Svara Nytt ämne
  1. 2006-05-17 16:28
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2005
    168 inlägg
    Gillad 1 gånger

hur gör man en stenkista?

Ja, som överskriften säger. Hur gör man en stenkista?
    Har sökt febrilt men inte lyckats hitta ngt vettigt på nätet.

Tror jag har det grundläggande klart för mig, eller:?

En gropjävel minst 10m bort från huset.. Fylld med grus/småsten/makadam(?) omsluten av geoduk? Helt o hållet omsluten? skall man vara noggran som fan?

Hur stor skall den vara, varierar givetvis men ge mig ett cirkus för en normalstor villa, 2-4 kub?

Man skickar kort o gott in rören i toppen av kistan någonstans?

Måste den ligga på ngt rekommenderat djup eller räcker det att det är lägre än grunden?

Något annat?

Övriga tips?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-05-17 16:48
    Svara | #2

ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: feb 2003
    46 år
    Stockholm
    2 527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    4 bilder

Re: hur gör man en stenkista?

Ja, en "gropjävel" behövs , dunka i en markduk och släng sen i en sån här:

Anslut dränering, dagvatten samt glöm inte att överst ha ett överfyllnadsrör som mynnar ut i ett dike eller liknande vid extrema skyfall o.s.v....
    Fyll med grovt material, jag skickade i skärv (stenar 10-30 cm), läggt i ett ordentligt brunnslock och skruva/lås fast detta!

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-05-18 12:05
    Svara | #3

168 inlägg
    Gillad 1 gånger

Aha! Tack för den infon!

Räcker det med en i denna storleken (400*2000) för att kunna ta emot dränering o regnvatten från en normalstor villa?
    Stenen man slänger i är mest för att hålla den på plats eller har det ngn ytterligare funktion?

Vad menas med sandfång?

Spontant tycker jag dock att det borde finnas ngt bättre? Är väl inte alla som har möjlighet att gräva så djupt (2m) (tveksam till om det kommer gå hemma hos mig). O sedan 400mm i diameter.

Tycker det borde ha varit bättre om den var lägre men med större diameter, isådana fall hade det ju dels varit lättare att få ner den i backen, samt att den leder ut sitt vatten fortare? Eller är det ngt med funktionen som jag totalt missuppfattat?

4. 2006-05-18 17:50
    Svara | #4

Nykomling Medlem: okt 2005
    19 inlägg

3 bilder

Oj vad ni är ambitiösa! Jag hade tänkt att gräva mig en stenkista, men har kommit fram till att det alls inte behövs. Idag släpper jag ut vattenet på marken, och det är inga som helst problem. Det som avgör din stenkistas storlek borde främst vara morkens beskaffenhet. Jag har, som de flesta andra i sverige, byggt mitt hus i morän, och oftast är bra på att infilterar vatten. Vatten från dränering spelar i nästan alla fall ingen roll, utan det borde vara takytan på ditt hus som är avgörande. Att överarbeta sin stenkista är aldrig kul. Vad skulle hända om den inte kan ta emot allt vatten t ex en gång per år. Om detta skulle medföra en katastrof med vattenfyllda källare o s v, då är det viktigt med en ordentlig stenkista. Vidare skulle jag dog fylla min stenkista med t ex stor spängsten (eller det man har att tillgå) om jag hade möjligheten. Stenen håller konstruktion uppe, men det viktiga är hålutrymmet mellan stenarna. Fräv inte ljupt om du inte kan, utan det är ju som du säger volymen som avgör. Och visst borde det vara bra om det ligger lägre än grunden (speciellt med hänsyn till dräneringsledningen). /J

5. 2006-05-18 18:01
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    209 inlägg

18 bilder

Jag har grävt en grop fram och en bak huset på ca 1 kbm st och fyllt med all sten som blivit över vid grävning m.m Bara kastat i allt och lagt rören från taket till kistorna och fyllt igen med jord och sått gräs.

Funkat kanonbra i tre år nu och kostade inget mer än arbete.

6. 2006-05-19 11:15
    Svara | #6

168 inlägg
    Gillad 1 gånger

danieldanieldaniel skrev
    Jag har grävt en grop fram och en bak huset på ca 1 kbm st och fyllt med all sten som blivit över vid grävning m.m *Bara kastat i allt och lagt rören från taket till kistorna och fyllt igen med jord och sått gräs.

Funkat kanonbra i tre år nu och kostade inget mer än arbete.
    Ingen "tunna"? Ingen duk?
    Borde inte marken sjunka ihop?

7. 2006-05-19 11:22
    Svara | #7

19 inlägg

3 bilder

Jag tycker att du kan kan skippa tunnan, men en duk kostar inte många kronor på Byggmax. Lägg gärna duken under stenarna, och över stenarna om du vill ha jord ovan. Tänk på att om omgivande jord är tät och marken inte kan ta hand om vattnet, då blir gropen full, och vattnet kommer flöda uppåt - och det kan evenetullt bli lite problem beroende vad som ligger på stenkistan.

8. 2006-05-19 13:42
    Svara | #8

19 inlägg

3 bilder

Bra länk, men utan att ha en jordartskara framför mig, har jag svårt att tänka mig att "Stockholmsområdet där tät lera är vanlig förekommande" är en korrekt beskrivning. Redan på grundskolan fick jag lärna mig att morän var denvanligaste förtekommande jortarten - och den är nästan aldrig särskilt lerig. Vidare har väl svensk byggtradition undvikit att bygga hus på leriga marker?

9. 2006-05-20 16:07
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    209 inlägg

18 bilder

Nej Har ingen duk eller nått annat och det funkar bra för mig iallafall

10. 2006-05-22 09:22

168 inlägg
    Gillad 1 gånger

ByggaNytt skrev
    Ja, en "gropjävel" behövs , dunka i en markduk och släng sen i en sån här:

Anslut dränering, dagvatten samt glöm inte att överst ha ett överfyllnadsrör som mynnar ut i ett dike eller liknande vid extrema skyfall o.s.v....
    Fyll med grovt material, jag skickade i skärv (stenar 10-30 cm), läggt i ett ordentligt brunnslock och skruva/lås fast detta!

Hmmm nu har jag fått signaler från annat håll om att det där inte är ngn stenkista utan man använder den ungefär som ett filter innan vattnet leds vidare till det kommunala.. Vattnet kommer in i den och grus sjunker till botten (antar att det är det är som pipelife benämner sandång) och det ngt renade vattnet leds vidare.

Om man vill använda en sådan som du visar till kista, så bör man perforera den med massor av hål och samtidigt fylla upp med sten o grovt grus runt om hela kittet och det här rörets enda funktion är då egentligen att du har en mkt bra möjlighet att kolla till kistan så att allt står rätt till.

Som sagt jag säger inte att det absolut är så här som jag skriver ovan men det är den senaste informationen jag fått i min jakt efter hur man gör en stenkista.

11. 2006-05-22 11:11

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder

johan1 skrev
    Bra länk, men utan att ha en jordartskara framför mig, har jag svårt att tänka mig att "Stockholmsområdet där tät lera är vanlig förekommande" är en korrekt beskrivning.
    Han påstår ju inte att tät lera är det vanligaste i Stockholm, bara att det är vanligt, och det stämmer faktiskt. Det mesta av det gamla villabeståndet i Enskede och Skarpnäck är t ex byggt på djup lera. Jag vet inte varför det är så mycket lera men det hänger kanske samman med att mycket av området är f d skärgård.

johan1 skrev
    Vidare har väl svensk byggtradition undvikit att bygga hus på leriga marker?
    Ja, men det här är ett storstadsområde där attraktiviteten har gjort att även annan mark har blivit utnyttjad. I delar av Söderort har man haft rena branta hälleberget och leriga dalar däremellan att välja på...och byggt på båda!
    Vårt hus t ex står på 11 m löslera med grundvattnet bara en meter under ytan. Tillbyggnaden och garaget från 1981 står på 11-meters pålar av järnvägsräls.
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

12. 2006-05-22 22:49

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    142 inlägg

5 bilder

Rogerio skrev
    [quote author=ByggaNytt link=1147876135/0#1 date=1147877328]Ja, en "gropjävel" behövs , dunka i en markduk och släng sen i en sån här:

Hmmm nu har jag fått signaler från annat håll om att det där inte är ngn stenkista utan man använder den ungefär som ett filter innan vattnet leds vidare till det kommunala.. Vattnet kommer in i den och grus sjunker till botten (antar att det är det är som pipelife benämner sandång) och det ngt renade vattnet leds vidare.

Om man vill använda en sådan som du visar till kista, så bör man perforera den med massor av hål och samtidigt fylla upp med sten o grovt grus runt om hela kittet och det här rörets enda funktion är då egentligen att du har en mkt bra möjlighet att kolla till kistan så att allt står rätt till.

Som sagt jag säger inte att det absolut är så här som jag skriver ovan men det är den senaste informationen jag fått i min jakt efter hur man gör en stenkista.[/quote]

Det ÄR mycket riktigt en sandfångsbrunn och funktionen är precis som du beskriver. ByggaHus menade givetvis att stenarna skulle ligga runt sandfånget inte i även om formuleringen kunde missuppfattas. Jag skulle personligen INTE borra tusen hål i sandfånget utan endast låta det verkliga "avloppshålet" mynna ut i stenkistan. Meningen med sandfånget är ju att man ska ha en stor volym för de lösa partiklar som annars tenderar att mätta stenkistan. Sandfånget tömmes lämpligast med brunnsskopa eller att man går ihop alla grannar och anlitar en slamsugarbil som tar typ 10 sandfång samtidigt. Kostnad kanske en hundring per fastighet. Glöm som tidigare sagts inte breddavloppet i kistan.

13. 2006-05-26 11:33

168 inlägg
    Gillad 1 gånger

Det ÄR mycket riktigt en sandfångsbrunn och funktionen är precis som du beskriver. ByggaHus menade givetvis att stenarna skulle ligga runt sandfånget inte i även om formuleringen kunde missuppfattas. Jag skulle personligen INTE borra tusen hål i sandfånget utan endast låta det verkliga "avloppshålet" mynna ut i stenkistan. Meningen med sandfånget är ju att man ska ha en stor volym för de lösa partiklar som annars tenderar att mätta stenkistan. Sandfånget tömmes lämpligast med brunnsskopa eller att man går ihop alla grannar och anlitar en slamsugarbil som tar typ 10 sandfång samtidigt. Kostnad kanske en hundring per fastighet. Glöm som tidigare sagts inte breddavloppet i kistan.
    Aaah tack för det svaret, det här börjar klarna mer & mer.

Med tanke på huset o trädgårdens utformning så hade jag tänkt mig att ha två stenkistor, en för vardera halvan av huset.

(Den brunn som var på bilden däruppe som nu försvunnit men som jag lägger in igen här

Den finns ju i lite olika storlekar, om jag gör två kistor som vardera har en dräneringsbrunn med måtten 1,5m hög och 40 cm i diameter. Tror ni det är tillräckligt dimensionerat?
    Beror givetvis på hur mkt sten man dunkar i runt om, hur mkt tycker ni? 30cm runt om, kan det funka?

Huset mäter ca 12*10m

Hela brunnen kommer kommer att befinna sig ca 2m under plattan, så om den skulle vara underdimensionerad blir det gräsmattan som blir lidande och inte min källare.

Har inget närliggande dike för breddavlopp så det vore skönt om jag istället överdimensionerade.

el_ias gillar detta.
    gillar

14. 2006-05-26 22:43

gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2006
    Jönköping
    1 977 inlägg
    Gillad 17 gånger
    11 bilder

Är lite osäker på var mitt dagvatten och dräneringen tar vägen. Men är det ok att bara gräva ned ett rör och leda ut vattnet till en bäck? Har tänkt att dränera om i sommar

15. 2006-05-26 22:52

snackan68s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    stockholm
    474 inlägg

4 bilder

Om bäcken är på din tomt är det OK, men annars kan det vara bäst att kolla med kommunen.

Vissa kommuner kräver LOD, Lokalt Omhändertagande av Dagvattnet, dvs du skall själv se till att dagvattnet tas om hand på din egen tomt, ner i marken på din egen tomt.

Så är det för oss, så stenkista enda alternativet, men heller inget problem.

// Snäckan :-*
    Ny adress till Snäkhusets hemsida!!!!
    http://www.snackhuset.se

Liknande ämnen

1. Stenkista
    av toysoldier i forum Vatten & avlopp
  2. Stenkista!
    av putte80 i forum Grund & markarbeten
  3. stenkista
    av GirlWonder i forum Grund & markarbeten
  4. Stenkista
    av TomasB i forum Värme allmänt
  5. Stenkista
    av IFK i forum Grund & markarbeten