Dräneringen runt huset är obefintlig men trots detta är källaren fräsch varken unkig eller något mögel. Däremot har vi ett par tråkiga fuktgenomsläpp i putsen och visst indikerar det att det egentligen är dags för en omdränering av hela alltet. Men med en del andra projekt som står på tur samt att plånboken inte tillåter det så funderar jag på vilken hjälpen avfuktare varit i detta fall temporärt? Den relativa luftfuktigheten just nu i källaren är 70% vid 24 grader det är ju ingen katastrof i sig men skulle jag slippa dessa utfällningar på väggarna med avfuktare isåfall vilken rekommenderas?
Se bild:
Se bild:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej. Testa SOLARVENTI Ska jag göra iaf... både i krypgrund och i Källare. Billig att köpa in och gratis i drift.
http://www.aidt.dk/svensk/hovedsite.html
http://www.aidt.dk/svensk/tal.htm
http://www.aidt.dk/svensk/hovedsite.html
http://www.aidt.dk/svensk/tal.htm
Din källarbild indikerar för mej att det är dags att rensa väggen från den tätta plastfärgen och låta den torka ett tag. Jag skulle göra det i alla fall på dom ställen där färgen har redan släpt och på ytterväggen upp till 0,5 m över golvlisten. Efter ett tag kan du vid behov laga putsen ( ej med cement!!!!) , pensla på med silikatfärg och glömma planer om omdräneringen. Om det inte hjälper och förfallet fortsätter efter 5-10 år så kan du alltid gräva. Eller kanske tolkar jag bilden fel? Hur som helst så tror jag inte att en källare som du beskriver som torr och luktfri är i någon behov av omdränering. Det våre dumt att lägga pengar och energi på omdränering bara för att färgen stängde inne dom små mängder markfukt som alltid finns i väggar som står på och i marken. Gissar att det var länge sen som väggar målades och det ändå blev inte värre än så som bilden visarwertok skrev:
No ja, vi har en Woods avfuktare i tvättstugan i vår källare och är nöjda med denna enkla maskin. Köpt mest för att kunna torka tvätten under regniga sommardagar. På vintern är ju vedpannan i gång så avfuktaren står mest stilla. Det är en robust plåtskåp utan fineser men om du redan har en fuktmätare hemma så det är bara att ställa in önskad fuktnivå på en ratt och den kör och kör. Man kan koppla den till avloppet och glömma att den finns
Hoppas du har inte gått och köpt en Solarventi som föreslagits ovan
gaia
Njae det är omputsat av förra ägarna för fem år sen. Vilken färg de använt vet jag ej. Jag är måttligt road av att dränera om de närmsta åren har hållt på och fixa med både hus & trädgård sen vi flyttade in. Undrar om en avfuktare inte ökat på problemen bara blir det inte så att då hittar fukten en väg och det blir inåt i källaren iofs så tar ju avfuktaren det då men som sagt jag kan inget om detta. En investering på 2-3000:- kan jag ta om det blir bättre.
gaia skrev:Din källarbild indikerar för mej att det är dags att rensa väggen från den tätta plastfärgen och låta den torka ett tag. Jag skulle göra det i alla fall på dom ställen där färgen har redan släpt och på ytterväggen upp till 0,5 m över golvlisten. Efter ett tag kan du vid behov laga putsen ( ej med cement!!!!) , pensla på med silikatfärg och glömma planer om omdräneringen. Om det inte hjälper och förfallet fortsätter efter 5-10 år så kan du alltid gräva. Eller kanske tolkar jag bilden fel? Hur som helst så tror jag inte att en källare som du beskriver som torr och luktfri är i någon behov av omdränering. Det våre dumt att lägga pengar och energi på omdränering bara för att färgen stängde inne dom små mängder markfukt som alltid finns i väggar som står på och i marken. Gissar att det var länge sen som väggar målades och det ändå blev inte värre än så som bilden visar. Du skulle se min källare innan renoveringen - lös putssand hängde i plastfärgpåsar på många ställen längst golvet men det är åtgärdat nu ( utan omdränering) och det ser friskt ut sen 2 år tillbaka. Har skrivit mängder här på forumet om hur jag gjorde och varför ....
No ja, vi har en Woods avfuktare i tvättstugan i vår källare och är nöjda med denna enkla maskin. Köpt mest för att kunna torka tvätten under regniga sommardagar. På vintern är ju vedpannan i gång så avfuktaren står mest stilla. Det är en robust plåtskåp utan fineser men om du redan har en fuktmätare hemma så det är bara att ställa in önskad fuktnivå på en ratt och den kör och kör. Man kan koppla den till avloppet och glömma att den finns. Om jag minns rätt så kostade en sån under 3000kr på Elgiganten. Det finns också biligare som gör samma jobb så köp ingen värsting med små blinkande lampor och inbyggda mätare
.
Hoppas du har inte gått och köpt en Solarventi som föreslagits ovan. En soldriven luftvärmare är helt värdelöst i en redan uppvärmt utrymme . Den värmer luften men avfuktar inte en enda vattendroppe. Att driva en luftfläkt som måste ju finnas i den är inte gratis heller
.
gaia
vart har du fått dom uppgifterna ifrån? Vore bra att få läsa tester och sånt, jag har bara hört positiva reaktioner från ett flertal om just SolarVenti. och detta med fläkten,,,, ja men hallå, den drivs oxå av solen, ingen elanslutning alls.
Kom gärna med testsidor ang detta. innan jag installerar...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
No ja 5 år är inte så mycket .... kolla färgen för säkerhets skull om den är någon typ av tätt färgsort.
Några hemmatips:
är den elastisk, ej sprödd? luktar det plast när den brinner? Löser den sej i lösningsmedel ? kan den dras av som om det var en pålimmat hinna?har en viss glans?då kan det vara en färgtyp med minimalt andningsförmåga och helt fel på en vägg med moderat fuktbelastning.
Blir det mörka fuktfläckar av vatten? Smetar den av sej litet vid beröring? då kan det vara kalkblandat färg som andas och är rätt på en moderat fuktig vägg.
Är den helmatt och sitter som berget in i putsen? Löser sej inte i organiska lösningsmedel? blir inte blött av vatten? - kan vara silikatfärg som är också rätt på en vägg med moderat fuktbelastning.
Bäst skulle det vara att ta några flagg och fråga experter i färgbutiken. Det skulle ju spara dej mycket jobb och bekymmer om det visade sej att det är bara färgen som är fel.
Är det faktiskt mer fuktgenomsläp i väggen än putsen tål så bädar det inte gott för din rygg med tanke på dräneringsjobb
. Du har rätt att avfuktaren stoppar inte detta processen och om din tvätt torkar över en natt så är det onödig köp
.
Lycka till med undersökningen!
gaia
Några hemmatips:
är den elastisk, ej sprödd? luktar det plast när den brinner? Löser den sej i lösningsmedel ? kan den dras av som om det var en pålimmat hinna?har en viss glans?då kan det vara en färgtyp med minimalt andningsförmåga och helt fel på en vägg med moderat fuktbelastning.
Blir det mörka fuktfläckar av vatten? Smetar den av sej litet vid beröring? då kan det vara kalkblandat färg som andas och är rätt på en moderat fuktig vägg.
Är den helmatt och sitter som berget in i putsen? Löser sej inte i organiska lösningsmedel? blir inte blött av vatten? - kan vara silikatfärg som är också rätt på en vägg med moderat fuktbelastning.
Bäst skulle det vara att ta några flagg och fråga experter i färgbutiken. Det skulle ju spara dej mycket jobb och bekymmer om det visade sej att det är bara färgen som är fel.
Är det faktiskt mer fuktgenomsläp i väggen än putsen tål så bädar det inte gott för din rygg med tanke på dräneringsjobb
Lycka till med undersökningen!
gaia
Jag hade fel ... Solarvent driver också fläkten med solenergi och därmed kostar inget i drift.Milkshaken skrev:vart har du fått dom uppgifterna ifrån? Vore bra att få läsa tester och sånt, jag har bara hört positiva reaktioner från ett flertal om just SolarVenti. och detta med fläkten,,,, ja men hallå, den drivs oxå av solen, ingen elanslutning alls.
Kom gärna med testsidor ang detta. innan jag installerar...
Men den avfuktar inte luften och enbart värmer den så att varmare luft kan "bära" mer fukt och på det sätt förhindrar vattenkondensering på kalla ytor. I en fuktig källare som redan är uppvärmt till lagom inomhustemperatur är det inte så intressant att höja temperaturen ytterligare. Då är det mera intressant att plocka bort fukten ur luften och hälla i avloppet och någon överforcerad ventilation behövs inte. För att uppnå samma resultat = sänkning av luftfuktighet med en Solarvent ska man värma och vädra samtidigt. Resultat uteblir om vi får många regniga, molniga dagar i sträck och källarfukten tränger på från golv och väggar. I en obebodd och stängt sommarstuga gör det inte så mycket om upvärmningen avstannar då och då men det kan ställa till problem i en källare som används ibland också till bad och tvätt året runt och där vill man kanske ha bättre kontroll över luftfuktigheten. En extra radiator och husets ventilation kan göra samma jobb som Solarvent. Vill man använda solceler i en villa så brukar man satsa på stort i stället för många små punktinsatser här och där. Det är mitt högst privata och oprofesionella syn på Solarvents användning i en källare.
gaia
ok.. då tar vi det som jag har fattat situationen...
: Du skriver att det Bara kommer in varmluft och att det inte gör någon nytta..... Korrekt???
ja kanske det... men att det kommer in TORR varmluft,,, alltså luft som inte är fuktig, pga att det blir uppvärmt i cellen och syre därtill.....
javcisst uteblir effekten om det är mulet ute,,,,, det blir inte många grader inpumpat där inte,,, och därmed mindre syre ,,,, men om man säger så här då.... Om man får halv effekt på sommaren av avfuktning och på vintern när solen lyser ett temperatrurtillskott gratis..... är det fel då ?
Tacksam för svar...
ja kanske det... men att det kommer in TORR varmluft,,, alltså luft som inte är fuktig, pga att det blir uppvärmt i cellen och syre därtill.....
javcisst uteblir effekten om det är mulet ute,,,,, det blir inte många grader inpumpat där inte,,, och därmed mindre syre ,,,, men om man säger så här då.... Om man får halv effekt på sommaren av avfuktning och på vintern när solen lyser ett temperatrurtillskott gratis..... är det fel då ?
Tacksam för svar...
Om tapetten inte lösnar så är det ju helt OKjazon skrev:
gaia
Jag kollade som snabbast på dina länkar, och jag kunde inte hitta någon anvisning till att luften avfuktas, bara värms upp. Därmed har du samma mängd fukt i luften, låt vara vid en högre temperatur. Men om denna luft blåses in i en källare eller krypgrund är det ingen höjdare. Där kommer luften att kylas av och fukten kondensera om rf blir högre än 100% och på så sätt har man istället skapat en fuktpump... Solarvent passar nog utmärkt till sommarstugor som inte har så stor kylkapacitet som marken runt en källare eller under en krypgrund har, men de nämner inte på sin hemsida något om att montera den i källare eller dylikt, det finns en orsakt till detta.Milkshaken skrev:ok.. då tar vi det som jag har fattat situationen...: Du skriver att det Bara kommer in varmluft och att det inte gör någon nytta..... Korrekt???
Tacksam för svar...
Det är just det dom gör, skriver hur man kan anväda Solarventin till krypgrunden!: (/http://www.aidt.dk/Svensk/Krypgrunden.pdf)ylven skrev:Men om denna luft blåses in i en källare eller krypgrund är det ingen höjdare. Där kommer luften att kylas av och fukten kondensera om rf blir högre än 100% och på så sätt har man istället skapat en fuktpump... Solarvent passar nog utmärkt till sommarstugor som inte har så stor kylkapacitet som marken runt en källare eller under en krypgrund har, men de nämner inte på sin hemsida något om att montera den i källare eller dylikt, det finns en orsakt till detta.
Men jag håller med ylven, det verkar farligt, det förutsätter att den klarar att värma grunden till högre/samma temperatur som utomhus även på sommaren.
/Abbe
Du har rätt Abbe, där fanns visst något! Men jisses vilken rappakalja de skriver! Blandar äpplen och päron friskt...
"Tack vare att Fukthalten från en Solar Venti är låg så föreligger ingen risk för konden." -Vad jag förstår så har de inte minskat _fukthalten_ ett endaste dugg i den inströmmande luften, endast minskat den relativa fuktigheten RF, när luften sedan kommer in i den kalla grunden så kommer det att kondensera obönhörligen enda tills marken under huset blivit tillräckligt varm...
De visar också en mätperiod på knappt en vecka i april när luftfuktigheten normalt är låg. Hur det skulle gå om de mätte i juli eller augusti vill man ju knappt tänka på...
Huvva!
"Tack vare att Fukthalten från en Solar Venti är låg så föreligger ingen risk för konden." -Vad jag förstår så har de inte minskat _fukthalten_ ett endaste dugg i den inströmmande luften, endast minskat den relativa fuktigheten RF, när luften sedan kommer in i den kalla grunden så kommer det att kondensera obönhörligen enda tills marken under huset blivit tillräckligt varm...
De visar också en mätperiod på knappt en vecka i april när luftfuktigheten normalt är låg. Hur det skulle gå om de mätte i juli eller augusti vill man ju knappt tänka på...
Huvva!
Om vi går tilbaka till grundfrågan: Hjälper en avfuktare mot utfällningarna?wertok skrev:Dräneringen runt huset är obefintlig men trots detta är källaren fräsch varken unkig eller något mögel. Däremot har vi ett par tråkiga fuktgenomsläpp i putsen och visst indikerar det att det egentligen är dags för en omdränering av hela alltet. Men med en del andra projekt som står på tur samt att plånboken inte tillåter det så funderar jag på vilken hjälpen avfuktare varit i detta fall temporärt? Den relativa luftfuktigheten just nu i källaren är 70% vid 24 grader det är ju ingen katastrof i sig men skulle jag slippa dessa utfällningar på väggarna med avfuktare isåfall vilken rekommenderas?
Svaret är NEJ.
Utfällningarna uppstår för att det är en fukttransport från väggen (urspr från marken, såklart) ut i luften.
Det finns egentligen endast en metod för att hindra utfällningarna: Stoppa fuktvandringen.
Observera att en avfuktare minskar luftfuktigheten i källaren och ökar därmed den pådrivande potentialen på fuktvandringen!
Precis vad jag anade, får bita i det sura äpplet nästa sommar antagligen >anaitis skrev:Om vi går tilbaka till grundfrågan: Hjälper en avfuktare mot utfällningarna?
Svaret är NEJ.
Utfällningarna uppstår för att det är en fukttransport från väggen (urspr från marken, såklart) ut i luften.
Det finns egentligen endast en metod för att hindra utfällningarna: Stoppa fuktvandringen.
Observera att en avfuktare minskar luftfuktigheten i källaren och ökar därmed den pådrivande potentialen på fuktvandringen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden