Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    SRG
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Skåne

Sprängning, armering, betongbjälklag

Hej,

Har flyttat in i ett radhus från -57 beläget i Limhamn, Malmö.
    Huset består till delar av lättbetong, bla innerväggar och bjälklag. Radonmätning pågår.
    Krypgrunden är uteluftsventilerad, med genomgående öppningar (2st) 10x10cm mellan husen. Yttergavlarna har 2 ytterväggsgaller på vardera sidan.

Har installerat temp/fukt logger utomhus, inomhus och i krypgrund.
    Har efter några veckor sett ganska konstanta temperaturer:
    Inomhus ~20grader
    Krypgrund ~11-12grader, RH% 65-75
    Utomhus ~ (-)10- +4grader, RH% 60-75%

Anledningen till att jag börjat kolla på krypgrunden är att jag sett att lättbetongbjälklaget har börjat chippa och mindre delar att ramla ner. Invändig armering har blivit synlig (rost), lite här och där.

Innan jag påbörjar åtgärder i grunden är jag angelägen om att stoppa den påbörjade rostangreppen samt åtgärda de mindre öppningar som uppstått i bjälklaget. Men jag är osäker hur. Någon som kan rådgöra mig??

Tack på förhand.

2.    länk #2
    SRG

Ingen som kan hjälpa

Är förvånad att ingen på detta normalt kunniga forum kan hjälpa mig.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

Armering är alltid rostig. Det är den redan innan den läggs in i betongen. Ska återkomma med mer fakta på måndag då jag har allt matrial på jobbet. VIll inte ge felaktig info från minnet.

4.    länk #4
    SRG

Ser fram emot

Hej jhenrikj,

Tack, jag ser fram emot din information.

//SRG

5.    länk #5

Lyckades inte hitta det jag sökte så här direkt på morgonen men så här ligger det till iallafall.

Allt normalt armeringsstål rostar. Det finns ett par varianter som är rostfria men de är givetvis väldigt mycket dyrare än vanligt armeringsstål. Att armeringen rostar är i sig en positiv egenskap då det innebär en skrovligare yta som förbättrar betongens vidhäftning. När armeringen väl gjuts in i betong slutar korrosionen av armeringen. Betongens väldigt basiska miljö är orsaken till detta.

Alltså att armeringen är rostig behöver inte betyda något speciellt, men i ditt fall är det lite värre. När betongen börjar falla sönder så har något som heter propagering påbörjats, dvs CO2 har karbonatiserat betongen ända in till armeringen och pH i betongen har sänkts såpass att armeringen återigen har börjat rosta. De biprodukter som skapas vid rostangreppet har större volym än den CO2 som släpps in och denna volymökning gör att betongen spricker sönder.

Det går oftast alldeles utmärkt att laga sönderkarbonatiserad betong. Det skall göras med ny betong, och inte med diverse spackel eller målning. Det är dock viktigt att man kontaktar expertis på området som får inspektera skadorna först.

6.    länk #6
    Ingenjörens avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Jag tolkar TS som att det är bjälklagselement av lättbetong där rostig armering är synlig.
    Lättbetong har inte samma basiska egenskaper som betong - altså skyddas inte armeringen från korrosion.
    I dag är armeringen i bjälklagselement av lättbetong rostskyddad på något sätt innan elementen tillverkas men jag vet inte hur man såg på sådant 1957. Om din armering inte är rostskyddsbehandlad finns risk att rostangreppen är stora även där täckskikten inte sprängts bort ännu.
    Har du fuktigt i krypgrunden påskyndas rostangreppen.

Eftersom det är armeringen som håller upp ditt bjälklag är det viktigt att stoppa avrostningen om bjälklaget ska gå att rädda.
    Det finns produkter att använda för att stoppa upp armeringskorrosion i betong men jag vet inte hur dessa fungerar ihop med lättbetong.

Att sänka fuktigheten i krypgrunden (om den är hög) är nog nödvändigt.

En länk till beskrivning av bjälklagselement av lättbetong (Se produktblad)

http://www.hplush.se/bjlklagselementet?bb=true
    .
    Renoverar timmerhus från 1868 som flyttats till nuvarande adress 1922.

7.    länk #7

Jag har väldigt lite kunskap om lättbetong, men eftersom även lättbetong tillverkas av cement, och det är cementen som gör vanlig betong basisk så borde även lättbetong vara basisk. Att armeringen rostskyddas i lättbetongen nu för tiden beror väl på att betongen är porös och att karbonatiseringen av densamma går mycket snabbare? Lättbetong borde väl egentligen bara användas i rena inomhusmiljöer.

8.    länk #8
    Ingenjörens avatar

Enligt "Lättbetonghandboken" ger lättbetong inget korrosionsskydd alls åt stål eftersom all tillsatt cement och kalk reagerar kemiskt i tillverkningsprocessen. Armering måste alltså vara rostskyddad på annat sätt.

SRG - hur ser armeringen ut i ditt bjälklag? Kan man se om den har haft något rostskydd typ varmförzinkning? Hur ser det ut där armeringen är frilagd? Är den nästan helt avrostad eller bara lätt angripen på ytan?
    .

9.    länk #9
    SRG

Hej Ingenjören,

Varit nere och fotat lite bilder

Krypgrunden kan delas in i 4 jämn stora kvadranter.
    Höger fram har en gjuten platta, vänster fram och bak går att röra sig i och höger fram har endast en glugg att se in igenom. Borde nog öppna upp ett litet kryphål genom lättbetongen.

Som du ser är ytterväggarna gjorda av cementblock.
    Bjälklag samt väggen mellan höger kvadrant fram och bak, gjorda i lättbetong.

Där betongen lossat från bjälklaget ser man luftblåsor. Det finns en del "chippar" som verkligen låter löst sittande om man knackar på dessa.

Vår besiktningsman tyckte vi skulle jämna och rensa marken, lägga åldersbeständig plast. Laga bjälklaget och därefter sätta 200mm isolering underifrån för att höja temperaturen dvs minska bjälklagets RH%

10.    länk #10
    Ingenjörens avatar

Svårt att få en bra bild av hur det ser ut genom att titta på bilderna men det verkar ju vara lokala problem med rostig armering och inte över hela bjälklaget.

Knacka bort lös lättbetong och laga i lagningsbruk för lättbetong om du får tag i det.

Att isolera för att höja temperaturen är nog bra för bjälklaget men se upp så att utrymmet under inte får så hög RF att fritt vatten kondenserar på ytterväggsmuren. Då kan du få mögelproblem...
    (Tänk också på att när du isolerat blir det svårt att se om armeringen fortsätter rosta av)
    .

11.    länk #11
    SRG

Tack ingenjören,

Att knacka och sedan laga med lagningsbruk för lättbetong "om du får tag i det" - Jasså är det svårt att hitta?

Eftersom jag inte är helt säker på hur mycket det rör sig om, men jag anar rost fläckar på marken i hela otillgängliga kvadranten, tänkte jag försöka att ta mig an så mycket som möjligt själv.
    Hur applicerar man bäst när det gäller att göra det underifrån?

Ja gällande isolering blir gunden kallare och fällning kommer tidigare. Men där tror jag mig se två alternativ:

1. Skapa varmgrund
    2. Öka luftombytet i min del efter det att bjälklaget isolerats. För att jämna ut temperatur skillnaderna.

Eller nog inte helt lätt att veta hur allt kommer att påverkas, men en avfuktare för permanent bruk löser inte ett problem.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson