4 405 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Ä-hus standardgrund??
Från Älvsbyhus får du en krypgrund, markarbetena ingår inte i huspriset utan upphandlas via någon entreprenör. Älvsbyhus har normalt firmor de anlitar för detta och erbjuder då också ett separat avtal. Normalt får man då ett fast pris oavsett och det innebär sprängning eller ej, geoundersökningar, pålning etc.
Ja, Kämpedahl ansvarar för grovplaneringen av tomten (grunden samt 3 meter runt huset). Vi har också ett separat avtal för detta arbete som innefattar alla markarbetena inkl. väg. Resterande grovplanering och arbeten har jag kört i egen regi, d.v.s. schaktning av den del av tomten som ligger bortom huset och 3 meter omkring.
Nybyggare: Var det något problem att få ett avtal från Kämpedal på det övriga markarbetet? Enligt vår säljare är det i princip omöjligt att få det... Vi har fått ett pris på arbetet från säljaren men något skriftligt avtal vill han inte diskutera (Kämpedal har varit till tomten och tittat och gett ett pris till honom). Han menar att Kämpedal har man alltid arbetat med och det fungerar alltid, de har inte "tid" att skriva offerter för att de har så mycket att göra. Låter otroligt. Därför är jag intresserad av hur det fungerade för er del.
Avtalet är ett generellt entreprenad avtal för att färdigställa markarbetena inför huslevernas av Älvsbyhus. Det är alltså inte specifikt anpassat för oss utan mera skrivet såsom att sprängning, pålning etc ingår efter behov för att upprätta en grund.
Priset är dock satt baserat på våran tomt, troligen pbaserat på samma sätt som du uppger.
Avtalet är inte tecknat med Kämpedahls firma utan som jag tolkade det ett "dotterbolag" till Älvsbyhus i Stockholm.
Priset är dock satt baserat på våran tomt, troligen pbaserat på samma sätt som du uppger.
Avtalet är inte tecknat med Kämpedahls firma utan som jag tolkade det ett "dotterbolag" till Älvsbyhus i Stockholm.
såg att ni nämnde kämpedahl entreprenad..Är det någon här som vet om de har en hemsida där man kan läsa lite om dem? har sökt på nätet om dem men hittar inte särskilt mycket. Tänkte att ni som har haft dem som entreprenörer kanske har någon webadress
Jag tror inte de har någon hemsida. Jag har själv precis använt mig av dem och är kanonnöjd. De använder sig av ett standardkontrakt. I kontraktet står det t.ex. bara att grovplanering ingår 4 m runt huset, i praktiken ingick total grovplanering av hela tomten, inte alltid man blir överraskad åt det hållet 
De killar jag hade var förövrigt väldigt trevliga.
De killar jag hade var förövrigt väldigt trevliga.
Klicka här för att svara