Alltså hur kan detta vara så svårt. Jag har letat böcker överallt men plintgrund verkar inte vara på modet. Grundböcker mm varkar bara vilja beskriva hur man gör en platta...eller? Någon som har något råd på en bra bok?
Jag vill bygga ett fritidshus. Ca 7 x 15 m och ungefär hälften av huset skall ha loft. Byggs i Härjedalen (frostfritt djup ca 2,2m). Grävningen har inte börjat ännu men troligen morän under hela huset. Möjligen berg (så jag håller tummarna för under hela isf...).
Nu till mina tankar.
-Hur placeras isoleringen under plinten eller en bit under markytan? (här på forumet är det många bud tycker jag...vad baserar alla sina synpunkter på?)
-JAg har en gammal Rockwoll isoleringsbok. Enligt denna skall en plint i zon F som de kallar det ha en tjocklek på 180mm cellplast under plinten med en utkragning på 3 m !!!???? utanför plintens bottenyta???? Och då verkar bokdjäveln ändå mena att plinten ska vara på 2,2m djup??? (enligt träguden skall ha ca 1,2 m mellan varje plint i raden och ca 3 m mellan raderna (2st 220x45 bärlinor)...då blir ju hela grunden isolerad?? Någon som har erfarenhet av detta?
-JAg tänkte mig golvet i form av 220 golvbjälkar på bärlinorna med isolering, sedan ytterligare korsande 220 isolering under det vid bärlinorna och underst en cementskiva eller dylikt. Golvspånskivor ovanpå det. Men var ska man isf lägga fuktspärren i ett sådant golv? Uppe under golvskivorna eller nere under fiberskivan? Någon som har en bra beskrivning, eller råd? Ska golvet ha fuktspärr?`
-Om man istället la 3 st 220+45 som bärlina hur skulle plintavståndet bli då? Någon som sett en tabell någonstans?`
Puuuuh
Många frågor. Någon som har några ideer?