Byggahus.se
Finns det några bra hjälpmedel om man ska (hand)gräva för plintar. En spade är ju bra förstås, men den är ju inte optimal för att få upp jord ur ett djupt smal hål. Man skulle ju kunna tänka sig en spade med vinklat handtag t.ex.
 
Med en plåthink eller liknande som du klipper två spår i botten och viker ut lite blir hinken som en slags borr. Hinken fäster du på ett rör med en T-vinkel upptill så får du bra vridmoment. Detta förutsätter att det inte är stenigt. Detta sätt funkade fint för min far när han "borrade" ett hål till en gårdsbrunn. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
Ja eller också hyr/köper man sig en riktig jordborr.

Som sagt funkar bäst i relativt mjuk mark. Ingenting för stenig pinmo
 
mats_o skrev:
Ja eller också hyr/köper man sig en riktig jordborr.

Som sagt funkar bäst i relativt mjuk mark. Ingenting för stenig pinmo
Eller offrar en isborr, funkar också bra i ostenig mark, is har vi ju inte nuförtiden ändå :-[
 
Det är ju en variant ja men blir inte hålen lite väl smala då eller har du en större isborr än vad jag har?
 
Jo en jordborr verkar väldigt smidig. Nackdelen är väl att man inte kan gjuta en bredare "bottenklump" utan vidare..
 
mats_o skrev:
Det är ju en variant ja men blir inte hålen lite väl smala då eller har du en större isborr än vad jag har?
Nu vet vi ju inte vilken sorts plint som ska gjutas av Bigfoot.
Men det finns isspiralborrar som är rätt grova, särskilt de motordrivna ;)


http://utomhus.husqvarna.se/?url=/node2167.asp?cid=71&frames=false
 
Bigfoot skrev:
Jo en jordborr verkar väldigt smidig. Nackdelen är väl att man inte kan gjuta en bredare "bottenklump" utan vidare..
visst kan man gjuta en bottenklump med skurupsborren eller jordborr, bara att man får köra lite snett också...

köpte en 125mm + förlängning förra våren, gjort 20 plinthål för verandan med den, tog lätt upp stenar (5-10cm i diameter) med den (lite spett också)

gillar att äga istället för att hyra, och kostnaden är som att hyra en bensinare + att jag får mer motion och sparar på naturen ;)

vill man ha ordentlig bottenklump så korsar man bara åt 4a håll som ben ner i marken för en plint...
 
Jo det lutar åt att det får bli en handdriven jordborr. (Jag gillar också att äga.)
Sen får jag ordna till bottenklumpen på nåt sätt, antingen genom att borra lite extra som du säger eller så får jag konstruera nåt verktyg som man kan sticka ner i botten och gröpa ur sidorna lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.