Var på en besiktning igår och fick veta en hel del om krypgrund/torpargrund av besiktningsmannen som verkar vara riktigt insatt.

Han jobbade även med att sanera grunder från lukt, fukt och mögel.

Han sågade i princip avfuktare eftersom dom drar ganska mycket effekt och inte är underhållsfria.

Hans sätt att få bukt med fukt m.m i grund är att täta grunden helt tät och med det menar han inte bara ventilationsgluggarna utan även vid rasskydd, syllar m.m. Ingen luft får komma in utifrån. (Är lite ny på hus så jag kan inte alla benämningar).
Sen sätter han en fläkt liknande mekanisk frånluft fläkt med en reglering som suger ut luft ut från grunden. För att köksfläkten ska fungera så kan det behövas komplettera med ventiler i väggarna. Förståss fuktspärr på marken ska det oxå vara. Inspektions luckan flyttas in i huset eftersom en lucka utifrån kan vara svår att få tät.

Vad det resulterar i är att fläkten skapar ett undertryck i grunden som han hävdar att avfuktare inte klarar av, varm luft sugs ner i grunden genom genomförningar för t ex elementrör m.m ner i grunden och ut genom fläkten.
Fläkten är på 100W och har 5 lägen, läge 4 under maj till sep-okt och läge 1 under vintern.

Om det gått så långt att lukt kommit in i huset innan åtgärden kunde man med dosfräs göra hål underifrån i det som håller upp isoleringen nära väggen mellan varje balk Därefter innifrån huset sätta in ozon med övertryck i grunden så det pressas upp i isolering och även upp i väggarna.

Jag tyckte detta lät väldigt logiskt och är dessutom ett billigt alternativ eftersom fläkten är billig och inte drag mycket ström.

Nu undrar jag om det är något jag missat eller om detta är för bra för att vara sant.

Fukt är två begrepp samtidigt:

Absolutfuktighet=hur mycket vatten finns det i luften.
Relativfuktighet=hur mycket fukt funs det i luften i förhållande till vad som är max vid den temperaturen.

Fukt uppkommer inte av sig själv, den transporteras dit.
Det går inte alltid att ventilera bort fukten och det är då man tillgriper avfuktare.
Sedan är det så att samma absolutafuktighet ger problem i det ena fallet men inte i det andra pga att det är relativa fuktigheten som styr om det blir problem.

Tar man bort fukten med en avfuktare så har man löst problemet.

Den lösningen besiktningsmannen föreslår kräver för att fungera att man kan kontrolera/[hålla inom rimliga gränser] med den lilla ventilation det ger.
Det kräver även att luften som sugs in i grunden inte är varm och fuktig.

Lösningen som han förespråkar är snarlik den som kallas inneluftsventileradkrypgrund/varmgrund. Den metoden har visat sig fungera, men är svår att efter montera.

Du kan ju försöka med den föreslagna metoden, den är ju identisk med avfuktareutom avfuktaren som ersätts med en fläkt. Kanske att man tätar bättre, så du förlorar ju bara kostnaden för fläkten.

Han sa att lösningen med fläkt och tätning skulle gå på ca 13-14 000:- om man lejer bort jobbet. Så svårt att montera kan det inte vara till det priset.
I installationen ingick att han skulle tillsammans med mig 1 år efter mäta fuktkvoten i grunden och han i princip garanterade att det skulle vara bra värden.
I huset satt det en avfuktare och det var bra värden nu oxå, dock var det lite lukt i huset (hade väl gått förlänge innan åtgärd) och för att få bort det helt skulle grunden vara tvungen att tätas helt för att kunna köra in ozon med övertryck.

En luftsolfångare kanske? Jag ska prova det:

http://www.hylt.se/shop/ (finns många fler återförsäljare - googla på Solarventi)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.