19 647 läst · 9 svar
20k läst
9 svar
U-värde
Är det någon som ligger inne med kunskap om hur man kan räkna ut U-värde?
Är det så tragiskt komplicerat att man måste ha värde på olika material och leta upp
värme-genomgångs-koefficienter o dyl?
En djungel jag inte hittar i...
Fallet handlar om "platta på mark" med betong & cellplast.
Tacksam för svar
Är det så tragiskt komplicerat att man måste ha värde på olika material och leta upp
värme-genomgångs-koefficienter o dyl?
En djungel jag inte hittar i...
Fallet handlar om "platta på mark" med betong & cellplast.
Tacksam för svar
Då cellplasten har skyhögt bättre isoleringsegenskaper borde du väl egentligen kunna säga att u-värdet i din grund = u-värdet i cellplasten.
Och den uppgiften kan väl inte vara så svår att hitta, sundolitt cellplast har t.ex. u-värde ungefär = 0.035
Fast om man har dubbla lager (200mm) så halverar man väl det u-värdet och en tredjedel vid 300 mm isolering.. (Rätta mig om jag har fel!)
//ML
Och den uppgiften kan väl inte vara så svår att hitta, sundolitt cellplast har t.ex. u-värde ungefär = 0.035
Fast om man har dubbla lager (200mm) så halverar man väl det u-värdet och en tredjedel vid 300 mm isolering.. (Rätta mig om jag har fel!)
//ML
Ja, se där...
En titt till i sundolitts datablad, givetvis står det ett lambda där...
Nu har jag dessutom funnit en formelsamling som påstår att:
u-värde = lambda / d där d = isolerskiktets tjocklek i meter
och 0.035 i lambda och 30cm tjockt skulle då ge u = 0,12 W/m2K
vilket är ungefär det som Peter nämner i föregående post.
20 cm cellplast skulle ge u-värde = 0,18 på ett ungefär då...
//ML
En titt till i sundolitts datablad, givetvis står det ett lambda där...
Nu har jag dessutom funnit en formelsamling som påstår att:
u-värde = lambda / d där d = isolerskiktets tjocklek i meter
och 0.035 i lambda och 30cm tjockt skulle då ge u = 0,12 W/m2K
vilket är ungefär det som Peter nämner i föregående post.
20 cm cellplast skulle ge u-värde = 0,18 på ett ungefär då...
//ML
Om jag fortsätter med matematikövningen ...
Om jag har 100m2 platta, och 24grader inomhus, 4 grader i marken under grunden:
Med 20 cm isolering går det alltså 360 W effekt ner i marken i hela plattan.
Med 30 cm isolering går det alltså 240 W effekt ner i marken.
Om vi säger att det här gäller året runt (men på sommaren är det kanske bara skönt att golvet kyler lite, så egentligen eldar man väl inte bort nån energi då...) så:
20 cm isolering drar under ett år 3154kWh
30 cm isolering drar under ett år 2102kWh
Så netto sparar man ca en tusenlapp per år med den tjockare isoleringen (med dagens elpriser) (och mindre än det, om man har t.ex. bergvärme)
Har jag räknat rätt?
//ML
Om jag har 100m2 platta, och 24grader inomhus, 4 grader i marken under grunden:
Med 20 cm isolering går det alltså 360 W effekt ner i marken i hela plattan.
Med 30 cm isolering går det alltså 240 W effekt ner i marken.
Om vi säger att det här gäller året runt (men på sommaren är det kanske bara skönt att golvet kyler lite, så egentligen eldar man väl inte bort nån energi då...) så:
20 cm isolering drar under ett år 3154kWh
30 cm isolering drar under ett år 2102kWh
Så netto sparar man ca en tusenlapp per år med den tjockare isoleringen (med dagens elpriser) (och mindre än det, om man har t.ex. bergvärme)
Har jag räknat rätt?
//ML
Jo, du har ju räknat rätt. Fast vem har 24 grader i källaren? Och jag tror det är varmare i marken än 4 grader, särskilt med tanke på att marken värms upp av huset. Jag antar dock att du använde 24 resp 4 för att få en temperatur diff på 20 grader, så att det blir lite enklare att räkna.Mikael_L skrev:
För att få ett U-värde som är lika med materialets lambda-värde (för cellplast 0.035 eller däromkring) måste materialet vara exakt 1 meter tjockt.
Tänk även på att det i så gott som all isolering finns köldbryggor, dvs ställen i isoleringen som är något sämre isolerande än övrigt. I en husgrund med cellplast blir det köldbryggor i skarven mellan cellplastskivorna, av detta skäl brukar man förskjuta lagrena i förhållande till varandra.
För övrigt anser jag att man borde fundera på hur länge man kommer bo i huset man skall bygga, och sedan faktorera in framtidens energipriser. Varken olja eller el lär ju gå ner i pris om vi så säger. Själv lutar det åt att jag kör med 400mm isolering, även om pay-off tiden blir mycket längre än för 300mm.
Det roliga när man kollar på historik för isolering är att man hela tiden har uppgraderat vad som anses som standard tjocklek. Det är ju i princip omöjligt att isolera för mycket, och när du väl har gjutit plattan är det i princip omöjligt att lägga dit mer isolering under.
Oj, 400 mm är tjockt det! Kom bara för guds skull ihåg att isolera ordentligt utanför din grund. Skulle tippa på att du behöver minst 100 mm tjock isolering ca 1200 mm ut ifrån din platta för att förhindra att tjälen kryper in under och bryter. Jag har sett exempel på detta och det är inte roligt. Så jag rekommenderar dig att diskutera detta med en konsult om du inte är säker, för det är inte så enkelt att man bara kan köra jättetjockt och få bra isolering för till slut blir det för bra isolering.MartinT skrev:För övrigt anser jag att man borde fundera på hur länge man kommer bo i huset man skall bygga, och sedan faktorera in framtidens energipriser. Varken olja eller el lär ju gå ner i pris om vi så säger. Själv lutar det åt att jag kör med 400mm isolering, även om pay-off tiden blir mycket längre än för 300mm.
Lycka till!
Ja, du har förstås rätt angående tjock isolering och tjäle. Dock tänkte vi ha källare, så grunden kommer ligga på tjälfritt djup. Har man 2.40 i takhöjd i källaren, 10cm platta, 40cm isolering plus 10cm mackadam blir det ett grundläggningsdjup på 3 meter, vilket lär vara mer än nog. Utan källare hade jag förstås fått isolering ut från plattan.Knetten skrev:
På http://www.supergrund.se/ finns U-värden presenterade för L-element och
U-min grund.
Det är viktigt att förstå att den största förlusten av värme i en grund sker genom kantbalken (ca 67%, källa: Energimyndigen). Därför blir den procentuella förlusten genom kantbalken högre ju mer man isolerar nedåt. Det man ska försöka göra är att bryta ködbryggan i kantbalken.
U-min grund.
Det är viktigt att förstå att den största förlusten av värme i en grund sker genom kantbalken (ca 67%, källa: Energimyndigen). Därför blir den procentuella förlusten genom kantbalken högre ju mer man isolerar nedåt. Det man ska försöka göra är att bryta ködbryggan i kantbalken.