Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: älvsborgslän

Dränering i krypgrunden ?

Dränering i krypgrunden ?

Har en fråga jag hoppas får svar på.
    Jag har ett kedjehus med krypgrund, och som dom flesta närliggande hus så samlas det ganska mkt vatten i krypgrunden. Anticimex rekomenderar en avfuktare men vad jag tror så finns det väl bättre alternativ och Anticimex är väl heller inte helt opartiska när dom säljer avfuktare.

Jag dränerade framsidan av huset förra sommaren, men tror att baksidan egentligen skulle vara viktigare pga läget. Det är mkt lerjord i grunden samt en markduk ovanpå med för mkt vatten i lågpunkterna.

Jag har en idé som jag tror kan vara bättre än avfuktare.
    I grunden är det lutning mot mitten som ett dike fast med lite gropar. Kan man inte jämna till grunden så lutningen blir ännu bättre och lägga en dräneringsslang i Krypgrunden som går från baksidan till framsidan längs med mittenbalken som lutar mot den nya dräneringen på framsidan.
    Naturligtvis med duk och 8/16 sten samt med möjlighet att spola ren den från baksidan?

Vid luckan som man kryper ner i är höjden ca 25-30cm och vid mitten ca 60-70cm. Man skulle ju egentligen kunna fylla på med makadam när man gör fallet, men helst skulle jag vilja ta ut motsvarande jord/lera.

Kan detta vara ett bra alternativ? och bör man byta ut material eller kan man bara fylla på med makadam när grunden är så låg?

Jag har lagt ner enheldel pengar på baksidan och vill helst slippa dränera runt baksidan. Borde inte detta vara en god idé?

Detta kanske bara tar bort vattnet och inte förändrar luftfuktheten. Har en bekant som köpt en enkel avfuktare för ca 5.000:- och den håller nere hans luftfukthet, han har dock makadam som underlag istället för jord/lera.
    Måste man komplettera med en avfuktare?

Tacksam för svar: JPL
    Senast redigerad av JPL70 2009-10-06 10:13

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: älvsborgslän

Finns det ingen som kan svara på detta?

Skulle bli väldigt tacksam.

3.    länk #3
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Du har väl redan fått en del svar i din andra tråd? Fortsätt i den så blir det lättare för alla som kan svara att hjäpa dig än att hålla reda på tre olika trådar som går in i varandra.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson