8 340 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Drän och avvattning till egen gammal brunn?
Hepp
Har funderingar på att leda vattnet från dränering och takavvattning till en gammal brunn som finns på min tomt några meter från huset.
Brunnen används idag endast till lite trädgårdsvattning, eftersom huset numera är kopplat till det kommunala VA-systemet.
Vad anser ni om detta, kan det vara en bra lösning?
// C
Har funderingar på att leda vattnet från dränering och takavvattning till en gammal brunn som finns på min tomt några meter från huset.
Brunnen används idag endast till lite trädgårdsvattning, eftersom huset numera är kopplat till det kommunala VA-systemet.
Vad anser ni om detta, kan det vara en bra lösning?
// C
Dräneringen kan väl knappast vara något problem. Det rör sig om så små vattenmängder. Takvattnet kan dock bli mer problematiskt. Du får väl räkna på om du får plats med ett rejält skyfall i brunnen. Sen kan man ju oroa sig en del över vad som händer om det regnar konstant i en vecka. Brunnen kanske inte är så bra på att leda bort överflödigt vatten. Kanske någon form av bräddavlopp?
Fast då kanske det är enklare att leda iväg vattnet någon annan stans på en gång. Finns det ingen kommunal dagvattenledning i området? Om inte. Har ni kollat om det inte är ok med kommunen att leda dagvattnet till spillvattenledningen? VI fick ok ifrån vår kommun. Det är i min mening den idealiska lösningen.
-h
Fast då kanske det är enklare att leda iväg vattnet någon annan stans på en gång. Finns det ingen kommunal dagvattenledning i området? Om inte. Har ni kollat om det inte är ok med kommunen att leda dagvattnet till spillvattenledningen? VI fick ok ifrån vår kommun. Det är i min mening den idealiska lösningen.
-h
Skulle nog också försöka fixa nån typ av bräddavlopp. Ett rejält regn på ett helt tak blir mycket vatten
Sen lär det väl innebära att du inte kan använda brunnen för dricksvatten mer men eftersom du har annan lösning nu så kanske det inte gör nått
Sen lär det väl innebära att du inte kan använda brunnen för dricksvatten mer men eftersom du har annan lösning nu så kanske det inte gör nått
Jag gissar på att det beror till största delen på hur djup brunnen är och tillflödet är/va. Kunde nu brunnen leverera typ 200liter/minut förut så tror jag att den klarar av att ta till sig den mängden oxå. Har en kolega som har gjort som du vill göra och han har inga problem alls. Hans brunn går ner i grundvattnet på ca 6m och har svalt årets skurar i 08 området utan problem iaf.
Du kan ju testa "kapaciteten" hos brunnen genom att hänga ner en vattenslang och spola på rejält med vatten och se vad som händer. Försvinner vattnet du fyller på så är allt frid och fröjd.
Svårt att komma up i realistiska vattenflöden kanske men en indikator borde det kunna vara.
-h
Svårt att komma up i realistiska vattenflöden kanske men en indikator borde det kunna vara.
-h
Tack för alla svar!
Lite förtydligande, det kommer inte att vara hela systemet som kommer att kopplas mot brunnen, endast ca 1/4 av drän/avvattningssystemet är aktuellt för detta. Resten är kopplat mot det kommunala avvattningsystemet...
Anledningen till att jag vill göra så här är att den delen som ev. ska kopplas mot brunnen hör till en utbyggnad som är pågående, och framförallt takavvattningen på utbyggnaden är lite isolerad pga vinklar på huset, koppling till dagvattnet är möjlig, men det blir ganska omständligt och komplicerat att åstadkomma.
Så jag försöker se över mina alternativ, där koppling till brunnen är ett.
Hur fungerar det här med bräddavlopp?
Lite förtydligande, det kommer inte att vara hela systemet som kommer att kopplas mot brunnen, endast ca 1/4 av drän/avvattningssystemet är aktuellt för detta. Resten är kopplat mot det kommunala avvattningsystemet...
Anledningen till att jag vill göra så här är att den delen som ev. ska kopplas mot brunnen hör till en utbyggnad som är pågående, och framförallt takavvattningen på utbyggnaden är lite isolerad pga vinklar på huset, koppling till dagvattnet är möjlig, men det blir ganska omständligt och komplicerat att åstadkomma.
Så jag försöker se över mina alternativ, där koppling till brunnen är ett.
Hur fungerar det här med bräddavlopp?
misstänker att han inte har någon plats till att avleda vattnet förutom brunnen.
jag skulle dra dräneringen till en pumpbrunn och pumpa vattnet över till "brunnen" och då även dra dagvattnet direkt till brunnen.
då gör det inget om brunnen i princip skulle bli full när det regnar.
jag skulle dra dräneringen till en pumpbrunn och pumpa vattnet över till "brunnen" och då även dra dagvattnet direkt till brunnen.
då gör det inget om brunnen i princip skulle bli full när det regnar.
Klicka här för att svara