Fullvärdig medlem
Medlem: May 2006
Län: Västra Götaland
"Vad tror du händer när avfuktaren går sönder och ägaren inte vet om det? Denne kanske inte är intresserad eller har tillräcklig teknisk kunskap om dess funktion och framtida inverkan?" Tja är man så handikappad att man inte klarar av att hantera en enkel kondensavfuktare eller ringa och få hjälp, ska ska man nog bo i lägenhet! Ett hus kräver omvårdnad och förstår man inte det så har man inte i ett hus och göra!
Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Stockholm
Självklart får man inte ha tummen mitt i handen
Börja med att lägga ut plast som enda åtgärd, det kanske räcker. Det kan mycket väl hända att dina värden vad gäller fuktkvoten i virket kanske kryper ner till 17% under vintern och sedan stannar där. Att du endast har 20% tycker jag låter ok med tanke på att plast på marken fattas
Som andra åtgärd skulle jag följa rollos råd med kondensavfuktare och plugga ventiler men det är om du måste forcera uttorkningen. Annars skulle jag nöja mig med plast och se vad det gör för skillnad efter några månader
Jag själv har 17% i virket överallt och 79% RF, 9.125 grader varmt
Det folk inte verkar fatta är att det INTE bara är RF värdet som har betydelse. Det blir helt felaktigt om man tolkar detta värde utan koppling till temperaturen, då blir det bara ett skrämskott" som får alla att bli oroliga i onödan.
Det som verkligen är viktigt är att det inte finns tillstymmelse till möjlighet till kondensbildning. Det är därför man räknar ut den så kallade daggpunktstemperaturen och jämför differensen till aktuell temperatur. Man skall självklart ha högre temperatur än denna för att vara på den säkra sidan. I mitt fall, med ovanstående mätvärden så ligger jag 3.45 grader över. Du ligger 3.09 grader över, bra marginal.
Så länge det inte kan bildas kondens är allt ok. Vårt hus har stått i tjugo år med plast på marken och det finns ingen lukt och känns snustorrt. Virke med fuktkvoten 17% betraktas till och med som övermålningsbart
Formeln för att beräkna daggpunktstemperaturen (Tdc) ser ut så här (i programspråket python):
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2006
Län: Västra Götaland
Nope, har inte en aning om vad Sigtunahusen är men du får gärna förklara. Och jag står nog fast vid att om man inte kan själv eller tar hjälp av någon som kan, hur kan det då fungera i längden, oavsett vad det gäller?