Planerar en liten stödmur vid tomtinfarten, tänker använda leca-block från Byggmax, 19x19x59 cm stora (21,95 kr/st) . Dessa har som bekant två längsgående fåror på ovansidan med plats för armering om man så vill. Den armering som kanske ursprungligen avsågs gjutas in med bruk i dessa fåror förmodar jag är "armeringsstegar", d v s järn bestående av två smala parallella stänger (bara ett par cm emellan) sammanfogade med tvärgående/diagonala "stegpinnar".
Frågor;
1) Är denna typ av "armeringsstegar" (för leca-block) gjorda av vanligt armeringsstål, eller är de galvaniserade/rostfria?
2) Kan man ersätta dessa med vanliga armeringsjärn istället, t ex 6 mm eller 8 mm stänger (en i varje fåra)?
3) Hur viktigt är det att armeringen i leca-murar är galvaniserad eller rostfri, med tanke på att murar ofta ansluter till mark (som ju i princip alltid på sikt medför viss markfuktsinträngning även om man väldigt noga putsar och ytbehandlar stödmuren)?
4) Oavsett om man använder "armeringsstegar" eller vanliga långa konventionella armeringsjärn, kan man verkligen få ett tillräckligt täckskikt på bruket som man lägger i fårorna? Det verkar nästan oundvikligt, även om man kör med halvmesiga 6 mm armeringsjärn, att man inte kommer lyckas täcka armeringen med egenblandat bruk vid igjutningen enligt de tumregler för täckskikt som gäller för vanliga betongarbeten.
Man kan mura med leca utan extra armering, MEN armeringen är ganska viktig i just detta fall eftersom en del av muren kommer att ta upp tryck från fordon som kör in på infartsvägen.
1) Bistål heter dom, dom brukar väl vara galvade tror jag.
2) Ja. Om man ska tro på senaste äntligen hemma i varje fall.
3) Inte så viktigt, skulle jag tro.
4) Tätskikt? Groparna är rätt djupa, så du lär nog fylla dom, eller vad menar du?
Du kan ju gjuta såna utstick på muren om du vill att den ska ta upp mer last.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Skåne
Armeringen får inte samma skydd av bruk som vid ingjutning i betong.
Kammarna får inte heller fäste ordentligt i bruket, dom är för små. Det är därför det sitter tvärpinnar på bistålet. Innebär dock egentligen mest armerningsjärnen inte utnyttjas fullt ut. Lite nytta gör dom ändå.
Cementslammar man dessutom järnen innan murning så får dom iaf hyffsat skydd.
Tackar för synpunkterna. Ang din fråga om täckskikt, cheetah1, så har jag lärt mig av betongfirman som gjorde en del andra betongarbeten för mig tidigare när de platsbyggde gjutformarna etc, att för (grov)betong för anläggningskonstruktioner så bör man ha ett 3 cm täckskikt över all armering. D v s armeringen ska omgärdas åt alla håll av 3 cm (grov)betong.
Har varit i kontakt med en stålfirma i region Stockholm, har fått en offert på 6 mm armeringsstänger - galvaniserade - för 7,50 kr/m vilket är ett bra pris. Den lilla merkostnaden jämfört med vanliga järn är ok.