16 440 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
Bygga gjutform - ekonomiskt eller dumsnålt?
Sida 1 av 2
Skall gjuta platta för ett garage om 33m2. Isolerad platta, med tanken att hålla 10 grader och elda på lite om (hemska tanke) man måste skruva i bilen eller något annat hemskt.
När jag gjöt plattan för huset använde jag kantelement vilket var riktigt smidigt.
MEN, jag tycker det är en dyr lösning, det är ju "bara" ett garage.
Så min tanke var att istället bygga ihop en gjutform som man gjorde på den gamla goda tiden, vilket
kostar en bråkdel av kantelementen.
Används inte denna metod längre? Jag hittar då ingen information eller byggbeskrivning någonstans.
Någon som har något tips om vart jag kan hitta sådan information?
Slutligen, är det ekonomiskt - eller dumsnålt?
Mvh Johan
När jag gjöt plattan för huset använde jag kantelement vilket var riktigt smidigt.
MEN, jag tycker det är en dyr lösning, det är ju "bara" ett garage.
Så min tanke var att istället bygga ihop en gjutform som man gjorde på den gamla goda tiden, vilket
kostar en bråkdel av kantelementen.
Används inte denna metod längre? Jag hittar då ingen information eller byggbeskrivning någonstans.
Någon som har något tips om vart jag kan hitta sådan information?
Slutligen, är det ekonomiskt - eller dumsnålt?
Mvh Johan
håller med koffa. Man ska definitivt ringa runt lite och begära priser.
Sen kan man alltid ta det bästa priset och ringa runt till de andra och se om de inte vill pruta lite till. Kan löna sig rätt bra alltså
Sen kan man alltid ta det bästa priset och ringa runt till de andra och se om de inte vill pruta lite till. Kan löna sig rätt bra alltså
En gjutform kan ju egentligen vara hur enkel som helst. Ett hål i marken fungerar om man inte gillar eller behöver raka linjer.
Oftast vill man dock ha det lite ordentligare. Smidigast är att använda en kvarsittande form. Tex en cellplastskiva eller lecablock.
Man får försöka avgöra om det är mindre jobb med att rikta och fästa kantskivan än vad färdiga element kostar.
Är det lerigt och blött är det nog tveksamt. Med torr stabil mark kan man klara sig med att sätta armeringsjärn eller liknande som stöttar skivorna, men helst bör man sätta snedsträvor osv, vilket innebär en hel del jobb.
Edit: förtydligade lite.
Oftast vill man dock ha det lite ordentligare. Smidigast är att använda en kvarsittande form. Tex en cellplastskiva eller lecablock.
Man får försöka avgöra om det är mindre jobb med att rikta och fästa kantskivan än vad färdiga element kostar.
Är det lerigt och blött är det nog tveksamt. Med torr stabil mark kan man klara sig med att sätta armeringsjärn eller liknande som stöttar skivorna, men helst bör man sätta snedsträvor osv, vilket innebär en hel del jobb.
Edit: förtydligade lite.
Redigerat:
Jag kikade på kantelement när jag projekterade garaget/verkstaden här men slog det snart ur hågen då jag såg kostnaden. Dessutom tyckte jag att de var fula (om än smidiga).
Tycker definitivt att du ska göra en gjutform.
Tycker definitivt att du ska göra en gjutform.
Det känns inte som att isolering under gör någon nytta om man inte har någon på sidan.
Men självklart går det jättebra att gjuta i spikad form, utan kantelement. Det har man ju gjort i nästan 100 år, innan kantelementen blev uppfunna.
Men självklart går det jättebra att gjuta i spikad form, utan kantelement. Det har man ju gjort i nästan 100 år, innan kantelementen blev uppfunna.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Som sagt, mer än halva plattan hamnar under mark = isolerad.
Resterande kommer jag använda sockelskiva eller vad det heter. Eftersom väggarna muras så kan jag ju välja regeltjocklek så jag slipper få sockeln utanför
8000:-? Ja för dom ingick elementen och tillbehören som behövs...
Resterande kommer jag använda sockelskiva eller vad det heter. Eftersom väggarna muras så kan jag ju välja regeltjocklek så jag slipper få sockeln utanför
8000:-? Ja för dom ingick elementen och tillbehören som behövs...
Tror du? Spontant känns det som att det finns tusentals oisolerade garagegrunder som inte fryser sönder i landet.
Under ett snötäcke håller marken ca 4 grader. Om man gjuter en platta och ställer en byggnad på som troligen har isolerade väggar iaf. Så kommer troligen inte marken under frysa och tjälskjuta annars skulle ju varenda garagrund byggd för -00 vara förstörd.
Såååå. Isolering stoppar värme från att gå neråt och förlorad men också värme från marken att vandra uppåt.
Under ett snötäcke håller marken ca 4 grader. Om man gjuter en platta och ställer en byggnad på som troligen har isolerade väggar iaf. Så kommer troligen inte marken under frysa och tjälskjuta annars skulle ju varenda garagrund byggd för -00 vara förstörd.
Såååå. Isolering stoppar värme från att gå neråt och förlorad men också värme från marken att vandra uppåt.