Jag har torpargrund i sommarstugan med klassiskt fukt- och luktproblem.

Min fråga är (efter att ha studerat de vanligaste lösningarna med plastfolie, isolering, undertryck, avfuktare, värme etc ) : varför gör man inte helt enkelt väldigt många och stora ventilationshål i krypgrunden? På så sätt kommer ju krypgrunden att likna en plintgrund som inte har fuktproblem vad jag förstått?
(Självklart bör man vid behov förstärka varje hål med någon form av ram).

/P

Milkshaken
Ta en titt på det här. Intressant tycker jag...
http://www.lfs-web.se/

Klicka på Luftsolfångare ... Själv funderar jag på Solarventi till min krypgrund och källare,,,

Tack, jag har redan en Solarventi i stugan.
Funkar hyfsat tycker jag, ger inget märkbart bidrag till uppvärmningen men luften känns fräschareoch torrare. (dock inte tillräckligt fräsch då problemet med krypgrunden kvarstår och solarventin endast snurrar delar av dygnet).

Jag har funderat på att sätta in ytterligare en i grunden men varför installera manicker om man kan låta naturen göra jobbet på egen hand (dvs genom att öppna upp)?

Milkshaken
Du får inte öppna upp hursomhelst, risken finns att det blir för mycket ventilation och att det blir kondens istället...

Vilken modell av solarventi har du? har du långt mellan fångaren och utsläppet?

eftersom jag funderar starkt på en till Källaren, SV14 så undrar jag ju förstås,,,
Kommer använda min braskamin oxå,,,, men ibland är man ju borta och tänkte att det skulle vara ett komplement,,, Min källardel jag vill va SV på är runt 40kvm, och jag kommer ha ca 6 meter från fångaren till utsläpp.

Var skulle kondensproblemet uppstå? Jag förstår att man får problem om man öppnar lite grann, men om man öppnar upp mycket och får "full storm" under huset pss som för en plintgrund så spelar det väl ingen roll ? Eller uppstår andra problem?

Ang solarventin: det jag har fått som svar är att man max kan dra utsläppet 2 meter från solarventin . Har du dessutom krökar på röret så minskar avståndet ytterligare.

/P

Milkshaken
Om man öppnar för mycket så kommer det in en massa uppvärmd luft utifrån och möter den kalla marken underifrån.
Då bildas kondens. Grejen är ju att man måste få varmt i grunden för att kondensen ska försvinna, du kan inte ventilera bort det endast.

jag fick svar från en kille i Ljungby om Solarventi att det går att förlänga ,dock måste man sätta en extra fläkt i utloppsventilen för att dra ut värmen, just pga att Värmen stiger uppåt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.