med att det frös sönder rör där nere upptäckt att vi har 3 hål nere i grunden.. I första lagret och rakt ut mot den svarta byggmatta som sitter utanpå huset.. De är som halva leca block i storlek..
2 av dem är i yttervägg o ett tredje i en innervägg .. Det har ju varit så mörkt där nere tidigare så vi har inte sett det förut.. Men att hitta det gjorde mig inte glad alls för vi har fått brev från kommunen ang intyg på vår grunds tålighet. Vi bor nämligen granne med järnvägen.. Så tacksam för svar snarast.... Då jag vill veta omjag än en gång ärtvungen att anlita advokat för att få rätsida på allt som hänt sedan vårt gamla hus brann ner... Mvh Nina Lisberger B
2 av dem är i yttervägg o ett tredje i en innervägg .. Det har ju varit så mörkt där nere tidigare så vi har inte sett det förut.. Men att hitta det gjorde mig inte glad alls för vi har fått brev från kommunen ang intyg på vår grunds tålighet. Vi bor nämligen granne med järnvägen.. Så tacksam för svar snarast.... Då jag vill veta omjag än en gång ärtvungen att anlita advokat för att få rätsida på allt som hänt sedan vårt gamla hus brann ner... Mvh Nina Lisberger B
Redigerat:
Tack och lov en människa.. Det är en smålandsvilla placerad på en krypgrund byggd för 5 år sedan.. Stora Mariannelund heter huset som kostade 1091.000 plus schakt arbeten för 772.500 vilket ledde till denna ´s.k krypgrund som är full ståhöjd i. Jag har inte ett enda papper med någon ritning just på denna grund o vid försök att få kontakt med företaget svarade den man som sålde huset till oss genom Smålandsvillan.. Det blir mer o mer rörigt då han även finns på Myressjöhus.. Vad ska man tro ? Jag är ju orolig för denna s.k grund då den ej placerades där vår gamla befann sig utan flyttades närmare järnvägen.. Och tyvärr så är man rätt liten om man inte vet vad man ska göra.. mvh Nina
Oj förlåt jag glömde tala om var hålen är.. I det första varvet av sten som är murat . Ända nere vid marken alltså.. Mvh Nina
Kan du lägga upp en bild på murarna med de tre hålen?
Hur är grundmuren uppbyggd?
-Är det en gjuten balk underst och sedan murat med Leca ovanpå denna?
Spontat känns det som att det skall vara ok, men en grundläggning dimensioneras beroende på många faktorer...
* Husets egenvikt
* Husets bärande konstruktion
* Dimensionerande snölast
* Markens bärighet
* Yttre faktorer (som tex. en närliggande järnväg)
Det låter som att dom kan ha lämnat öppningar för att kunna
dra ledningar igenom, men ett foto skulle vara hjälpsamt...
Hur är grundmuren uppbyggd?
-Är det en gjuten balk underst och sedan murat med Leca ovanpå denna?
Spontat känns det som att det skall vara ok, men en grundläggning dimensioneras beroende på många faktorer...
* Husets egenvikt
* Husets bärande konstruktion
* Dimensionerande snölast
* Markens bärighet
* Yttre faktorer (som tex. en närliggande järnväg)
Det låter som att dom kan ha lämnat öppningar för att kunna
dra ledningar igenom, men ett foto skulle vara hjälpsamt...
Och, vad är det kommunen vill?
Efterfrågar dom dokumentation av grundens tålighet?
Skall järnvägen ändras eller börja belastas av tyngre trafik?
Om inte så borde väl detta ha utretts i samband med bygglovet?
Efterfrågar dom dokumentation av grundens tålighet?
Skall järnvägen ändras eller börja belastas av tyngre trafik?
Om inte så borde väl detta ha utretts i samband med bygglovet?
Man kan inte göra som vanligt med bilder..Men det är ju inte öppningar för rör det är fel sida av huset plus att det är för stort.. Halva leca block och tittar man in ser man den svarta mattan som sitter runt grunden.. Jag är ju inte kunnig alls i det här utan blev bara så orolig när jag fick se det.. Mvh Nina
Och en sak till : Grunden är inte med på ett enda papper som vi fått.. Allt handlar om huset bara.. Och så får man väl lite skälva när man märker att väggar flyttar sig.. Det är ju moduler...
Ja det är ju det som hänt att en vägg har flyttat på sig.. Nere på bottenvåningen ser man det enbart på tapeten men uppe ser man det på en skarv väldigt tydligt.. Annars vore det vä linget att prata om utan som någon sa : Mura igen det.. Mvh Nina
Klicka här för att svara