Nu har vi grunden klar och plattan är gjuten. Min sambo byggaren har gjort allt själv.
Jag är väldigt vetgirig men byggaren tar på näsan om jag frågar för mycket så därför frågar jag här  :D  :D

Varför är plattan så tunn, kanske 12 cm bara. Det är en grovplatta tror jag. Är det normal tjocklek ? Ytterom plattan är det en sula i lecablock om 3 varv.

Behöver inte grunden täckas ? Det regnar och faller löv på den.

Varför är det inte gjutet runt alla rör som kommer upp ? Det är istället gjort liksom lådor runt rören. Hur blir det då med fukten som kommer upp ?

Varför är det inte isolering i alla lådor utan bara gruset under ? Det är en massa löv i lådorna, är det bra ?  :-/

Det är små, små sprickor i plattan, gör det nåt ? (När byggaren gjorde garageplattan vattnade han 4 gånger om dagen i 4 veckor, hade presenning på m.m.)

(Byggaren/sambon är bortrest i helgen och jag har inspekterat grunden  :D  )

Låter som en vanlig platta i mina ögon/öron.
Man brukar göra plattan ca 10 cm tjock överlag, sen gör man den tjockare längs ytterkanten och under ev tunga/bärande väggar. Normalt sett har man 20 cm betong där.

Ingen fara med löv och regn. Regnet är bara bra då platan härdar långsammare så länge den är fuktig, så länge det bara är ytliga småsprickor så gör de ingenting. De är bara naturliga torkningssprickor som lätt blir till när plattan härdar.

Troligen har han gjort lådorna för att enkelt kunna justera/kompletera rördragningarna. Isolera och fuktsäkra desa kan man göra när man är klar med resten.

Tack för bra svar ! Allt är i sin ordning verkar det :D

Det är lite känsligt att fråga/ifrågasätta sambon som har jobbat som byggare i 20 år ... ;)

Blev lite orolig när det har regnat så mycket med tanke på fukt , och man har ju förstått hur viktigt det är att man gör grunden rätt.

Nu kan jag sova lugnt :D

Sov lugnt du.

Problemet är när man sen snabbt bygger på en fuktig platta. Ytterväggarna är lugna men med dagens stressade tempo kör man rätt gärna på med täta mattor och färg på fuktig betong och då stänger man in fukten vilket senare ger problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.