Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Kronoberg

Förhöjd fukthalt i grund och bjälklager, hjälp!

Hejsan,

Jag har mitt hus ute för försäljning, I slutliga besiktningen på köparens initiativ igår just innan försäljningen som i övrigt gick bra så upptäcktes det till min fasa av besiktningsmannen att min krypgrund tenderade att lukta lite.

Därför gjorde han vissa mätningar av fukthalten trots att det inte ingick i den Steg 1 besiktning som gjordes. Följande mätetal togs fram
    - Fukthalt i luften i grunden var 81%
    - Fukthalt i de 2 bjälkar vi mätte var 21%
    - Temperatur 9 grader.

För blotta ögat..
    ...ser allt helt torrt och fint ut, inga tendenser till vatten eller fukt vad jag kunde se, fräscha bjälkar och plattor (svarta plattor i taket i grunden)... men mätetalen visar alltså något annat.

Lukten...
    ...Det luktar lite jordkällare typ. Besiktningsmannen tog med sig några bitar från plattor och isolering som luktprov till annan miljö. Där konstaterade han att det fanns en liten doft i isolering men inte från plattorna.

Enligt besiktningsmannen så var det ett allvarligt läge, direkt målade han upp troliga åtgärder såsom total renovering med byte av allt inklusive bjälklager och möjliga kostnader om ca 300 000!!
    Är detta verkligen ett faktum från mätetalen att döma? Finns det inga åtgärder som stoppar processen och som får alla värden inklusive bjälklager att återgå till normala?
    En stor del av min panik innefattar att jag redan idag befinner mig i ett pressat och akut läge ekonomiskt, jag har inga möjligheter att bo kvar redan med dagens kostnader, det finns inga utrymmen för att låna till eventuell renovering, jag kan inte heller sälja det till ett så pass reducerat pris då priset redan idag ligger på öret och precis att försäljningen går runt.

Info om huset och grunden...
    - Trähus byggt 1978
    - Beläget i södra sverige
    - Högt beläget hus på en backe, inga kringliggande hot med fukt.
    - Kryp- torpargrund
    - Saknar plast på marken i grunden
    - Ingen fuktavskiljare eller dyligt i grunden.
    - Ventilation finns till grunden runtom huset.

Det skall noteras att besiktningsmannen inte ens var nere i grunden eftersom det är lite omständigt att ta sig ner. Så det är hittills bara mina ögon som vittnat om det visuella skicket, tillsammans med att jag fick trycka in instrumenten i bjälkarna m.m. medans han stod ovan mark. När man slog in mätaren i bjälkarna så var de precis så hårda som man upplever en fräsch balk skall vara.

Jag skulle gärna vilja veta vad experterna här tror om möjligheterna eller graden av allvar, med vikt på de mätetal som jag angett. Dessutom hur lång tid som krävs för att man ska se märkbara förbättringar efter rekommenderad åtgärd i grunden så att köparen skall känna sig trygg att köpa, eftersom huset ligger i försäljningsstadie och köparen fortfarande är intresserad beroende på utgången av detta.

Vidare så kommer jag nu att begära ytterligare en besiktning på mitt initiativ med ytterligare mätningar, prover och genomgång.

Vad tror ni? Era tankar är guld värda i min akuta situation där jag varken har råd att behålla huset eller att sälja det.. Jag mår mycket dåligt just nu, detta var lite spiken i kistan till råga på allt annat...

Mvh
    Marcus
    Senast redigerad av rutertre 2009-11-20 09:20

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västmanland

Värderna är för höga. Du ska ha högst 70% RF i krypgrunden och max 17% i träbjälkarna.

Det jag tycker att du ska göra är att lägga plast på golvet, minst 500 mm överlapp, och kontrollera ventilationen i krypgrunden. Du kan påskynda torkningen av bjälkarna genom att ställa ner en byggfläkt eller liknande.

Åtgärda nu direkt innan tiden tar ut sin rätt..
    Det är bättre att fråga och verka okunnig än att tiga och förbli det.

3.    länk #3

hejsan,

tack för svar, det var liknande riktvärden som jag fick av Anticimex.

Processen har ju hittills varit 31 år, så det borde för den skullen inte ske stora försämringar nu på kort tid om man inte akut gör något. Eller kan det vara andra faktorer som bidragit till en ökad luftfuktighet på senare år som kanske inte funnits innan? Vad jag vet har inga omarbeten gjots på bottenplan sedan byggnationen iaf.

Kontrollera ventilation? Innebär det att jag skall stoppa all ventilation till grunden? Jag har läst olika på olika platser huruvida det skall finnas eller inte. Om man tillfälligt provar att blockera ventilationen, ser man snabba förändringar direkt på luftfuktigheten, det borde väl ganska omedelbart visa om fukthalten i luften ökar eller minskar?

Tack!

4.    länk #4

Du har förutsättningar för mögel och röta i din grund, du får helt enkelt ta ett klokt beslut. Du har ett ansvar vid försäljning, framför allt nu när du vet att du har fuktproblem.

Nej, kontrollera att du har tillräcklig ventilation så att en ventil inte är igensatt eller dylikt. Du vill ju ventilera ut fukten, inte hålla kvar den.

5.    länk #5

självklart tar jag ansvaret som säljare, den tilltänkta köparen är till 100% medveten om problemet och har även länken till denna tråd. En god vän till mig.

På måndag skall jag boka tid för en djupare undersökning från Anticimex och sedan se vilka åtgärder de rekommenderar. Det enda man känner lite kan väl vara att de kanske tenderar att överdriva lite för att ha torrt på fötterna, de säger säkert hellre att allt skall bytas än "good enough", om ni förstår vad jag menar.

Jag ska se om jag kan få upp lite foton på miljön framöver.

6.    länk #6
    parkways avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006
    Län: Västra Götaland

1. Lägg in åldersbeständig byggplast och täck hela markytan i grunden. Kostnad ca 700kr.

2. Sätt igen alla ventiler med hjälp av lite frigolit och skumplast. Kostnad ca 300kr.

3. Köp en Woods DS 15 och sätt in och låt den gå järnet, dygnet runt. Inköp ca 3000kr. Driftskostnad per månad max 150kr.

Gör du detta så har du efter 3-4 veckor en grund med fukthalt runt 60%, några procent till vid mycket regn. Lukten kommer försvinna den med efterhand. som bjälklag torkar upp.

Har gjort exakt detta själv och gått från en fukthalt på 95-98% till 55-65% Det funkar!

/Andreas

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Håller med Parkway helt o hållet.

Att öka ventilationen hjälper inte. Klimatet ute är ungefär samma som du beskriver i grunden, dvs 80% RF och 9 grader. Hur mycket du än ventilerar blir det inte torrt.

Om du kör med byggtork måste du samtidigt öka ventilationen, annars riskerar du att få en ökad biologisk tillväxt eftersom du får högre temperatur men sannolikt minimal torkning.

Om du får ett bra klimat (torrt) i grunden finns chanser att lukten försvinner.

8.    länk #8

Jag rekommenderar rutertre (och alla andra som har uteluftsventilerad krypgrund) att läsa avsnitt 37:4, Fukthandbok, Svensk Byggtjänst, Nevander.

9.    länk #9
    Gudfader Medlem: Nov 2003
    Inloggad
    håller också med Parkaway!
    har krypgrunden klarat sej i 30 år utan plast så blir det bara bättre med en plasttäcke över marken. Gå bara inte i panik om du ser att det bildas vattendroppar på undersidan av plasten - det är helt normalt.

För att lugna köparen kan man installera en Woods som kostar betydligt mindre än 300 000kr och gör sitt jobb .
    Anticimex vill så klart sälja sin egen avfuktare med argument att Woods klarar inte minusgrader men gå inte med på det utan en eftertanke. Är det kallt så finns det knappt någon fukt i luften som kan skada en grund som klarat sej utan mögel i 30 år. Värst är alltid under varma och fuktiga årstider och då gör Woods sitt jobb utan problem .... om det behövs .
    gaia

10.    länk #10
    Inloggad
    Nej, kontrollera att du har tillräcklig ventilation så att en ventil inte är igensatt eller dylikt. Du vill ju ventilera ut fukten, inte hålla kvar den.
    Hur kan man vädra /ventilera bort fukt med uteluft som innehåller över 80% fukt? Hur klarar du det i ditt kryppgrund? Mycket nyfiken ....
    gaia

11.    länk #11

Hur kan man vädra /ventilera bort fukt med uteluft som innehåller över 80% fukt? Hur klarar du det i ditt kryppgrund? Mycket nyfiken ....
    gaia
    I normalfallet är krypgrunden varmare än uteluften under eldningssäsongen. Fuktig luft som värms blir som bekant torrare.

Om du inte tror på vad jag säger så har jag en litteraturkälla...
    Avsnitt 37:4, Fukthandbok, Svensk Byggtjänst, Nevander.

12.    länk #12

I normalfallet är krypgrunden varmare än uteluften under eldningssäsongen. Fuktig luft som värms blir som bekant torrare.

Tack för alla råd!

...de spretar ju lite isär, men vad det gäller luftfuktighet så borde man väl kunna åröva sig fram lite? ett luftombyte tar väl ingen längre tid än att man kan se om den höjs eller sänks vid viss åtgärd.
    Vad som står klart är ju självklart plast på marken, sen går det väl isär en del.

Jag gjorde en mer noggrann syn av grunden i helgen.
    Man kan se att de balkar som finns intill ventilationerna är dem som tagit lite synlig skada i form av fukt. Detta gäller i stort sett vid varje ventil runtom, det ligger dock inte i min kunskap att avgöra om de (balkarna) passerat gränsen för att de behöver bytas eller om det räcker att de torkar igen.
    Grunden består av tre sektioner, mittsektionen saknar som ni förstår nästan helt ventilation, denna sektion är oxå den som är absolut mest intakt och fräsch.
    Så när man summerar det man ser som en lekman på låg nivå, så verkar det som om ventilationen påverkar grunden negativt?
    ..eller blir kanske HELA grunden dålig utan den, och inte bara området kring ventilerna?

13.    länk #13
    Inloggad

Har tyvärr inte tillgång till så kloka böcker.....

Ja, under vintern blir grunden varmare .... men det finns vår,sommar och höst då uteluften är oftast varmare än grunden och fukten kan lätt kondensera på kallare ytor. Överdrivet ventilation är i de flesta fall inget riktigt bra lösning, tycker jag, oavsett vad Nevander predikar. Byggsektorn har hittills bidragit till mögliga vindar och lika mögliga grunder så jag litar mer på egna och andras observationer än på teoretiska beräkningar för perfekta hus....
    Om du har missat så byggs det idag stängda grunder och avfuktare installeras redan i starten för att inte lämna något åt slumpen
    gaia

14.    länk #14

Givetvis ska man inte ha överdriven ventilation pga värmeläckage. Vad tror du händer när avfuktaren går sönder och ägaren inte vet om det? Denne kanske inte är intresserad eller har tillräcklig teknisk kunskap om dess funktion och framtida inverkan? Varför tigga om fuktskador när det redan årligen kostar samhället hundratals miljarder kronor?

Det är precis därför denna hanbok har tagits fram, tillsammans med många fler. Just för att undvika olämpliga konstruktioner, eller i alla fall varna för dem.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Det finns ju även information om krypgrunder, och åtgärder kring dessa, på närmre håll än i biblioteket/bokhandeln.
    Tex:
    http://www.fuktcentrum.lth.se/verkty...nder_och_golv/
    och:
    http://www.sbuf.se/
    (Där man hittar tex: http://www.sbuf.se/ProjectArea/Docum...rypgrunden.pdf )

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson