Byggahus.se
Hej,

Jag har ett hus som står i en sluttning där berget går nära markytan och där man därför sprängde en hel del för källaren.

Jag vet inte exakt hur det ser ut nere vid sulan men enligt den förre ägaren så var dom som sprängde inte direkt överambitiösa. Det finns mao en risk att berget möter huset högt upp på sulan (se bild).

Detta betyder i så fall att det inte finns utrymme för ett dräneringsrör under sulans underkant som föreskrivs.

Vad göra?  Det känns inte direkt attraktivt att försöka bila bort tillräckligt med berg för att få plats med rör. Kan man lägga dom i nivå med sulan? Vad finns det för risker med det?
 
  • ritning4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den frågan vill jag också ha svar på - har samma problem. I mitt fall finns ingen sula utan betongkällarväggen står direkt berg.
 
Ingenting är omöjligt!!!
Men en del saker är lite svårare.
Om Ni har bara lite berg som är i vägen så går det alldelse utmärkt att spränga bort det med ett medel som långsamt spräcker berget, Snigeldynamit.
Annars är den enda lösningen, jag känner till, att dränera "så gott det går" och sedan ta hand om fukten inne i källaren med t ex platonkonstruktioner på golv och vägg.
Hoppas ngn annan har ngn "patentlösn"
 
Jag är ingen expert på området, men jag har samma situation bakom mitt garage. I mitt fall rinner det vatten ur berget som sen letar sig vidare ner längs sprickor. Oftast blir det spickor neråt i berget när man spränger, så det är inte säkert att vattnet letar sig ut mot plattan.

Har ni problem med vattenansamlingar nedanför berget? Borde vara OK att lägga dräneringen direkt på berget och sen kontrollera vilken väg vattnet tar vid nästa regnoväder innan man fyller upp med singel.
/CC
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Just nu vet jag egentligen ingenting om hur det ser ut därnere. Det kan mycket väl vara så att inte heller vi har någon sula mot berget. Det blir väl till att gräva upp och vara beredd på överraskningar.

-h
 
Men om du nu har en sula, då är det nog vanligare att källargolvet är gjutet ÖVER sulan. (Såg din skiss!)
 
Naturligtvis. Rätt skall vara rätt. Fast problemet på utsidan kvarstår ju tyvärr.
 
  • dran5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör ju att du tjänar in lite (möjlig) höjdskillnad gentemot dräneringsrörens läge.
Och antagligen finns det lite mer plats än vad du ritat utanför sulan, plats för dräneringsrör dvs.
 
  • Gilla
Freddie1979
  • Laddar…
Jo. Det har du rätt i. Har dock ingen aning om hur mycket utrymme jag verkligen har på utsidan. Det är väl bara att gräva och se och sedan lösa det på bästa sätt. Även om röret skulle komma högt så är det väl bättre med ett rör med avrinning än med packad jord. Konstigt bara att inga tillverkare av dräneringsmaterial har beskrivningar av hur denna situation skall lösas. Det kan ju inte direkt vara helt ovanligt.

Återkommer med den spännande fortsättningen när jag har grävt ut.
 
Det finns säkert många som tänkt på en situation som din.
Om det vore mitt hus skulle jag lägga rör så lågt det går, se till att de lutar åt rätt håll, omge med makadam och fiberduk.
Antagligen skulle jag fundera på enn avskärande dränering nära markytan om denna lutar så som du ritat. Alltså för att ta hand om vatten som kommer längs sluttningen ovan ifrån.
 
Ungefär en meter ifrån kåken finns det en stödmur som förhoppningsvis är gjuten mot berget. Möjligt att den redan nu tar hand om det mesta som kommer uppifrån. Den slutar dock vid husknuten så det är troligt att vattnet rinner ut där och mot husknuten. Det stämmer väl med dom värsta fuktgenomslagen i källaren.

Man skulle ju kunna lägga ett dräneringsrör ovanför muren som tar första smällen och som sedan ansluter mot takvattenavrinningen. Det blir lite mer att gräva men det är ju bara roligt.

Tack för råden.
 
  • dran8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
Precis så tänkte jag!
 
Även jag har typ samma dräneringsproblem... Dessutom går ett en del berg in på insidan av min grundmur.

Jag har funderat och försökt samla information om detta. Men det är svårt att hitta dräneringsfirmor som ger sig på sånnt här... Någon som har hittat någon bra kontakt?

Grundproblemet är att det enda som egentligen funkar är att lägga dräneringen under sulan/väggen. Men man måste kanske göra kompromisser...

Det är inget ovanligt problem. Lösningar finns alltid!  :)
Se exempel i ritning 3 på Isodräns monteringsanvisning.
http://www.isodran.se/kallarvagg-montering.pdf

I mitt fall ser jag att det både kommer ytvatten rinnande längs berget, men också vatten genom sprickor som kommer in längre ned i berget.

Jusst nu lutar jag åt följande idéer:
Områdesdrännering: Jag har tänkt leda bort så mycket ytvatten som möjligt. Gjuta en avjämning vid vid en övre mur. Täta med membran mellan berg/mur och försöka få fall åt sidorna så att ytvattnet rinner bort. Eventuellt även dräneringsledningar (dock ej kopplade till dräneringen)
Täta sprickor i berget.
Skära/Bila/spränga bort så mycket berg som möjligt så man får ned en dräneringslang vid huset på bästa sätt.
Gjuta en avjämning även här och täta med membran mellan berg/grund. Exempelvis likande det i figur 3 refererad till tidigare. Isodrän/platon för att få bort vattentrycket från väggen.
Om det inte går att få till dräneringsledningarna bra på plats, så sätta en dränkbar pump i en pumpgrop som samlar allt vatten på utsidan källarväggen och pumpa bort vattnet.
Täta inomhus alla sprickor i berget.

Vad säger ni om dessa idéer? Finns det fler lösningar?
 
Hej,

Tack för länken. Hittade inte den infon hos isodrän själv.

Sitter precis och väntar på en snubbe ifrån Svenska Fukt http://www.svenskafukt.se/ som skall komma och ge sin syn på saken. Återkommer med information (och pris....)

-h
 
Låter bra tycker jag!

Om du har mycket vatten som kommer UT från sprickor i berget så skulle du kunna fundera på att injektera tätningsmedel ner i berget.
Man borrar hål först och injekterar sen. Brukar kunna stoppa läckorna.

Tillägg efter en stund: Injekteringen ska göras "uppströms" huset, oftast som en tätande "skärm".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.